Gå til innhold

Hvor bred er en Chevrolet Big-block over skuldrene?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har en tung bil med V-åtter. Problemet er bare at V-åtteren er en anelse for liten. Nesten 4 liter for liten faktisk...

Jeg har derfor lyst til å lirke en big-block fra huset Chevrolet ned i det åletrange motorrommet - Nåja, motorrom og motorrom fru Blom, det er vel snarere et motorkott. På grunn av den ringe plassen i bredden er jeg avhengig av at noen av dere med en CBB Mk IV (ikke tall deck) under huven tar med dere tommestokken ut i vognskjulet og finner ut hvor bred motoren er på sitt bredeste og hvor høyt opp i forhold til veivakselsentrum dette målet oppstår. Eller forresten, jeg trenger følgende mål:

  • Maksimal bredde og ved hvilken høyde i forhold til veivakselsentrum

  • Bredde over toppdeksler og ved hvilken høyde i forhold til veivakselsentrum

  • Sleng på total lengde fra anleggsflate for clutch-hus til vannpumpe også

 

Det er viktig at toppdekslene er av lav type og ikke ruvende ettermarkedsdeksler eller liknende. Det er også viktig at grenrørene er av standardtype.

 

Avslutningsvis kan dere godt komme med tips til hvordan en 454 bør trimmes for å yte sitt beste fra lav tomgang og opp til ca 4000 rpm.

 

Det er mulig dette er for meget at be om på årets siste dag, men for ekte motorhoder er vel høytider bare et forstyrrende avbrekk i skruinga :thumb

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fattern var ute med tommestokk og kamera og knipset noen bilder og tok noen mål i dag:

 

Her står en motor uten grenrør på, der måler den ca 58cm mellom ytterpunktene på tennpluggene, ca 21cm over senter på veiva (her er ikke bredden så veldig interressant tenker jeg, uten noe manifold på, men høyden sier omtrent hvor grenrøra er breiest):

 

DSCN7230.jpg

 

 

Motoren er breiest over toppdekselene, der måler den ca 60cm, da ca 37cm over senter på veiva:

 

DSCN7232.jpg

 

 

Lengden mellom anleggsflatene for vannpumpe og girkasse er ca 59cm:

 

DSCN7231.jpg

 

 

Så et bilde av en motor med grenrør på, vanskelig å måle nøyaktig bredde på rørene bak det forrerste (akkurat her stikker nok rør på syl. 5 lenger ut en de andre), men er mellom 66 og 68cm:

 

DSCN7234.jpg

 

Hva slags vogn er det du har som er både tung og har lite motorrom forresten(evt kott)? :)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra Nitrofish. Jeg antar at originaldekslene er noe lavere enn Edelbrockdekslene på motoren deres? Og at støpejernsmanifolder er noe smalere enn de på det nederste bildet.

 

Dersom jeg får plass skal motoren inn i bilen på bildet under og erstatte en Volvo B36 V8 med 120 hk...

 

Trygge09.JPG

 

Hils fattern og si takk for hjelpen:)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann! Mente jeg hadde svart her jeg, men gikk vel i glemmeboka (en samling på 13 bind, utvides jevnlig)

 

Ja, originale toppdeksler er nok lavere, der får en alt mulig rart av høyder og bredder, så kan lønne seg å undersøke hvis en er i tvil om plassen.

Den røde motoren (LS6) har Moroso deksler,og de var vel en cm eller så lavere enn Edelbrockdekslene...

 

Eksosmanifolder får du vel like mange varianter av som toppdeksler,så støpte manifolder som sikkert ikke bygger mer enn 5-6-7cm fra blokka ved portene, og bygger vel gjerne på en annen måte også, har ingen bilder av noe sånt dessverre...

 

Har en onkel som har en sånn lastebil, sivilforsvarsorange, kjørebok og dokumentasjon medfulgte, gått nesten ikkeno trur jeg, med b36'n, to b18blokker "støpt sammen" og én toport(?) forgasser var det vel:wonder: Hender han starter den opp på lørdagskveldene og ruser den litt, nydelig lyd i den... Naboene sikkert oppgitt:D

 

Høres ut som om du trenger et brutalt skohorn for å få den nedi (oppi), men bør vel kunne taue noe mer last uten problemer enn den originale maskinisten;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to b18blokker "støpt sammen" og én toport(?) forgasser var det vel:wonder:

 

B36 er nok ikke 2 B18-blokker støpt sammen. Den er faktisk ikke basert på B18 i det hele tatt. Derimot er B18 på mange måter basert på B36. Grunnen til dette er selvsagt at B36 startet sin karriere på begynnelsen av 50-tallet, mens B18 kom nesten 10 år senere. Volvo kjøpte en nedlagt produksjonslinje fra USA (jeg her ennå ikke lykkes i å finne ut hvilken - og jeg har forsket endel på det...) for å sette i sin nye personbil. Den nye personbilen ble som kjent Amazon, og den har jo ingen åtter, men Volvo fikk bruk for motoren i den nye lille frontbygde lastebilen L420 Snabbe/L430 Trygge.

 

Uansett, takk for oppdateringen Nitrofish. Det er litt mer plass i motorkottet, men jeg er litt usikker på om selveste far blant big-blockene får plass. Skal måle litt mer ved en passende anledning.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår