Gå til innhold

ATEC:Prosjekt Kundebiler


makann

Anbefalte innlegg

Hadde bare lyst til å vise frem siste kreasjon.

 

Deler som er brukt:

B16a2 blokk borret til 81,5mm

B16 topp (overhalt)

wiseco (9:1 C/R) smidde stempler disse kommer med teflon option

eagle smidde råder (arp2000 rådebolter)

oem veiv/rådelagre

oem ITR veivhjul

oem 3lags stålpakning

arp topplokksbolter

F-R turbokit klarer ca 500motorhk(så får vi se hva motoren klarer)

Gsr kammer

Aem campulleys(justert etter mine specs)

Hondata s200b (p28ecu)

 

 

blokka(støpen) kjøpte jeg inn billig(brukt)

den hadde en merkbar ripe i sylinder nr 1, pga den og noe ovalitet i sylinderen valgte jeg å sende den til Oslo sylinderservice for borring. Blokka ble da borret opp 0,5mm overdim.

 

Etter blokka kom tilbake fra fra OSS ble den avfettet og høytrykkspylt ingen metallspon skal ligge igjen i blokka.

blokken ble lakkert sort, alle maskinerte flater ble pusset rene.

motoren ble så, nøye montert. Der alle mål (jeg har satt) ble målt og fulgt.

jeg er spesielt kresen/kravstor når det gjelder både renslighet og måling/klaringer.

 

Her fant jeg ut at veivlagerklaringene er ørlite grann trangere enn jeg ville ha i denne motoren.

 

stempelringgapet på de øvre kompresjons ringene måtte også justeres/files noe.

 

-da får vi håpe bilen snart blir klar så jeg kan poste opp noen bremsepapirer for han.

litt bilder:

 

 

19112006001.jpg

 

19112006002.jpg

 

19112006003.jpg

 

19112006005.jpg

 

Er nå ferdig med å mappe bilen. Den skal remappes med fullt ladetrykk når våren lir på.

 

IMG_0461.jpg

 

Fikk et lite problem med walbro pumpen, Da bilen gikk tom for bensin selvom tanken var over halvfull, Det ble naturligvis endel feilsøking for å finne ut (dette bilen stoppet på tomgang),

måle hvilespenning og pulsspenning til dysene, kompressjon, gnist prøve etc.

fikk en liten misstanke da jeg ikke kjente noen bensinlukt fra sylindrene.

 

monterte så en trykk måler jeg hadde liggende lagret, 20psi "prime" 15psi under startforsøk. trykket skal ligge opp til 45 psi her

 

Det viste seg å være pickupen/walbro filteret sin feil.

 

Litt bilder under for å illustere forskjellen på oem pickup og walbro.

Den orginale pickupen ble så reinnstallert og motoren gikk fint siden.

 

Dysene som sitter på er som sagt peak and hold(lavohms dyser) som i seg selv uten motstand brenner injectordriverene inne i p28 ecuen.

korrekt motstand (saturated)skal være mellom 12-16ohm mens P&h er ca 2-4ohm

det er da loddet imellom motstandsboks fra 91 crx for at dysene skal fungere.

 

 

 

IMG_0444.jpg

 

IMG_0419.jpg

 

IMG_0445.jpg

 

IMG_0448.jpg

 

Ute på tur med den stolte fredriksdøleren.

her traff vi borti politiet på vei hjem, ble stoppet midt på motorveien.. der de lyste misstenkelig bort på styreenheten, InterCooleren og det søte full-race merket på sideruten bak.

hvem vet hva de trodde... jeg var forsiktig med gassen da jeg kjørte vekk fra kontrollen.. men motoren snerret høyt alike vel.

 

IMG_0413.jpg

 

IMG_0778.jpg

 

IMG_0816.jpg

Snapshot av eieren ;)

 

IMG_0783.jpg

 

IMG_0790.jpg

 

IMG_0812.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kl 1100 dro jeg og klient magnus på tur mot malmø, der jeg hadde avtale med et svensk firma om å låne Effektrulle. Samt at jeg skulle levere deler...

 

Klokken 21:26 den 20/01/2007 klokket "kleemann" dynoen inn 301,4whp (346,61motor hk)

 

 

-Sitat, plugger(NGK# 8 gappet til 0,6mm.

 

Panser og fanger + luftfilter ble demontert for å gi bedre kjøling.

 

Innsug og eksoskammen ble justert etter hvert men jeg falt tilbake på innstillingene jeg hadde gjørt før rullen.(butt dynoen er ganske korrekt )

Der fikk jeg det bredeste moment registeret i forhold til toppeffekten.

1 runnet, bremset den 289whp (etter gatemappet) da jeg fikk rensket drivstoff kurvene,samt avancert tenningen nærmere MBT(maximum brake torque) klokket den inn 301,4 i første run og 301,3 i andre run.. hvilket gir oss et korrekt gjennomsnitt..

bilen ladet 0,55, men spiket til 0,6 fra ca 7000 og opp.

 

Jeg hadde nå håpet/tippet 380+motorhk, men denne dynoen skal visstnok være meget streng i forhold til US dynapacker etc.

 

Etter kurven å dømme føler jeg at jeg har fått til det jeg ville oppnå på denne motoren.

et bredt momentregister der bilen akselrerer fra 3500rpm og hølder flatt til sperren.

 

 

atec023.jpg

 

301,4whp ca 346,61hk i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår