Gå til innhold

Veltebur i gatereg. bil forbudt?

Ranger emnet


FastOmega

Anbefalte innlegg

hehe, da er vi to, bra insats på Ingerstrand i går btw :)

skal du bygge drifte brakke av bilen?

 

Takk takk! får jo aldri no bil fra Japan ser det ut til, så da kan det jo fort skje... Vet ikke om det blir driftebrakke, men morobil blir det nok uansett.

 

Sjekker ut rundt hjuloppheng og motor osv. nu om dagen, må finne ut om det er noe som passer, eller om jeg finner noe vi kan presse nedi...

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

SR20 motor må vel kunne gå an?

coilovers kan du jo lage selv, alle stag lages i tre to deler med unibolts og gjenger, hva veier bilen din da?

 

 

 

ps. en kamerat av meg har godkjent 4 punkt i sin 57 mod amrikaner ( husker ikke navn )

men dette er pga bilen ikke kom med sikkerhets belte orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SR20 motor må vel kunne gå an?

coilovers kan du jo lage selv, alle stag lages i tre to deler med unibolts og gjenger, hva veier bilen din da?

 

 

 

ps. en kamerat av meg har godkjent 4 punkt i sin 57 mod amrikaner ( husker ikke navn )

men dette er pga bilen ikke kom med sikkerhets belte orginalt.

 

Har lyst til å beholde noe toyota oppi der, 4ag eller 2tb er alternativer... Bilen veier bare 880 kg med fullt interiør, så trenger ikke altfor mye motor med unntak av rudskogen.

 

Skal ribbe bilen inni, og gå igjennom litt utvendig ganske snart, så får vi se hva jeg gjør:)

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hvordan er det med godkjenning av bur dersom bilen er eldre enn 1971 da? Biltilsynet bruker følgende regel fra kjøretøyforskriftene som grunnlag for å ikke godkjenne bur: innvendig må karosseri være slik formet og utstyrt att fører og passasjerer ikke utsettes for unødig fare.

Videre står det att denne regelen trår i kraft 1. januar 1971 og den er ikke tilbakevirkende. Dermed gjelder jo ikke denne loven for biler eldre enn 1971 og i kjøretøyforskriften fra 1942 står det jo ingen krav til karrosseri bortsett fra att en skal ha utsyn forover og til sidene.

Det står jo ingen steder i regelverket att det er forbudt med bur i nyere biler heller, men BT bruker en tolkning av regelen over til å nekte dette. Så om en kan dokumentere att fører/passasjer ikke kan slå borti eller skade seg på buret så kan egentlig ikke bt si noe. De kan ikke finne opp regler selv.

http://www.breisladdracing.com

`79 Volvo 242 Turbo prosjekt

`75 Volvo 245 Bruksbil/busbil 2x45weber++

`57 Volvo PV444 Delebil

`53 Volvo PV444 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er gangen med fullbur er den gangen du kræsjer/vraker bilen å brannvesenet skal få deg ut og du har fått nakkeskader. Så må dem bruke værktøy for å klippe buret for å få deg ut vissnokk. Derfor er visst ikke fullbur lovlig iffølge Biltilsynet

 

 

Så teite dem er, har man fullbur fra dempertårn bak til dempertårn foran så trenger dem ikke klippe deg ut :D Har du kræsja så hardt at hele buret har bøyd seg så mye at du må klippes, da er man nok stein dau likevel :D

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så teite dem er, har man fullbur fra dempertårn bak til dempertårn foran så trenger dem ikke klippe deg ut :D Har du kræsja så hardt at hele buret har bøyd seg så mye at du må klippes, da er man nok stein dau likevel :D

 

Det som er så synd er at logikk ikke biter på en innbitt byråkrat... De er nemlig levende hjernedøde. Advokater og vampyrer er ofte mobbet som "undeads",men byråkratene oppfant termen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært i kontakt med b-t i drammen og fullbur er ikke umulig å få godkjent i gatebil! så lenge det er godkjent av bilsport forbundet ( bygget etter reglene) evnt fia, og det er lett komme ut og inn av bilen! fyren vi har prata med sa dette. så det skal være mulig få det godkjent, treff den riktige personen og ha papirene klare, folk får ikke godkjent en drit uten papirer!

Dette da på eldre biler, biler nyere enn (husker ikke helt årstall men ca 92) er det umulig på!

Rollin on dubs;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært i kontakt med b-t i drammen og fullbur er ikke umulig å få godkjent i gatebil! så lenge det er godkjent av bilsport forbundet ( bygget etter reglene) evnt fia, og det er lett komme ut og inn av bilen! fyren vi har prata med sa dette. så det skal være mulig få det godkjent, treff den riktige personen og ha papirene klare, folk får ikke godkjent en drit uten papirer!

Dette da på eldre biler, biler nyere enn (husker ikke helt årstall men ca 92) er det umulig på!

Hadde jeg vært deg da så hadde jeg løpt tilbake og bedt om å få det utsagnet der på papiret asap. Håndfaste bevis.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har det på mail om du vil ha det bjørn.
Mistenker nok at David har mer bruk for det etterhvert... eller vent. Hmm... Har jo noen prosjekter... *tenke på det* :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de burene er typegodkjente i den bilen. Her er det Norske importøren av Porsche som har tatt seg av registrering av bilen. Når du heter Ola Nordmann fra ytre fjøsdalen og skal ha et bur i gamle Volvoen din er det ikke alltid like lett :)

 

Trur jeg kontakter Norske Bilsport forbundet å hører hva dem sier, eventuellt om jeg kan vise buret hos dem først og høre om de skriver et brev at buret er riktig og forsvarlig montert. Det burde telle litt nede hos Biltilsynet.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Sender brev i dag til Juridisk avd Vegdirrektoratet.:

 

 

Til Statens vegvesen / veg direktoratet. Biristrand 09.03.09

Juridisk avdeling.

 

Henvendelse gjelder lovanvendelse kjøretøy forskrift av 1969.

 

Jeg har ved flere anledninger vært i kontakt med statens vegvesen Risløkka stasjon SFOOR v/ Thomas Oppi.

 

Saken gjelder sikkerhetsbur i bil.

 

Gjeldende kjøretøy: Opel Kadett 1971 mod reg nr: F 2009

 

Siste melding jeg fikk i dag pr mail fra Thomas Oppi er følgende:

 

Hei

Når det gjelder sikkerhetsbur innmontert i ordinært registrert kjøretøy skal foreligge lisens på kjøretøyet når det er montert helbur, vi har godtatt halvbur uten at det foreligger lisens på kjøretøyet.

 

Jeg legger ved kopi av doc fra SFOOR hvor det står at regler for sikkerhetsbur i bil ikke gjelder for biler registrert før 01.01.1974

 

Jeg har fått oversendt fra Lovdata forskrift fra 1969 implementert 01.01.70 Jeg kan ikke finne hjemmel for å nekte meg sikkerhetsbur i denne forskrift. Jeg har bedt Thomas Oppi om dokumentasjon men får det ikke.

 

Jeg ber med dette om en skriftlig redegjørelse på avslag ang installering av sikkerhetsbur I reg nr: F 2009 samt de lovhjemler Staten vegvesen ved SFOOR har for å ev nekte meg dette.

Om hjemmel ikke finnes ber jeg om å få dette skriftlig.

 

Med vennlig hilsen:

 

Eric

 

Så får vi se om det kommer noe vettugt ut av dette??????? TVILSOMT !!!!! HEIA NOREG ?

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår