Gå til innhold

Veltebur i gatereg. bil forbudt?

Ranger emnet


FastOmega

Anbefalte innlegg

Et lite PS :

Det er ikke måte på hva man må legge frem av dokumentasjon for å få noe godkjendt. men har jeg fått noe dokumentert fra BS? NEIIIIIIIIIIIIIII !

Det er på tide å bombe BS med mail og brev i alle fasonger så de får noe å gjøre der inne.

Endret av BARE B

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nye opplysninger ang BUR.

Jeg har fått doc fra SFOOR ang montering av helbur. Dette er OK siden bilen min er fra 1970. De bilene som går på 1942 regel kan ha helbur.

Jeg solgte 71 Kadetten pga dette. Nå har jeg en 70 mod og der er det mer eller mindre å gjøre som man vil. Jeg har forøvrig en klage i Jurr avd hos Dirrektoratet men det tar vel 125 år før den er ferdigbehandlet.

Om noen trenger papir på bur til bil 1970 eller eldre mailer jeg kopi.

Eric

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smella'n upp, i tvåan. Eller B'ern som dere sier på gærne sia ta Mjøsa. :D Nesten så jeg får lyst til å forfatte en liste over alle aktuelle bilmodeller tom 1970. Eller? Hva gjelder mtp helbur? 1969? 01.01.1970? 01.01.1974?

 

Jeg vet ergelig godt at det er støtfangerkrav fom 01.01.1974 siden jeg har to '74 biler selv. Mener å huske de innførte ymse andre krav til lysutstyr og dettes utforming og plassering osv bla bla samtidig.

 

Men ja, jeg har en '68 Amazon som kanskje ikke fortjener et helbur, men som behøver det. Og nei, den er ikke orginalrestaurerbar sånn helt uten Wideröe. Sender deg PM hvis du ikke får lagt det ut på nett? Kan tenkes du får mange PMer. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krangler om bur på nyere mod som du sikkret har fått med deg.

Alt før 1971 01.01 kan ha bur. De brukte laaaaang tid hos SFOOR på å bestemme seg for det men jeg ga klar beskjed. Jeg bygger bur og kommer på visning sammen med min Advokat.

Da fikk jeg brev gett. Eneste de sier er at dørstrebere må være demontert ved kjøring på off veg.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Heisan Alle på en gang.

Jeg har presset igjennom bur på biler reg før 01.01.71

Har papirer på dette fra SFOOR. Ga klar beskjed om atte ossom jeg itte fikk ha bur byggde jeg alikevel og ga klar beskjed om at jeg ville komme på visning sammen med min advokat. Da fikk jeg ha bur i bilen gett. Avtagbare dørstrebere men det er da greit nok. Kan ha dem i kofferten jeg til jeg skal ut på bane.

Nå holder jeg på med en Rekord 1966 som jeg har forbannet meg på å ha V 8 i. Dem vrir seg på SFOOR nå som jeg faktisk har fått GM norge til å gå med på nye vekter i bilen. NEI DA MÅ DET KOMME DIRREKTE FRA FABRIKKEN.

Om dere SFOOR gutter leser dette og mener dere forfulgt ja så er det kun deres egen feil. Dere brur dere ikke om de foreskrifter som finnes. Gjentatte ganger har dere kommet med direkte VRØVL til meg og jeg er PR i DAG i dialog med advokater i departementet. Håper (sier ikke navn her) ringte dere fra direktoratet og overbrakte min mening.

For å si det litt mildt og forsiktig: DERE ER VOKSNE FOLK..... OPPFØR DERE DERETTER !!!!!!!!!!!!!!!!!! Men om så skal være så reiser jeg til Tyskland og overbrinbger mitt 100 Kg problem til GM Adam OPEL ! Om noen vil ha BUR så PM meg.

Kufanger er heller ikke noe problem.

Man må bygge den etter EU's reglemang. Så må man skrive et papir fra fabrikanten. DEG om at det er byggd etter gjeldende regler. Lovdefinisjon: Fabrikant = enhvær som produserer ditt eller datt. Har snakket med synet Gjøvik om dette og motvillig måtte de innrømme at jo slik er det vist.

Det er da som pokker at man må leke advokat eller ha en medbrakt om man våger å ville noe litt utenom de rammer den Norske Kumunismen setter.

 

HURRA FOR NORGE OG SFOOR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eller med andre ord, PISS MEG I ØRET!!!!!

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

11.2.1.1.

Et beskyttelsesbur skal være konstruert og bygget på en slik måte at når det er korrekt montert, skal det motvirke at karosseriet deformeres, og på den måten redusere risikoen for skade på de personer som befinner seg i bilen. De viktigste egenskapene til et beskyttelsesbur er riktig konstruksjon, nøyaktig tilpasning og innfestning til chassiset og nøyaktig tilpasning til karosseriet.

Beskyttelsesburet skal ikke benyttes som røropplegg for væsker. Beskyttelsesburet skal konstrueres slik at det ikke hindrer adkomst til forseter og at det ikke tar noe av den plass som er beregnet for fører og annenfører.

Deler av buret kan imidlertid oppta deler av passasjerplassen ved at det kan gå gjennom dashbordet og sidepaneler foran og gjennom sidepaneler og seter bak. Baksetet kan legges ned. I lengderetningen kan ikke buret lages større enn at det passer inn mellom bærende monteringspunkt for fremre og bakre hjulopphengning (fjærer og støtdempere)

Tilleggsforsterkning som overskrider ovennevnte begrensning er tillatt mellom beskyttelsesburet og innfestningspunktet for den bakre krengningsstabilisatoren i karosseriet. Mellom hvert av disse innfestingspunktene og beskyttelsesburet kan det benyttes et enkelt rør med dimensjon 30 x 1,5 mm.

Enhver endring på et homologert beskyttelsesbur er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.2.1.1.

Et beskyttelsesbur skal være konstruert og bygget på en slik måte at når det er korrekt montert, skal det motvirke at karosseriet deformeres, og på den måten redusere risikoen for skade på de personer som befinner seg i bilen. De viktigste egenskapene til et beskyttelsesbur er riktig konstruksjon, nøyaktig tilpasning og innfestning til chassiset og nøyaktig tilpasning til karosseriet.

Beskyttelsesburet skal ikke benyttes som røropplegg for væsker. Beskyttelsesburet skal konstrueres slik at det ikke hindrer adkomst til forseter og at det ikke tar noe av den plass som er beregnet for fører og annenfører.

Deler av buret kan imidlertid oppta deler av passasjerplassen ved at det kan gå gjennom dashbordet og sidepaneler foran og gjennom sidepaneler og seter bak. Baksetet kan legges ned. I lengderetningen kan ikke buret lages større enn at det passer inn mellom bærende monteringspunkt for fremre og bakre hjulopphengning (fjærer og støtdempere)

Tilleggsforsterkning som overskrider ovennevnte begrensning er tillatt mellom beskyttelsesburet og innfestningspunktet for den bakre krengningsstabilisatoren i karosseriet. Mellom hvert av disse innfestingspunktene og beskyttelsesburet kan det benyttes et enkelt rør med dimensjon 30 x 1,5 mm.

Enhver endring på et homologert beskyttelsesbur er forbudt.

 

11.2.1.4. Dørforsterkning (sidebeskyttelse)

Ett eller flere langsgående stag skal monteres på hver side av bilen. (Se tegn. 253-7, 253-8, 253-12 og 253-17). De kan være demonterbare. I løp / trening uten kartleser / co-driver er sidebeskyttelse obligatorisk kun på førersiden. Sidebeskyttelsen skal monteres så høyt som mulig, men øvre innfestingspunkt må ikke være høyere enn halvparten av døråpningens høyde målt fra dørterskelen. Om innfestingspunktene er plassert foran eller bak døråpningen, gjelder høydebegrensningen kun den del av stagene som er i døråpningen. I de tilfeller der sideforsterkningen har form som en ”X” (kryss), anbefales det at de nederste monteringspunkter på de kryssende stag monteres direkte på hovedbøylens og fremre bøylens innfestingspunkter i karosseriet. Dessuten skal ett av X-stagene være i ett helt stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår