Gå til innhold

Veltebur i gatereg. bil forbudt?

Ranger emnet


FastOmega

Anbefalte innlegg

Denne tråden har vært livløs en stund nå, men må bare komentere en ting. Grunnen til at det ikke er lov med 4-punkts er at vist du taker med en bil UTEN bur, vil du IKKE ha 4-p.

 

At det ikke er lov å lage bur frem gjennom torpedoveggen osv forstår jeg. Men det er ingen problem å bygge et bur som beskytter deg mot en taking++, uten å ødelegge for noen pannekake-soner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne tråden har vært livløs en stund nå, men må bare komentere en ting. Grunnen til at det ikke er lov med 4-punkts er at vist du taker med en bil UTEN bur, vil du IKKE ha 4-p.

 

At det ikke er lov å lage bur frem gjennom torpedoveggen osv forstår jeg. Men det er ingen problem å bygge et bur som beskytter deg mot en taking++, uten å ødelegge for noen pannekake-soner..

 

ja du får leve i trua!

Mvh FastOmega

____________________

Opel Omega A 3.0i 24v

Opel Omega A 2.0i

Opel Omega A 2.6i -92 Fiat 124 sport coupè -67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tru og tru, dette er jo noe som er vitenskapelig bevist. Det stemmer selvsagt ikke i alle tilfeller.. Taker du med 4p seler sitter kroppen din så godt som låst i rett opp og ned stilling, og nakken/hodet får hele støyten når taket kommer ned. Med 3p vil du ikke være like låst.

 

Leste en artikkel om dette for litt siden, lure på om det ikke var i et gammelt vi menn..

 

Du får tru hva du vil du også, men det er i allefall slik at det er et av argumentene til at 4pseler ikke er lovlig (da med tanke på de som har det i biler uten bur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke kan være lov med 4-punkt i biler med bur.

 

Jeg var i Høljes, Sverige i helga på EM Rallycross. Der var det en i en C4 som gikk rundt 4 ganger. Han gikk ut av bilen uten problemer etterpå.... Pga veltebur og 4-punkt så ble han ikke skadet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tru og tru, dette er jo noe som er vitenskapelig bevist. Det stemmer selvsagt ikke i alle tilfeller.. Taker du med 4p seler sitter kroppen din så godt som låst i rett opp og ned stilling, og nakken/hodet får hele støyten når taket kommer ned. Med 3p vil du ikke være like låst.

 

Leste en artikkel om dette for litt siden, lure på om det ikke var i et gammelt vi menn..

 

Du får tru hva du vil du også, men det er i allefall slik at det er et av argumentene til at 4pseler ikke er lovlig (da med tanke på de som har det i biler uten bur)

 

Dette er satt på spissen og er fortsatt ikke god nok grunn! Du får leve i trua!:P

Mvh FastOmega

____________________

Opel Omega A 3.0i 24v

Opel Omega A 2.0i

Opel Omega A 2.6i -92 Fiat 124 sport coupè -67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke kan være lov med 4-punkt i biler med bur.

 

Jeg var i Høljes, Sverige i helga på EM Rallycross. Der var det en i en C4 som gikk rundt 4 ganger. Han gikk ut av bilen uten problemer etterpå.... Pga veltebur og 4-punkt så ble han ikke skadet....

 

 

Tror nok ikke han hadde 4-punkt i den bilen, men 6-punkt.

Kjører selv, men kun bilcross og bruker der 4-punkt sele. Ved kjøring så strammer jeg selene så hardt at det er nesten vondt. Skulle jeg sittet slik i en gatebil ville jeg følt meg temmelig ubekvem og måtte ha bygget om bilen for å rekke frem til diverse brytere mm.

Kjører bilcross med SAAB, men også VW Golf og andre biler som dukker opp. Utrolig, men det ble faktisk en totalseier i 2008!Besøk gjerne hjemmesiden: www.race.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer forsåvidt for 4-punkt i bil, problemet er menneskene som bruker det. Det må festes i skulderhøyde bak i bilen, noe mange ikke får meg seg og lager bur med noen skrekkeksempler av beltevinkler, der beltet er festet nede ved gulvet og lignende bak førerstolen.

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle biler har deformasjons soner tilpasset 3 punkts beltet sant?

ved bruk av 4 punkt stopper kroppen på en helt annen måte, og derfor har ikke BT godkjent 4 punkt, dette var noen jeg fikk mundtlig fra BT selv.

 

Men på lisensierte biler så var det en vurderingssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle biler har deformasjons soner tilpasset 3 punkts beltet sant?

ved bruk av 4 punkt stopper kroppen på en helt annen måte, og derfor har ikke BT godkjent 4 punkt, dette var noen jeg fikk mundtlig fra BT selv.

 

Men på lisensierte biler så var det en vurderingssak.

 

Du snakket litt forbi poenget mitt der. Du kom nemlig med en påstand om at 4-punkt var farligere enn 3-punkt, selv om du kanskje ikke la helt merke til det selv... ;)

 

4 punkt fordeler din egen kroppsvekt under en smell mye bedre, totalt uavhengig av deformasjonssonene, som forøvrig kun eksisterer på et fåtall av de bilene vi styrer med. Det farlige med 4-punkt er måten amatører monterer dem på.

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. var ikke meningen og misse poenget ditt, jeg vet også at 4 punkt fordeler bedre en 3 punkt, men BT forklarte det slik for meg.

 

ang montering så vet jeg akkuratt hva du mener, har sett det samme selv, og skjønner ikke hva folk tenker med når de gjør det slik, men sånn er nå verden.

 

jeg håper at BT skjønner hvorfor man vil ha 4 punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. var ikke meningen og misse poenget ditt, jeg vet også at 4 punkt fordeler bedre en 3 punkt, men BT forklarte det slik for meg.

 

ang montering så vet jeg akkuratt hva du mener, har sett det samme selv, og skjønner ikke hva folk tenker med når de gjør det slik, men sånn er nå verden.

 

jeg håper at BT skjønner hvorfor man vil ha 4 punkt.

 

;) Har nettopp tatt meg en kald en, og skålt for BT. Bedre Tider that is.

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår