Gå til innhold

Bilder av 240 med 60mm senking??

Ranger emnet

volvoturbo!

Anbefalte innlegg

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis du kjøper alt hos pedersen med dempere å alt koster det nok rundt 12000 foran, bak er jo en annen sak

Og da kjøper du gjengerør med skåler som koster 695,- stk og 60mm H&R fjær som koster og 695,- stk.... Det blir da ikke 12000, etter mine kalkulasjoner skulle det bli 2780. Men om man MÅ ha nye dempere så er det en annen sak... Går det ikke an å bruke vanlige KONI for eksempel? Eller deCarbon demperene for rally?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koni blir for lange, de fungerer ikke optimalt til og med med lesjöfors 45mm.

Ellers, kan man IKKE stille caster på 240.

Taxiplater vil justere Caster, samme vil servo bærekuler.

Derimot, justering av fjærbein i toppen, stiller CAMBER.

17mm justering tilsvarer 1 grad camberjustering.

45mm senking, tilsvarer ca. 1 grad negativ camber (i forhold til utgangspunkt).

Jeg mener at en lovlig senket 240, med max camber (uten filing) vil ligge på ca. -1.5 camber.

Om man vil justere caster, må man bytte ut bærearmen eller modde der nede med custom deler.

Om dere ser på dette bildet

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=76&g2_serialNumber=2

Det er spesiallaget bærearm, som er laget for justering av CASTER (forlenge eller forkorte det staget). En vanlig 240, er statisk i Caster, utenom når man senker! (som fører til at casteren blir feil).

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=72&g2_serialNumber=1

En enda bedre utgave:

racearm.jpg

ref.: http://www.trianglesunlimited.com/index.php?pg=controlarmsrace

Jeg tror nok scrat klarer å mekke dette sammen selv, men vær obs på at dere ikke stiller caster ved å stille camber.

Ps. ved senking over 45mm, bør man space ned styrestag, samt få justerbare "endlinks" (kyllingbeina på stabstag).

Om man vil senke mer enn 45mm, må man belage seg på mye custom deler og det blir dyrt, om man ikke er like hendig som feks. scrat her er.

ikke for å demoralisere dere folkens! respect til den som bygger gromt, men jeg bare tenkte å påpeke dere dette som jeg faktisk har researchet mye og folk som driver seriøst med volvoracing har drevet å optimalisert i alle år.

lykke til med coilovers :)

edit: et par skriveleifer

edit2: stabstag/krengestag skal gå i vater med bakken, når bilen står på bakken (endene av staget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kjøper du gjengerør med skåler som koster 695,- stk og 60mm H&R fjær som koster og 695,- stk.... Det blir da ikke 12000, etter mine kalkulasjoner skulle det bli 2780. Men om man MÅ ha nye dempere så er det en annen sak... Går det ikke an å bruke vanlige KONI for eksempel? Eller deCarbon demperene for rally?

om du bruker det jeg har på min så kommer det på det, med nye dempere å alt det andre pisset,

-67 VW boble (herbie)

-78 Volvo 242 V8

-78 Volvo 242 4x4 turbo Sheriff Edition

-01 Ford F250 *Powerstroke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koni blir for lange, de fungerer ikke optimalt til og med med lesjöfors 45mm.

Ellers, kan man IKKE stille caster på 240.

Taxiplater vil justere Caster, samme vil servo bærekuler.

Derimot, justering av fjærbein i toppen, stiller CAMBER.

17mm justering tilsvarer 1 grad camberjustering.

45mm senking, tilsvarer ca. 1 grad negativ camber (i forhold til utgangspunkt).

Jeg mener at en lovlig senket 240, med max camber (uten filing) vil ligge på ca. -1.5 camber.

Taxiplatene justerer CAMBER, og IKKE caster.

Du får en økt sporvidde på ca 15-20mm med taxiplater.

Derimot om du bytter ifra ikke-servo til servo opphengskuler så øker du akselavstanden med 10mm = økt caster.

Max negativ camber på 240 er 1,1-1,2 grader UTEN taxiplater, med kan du oppnå 1,5-1,6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider