Gå til innhold

Ny Hardykobling

Ranger emnet


Jarlis

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har nettop bytta Hardykobling på 940'en min, da den forrige var sprekt omtrent rundt alle boltene, + oppover, så ikke ut.

Slet veldig med at det dunka å smalt i drivverket når jeg ga på.

Den originale er helt rund.

 

Kontaktet en som driver med volvo her i distriktet, han forhandler alt av volvo deler, fikk tak i ei ny kobling, han sa det var den samme på både m46-m90. var bare en type.

Fikk en som ikke er rund, men kantete, boltene å det passer perfekt å bolt sirkelen er helt den samme.

 

Har nå montert denne, nå er det ingen dunking, og det smeller ikke lenger, var mye bedre med en gang.

MEN. sliter litt med at den skjelver under pådrag, rister liksom litt.

Noen som kan hjelpe meg? alle boltene er dradd til ca likt.

Takker for svar :)

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Har nettop bytta Hardykobling på 940'en min, da den forrige var sprekt omtrent rundt alle boltene, + oppover, så ikke ut.

Slet veldig med at det dunka å smalt i drivverket når jeg ga på.

Den originale er helt rund.

 

Kontaktet en som driver med volvo her i distriktet, han forhandler alt av volvo deler, fikk tak i ei ny kobling, han sa det var den samme på både m46-m90. var bare en type.

Fikk en som ikke er rund, men kantete, boltene å det passer perfekt å bolt sirkelen er helt den samme.

 

Har nå montert denne, nå er det ingen dunking, og det smeller ikke lenger, var mye bedre med en gang.

MEN. sliter litt med at den skjelver under pådrag, rister liksom litt.

Noen som kan hjelpe meg? alle boltene er dradd til ca likt.

Takker for svar :)

 

Når hardykoblinga blir dårlig, så sender du vanvittig mange vibarasjoner inn i mellomaksel-lageret og kryssa lenger bak på mellomakselen.

skal du bli helt kvitt vibarasjonene, så må du ta ned mellomakselen og bytte mellomaksel-lageret m/holderen og begge kryssa.

Kryssa er ganske enkle å bytte... trenger bare ei presse, og det samme med lageret.

 

hardykoblinga på m47,m46 og m90 er like (rund), mens kryssa og mellomaksel-lagerene er forskjellige.

 

good luck!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hardykoblinga blir dårlig, så sender du vanvittig mange vibarasjoner inn i mellomaksel-lageret og kryssa lenger bak på mellomakselen.

skal du bli helt kvitt vibarasjonene, så må du ta ned mellomakselen og bytte mellomaksel-lageret m/holderen og begge kryssa.

Kryssa er ganske enkle å bytte... trenger bare ei presse, og det samme med lageret.

 

hardykoblinga på m47,m46 og m90 er like (rund), mens kryssa og mellomaksel-lagerene er forskjellige.

 

good luck!

 

Tviler ikke på det du sier der, stemmer nok.

 

Men av en eller annen grunn har skjelvingen blitt mye bedre av seg selv:)

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det er nødvendig og bytte kryssa altså? Lønner seg vel og kjenne på de først og se om det er noe slakk i dem, lett og bytte kryssa, men vær forsiktig med nålene i nålelagra, på kryssa så kan du også bruke bare ei skrustikke, det er nesten lettere enn og stå og pumpe på ei presse.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det er nødvendig og bytte kryssa altså? Lønner seg vel og kjenne på de først og se om det er noe slakk i dem, lett og bytte kryssa, men vær forsiktig med nålene i nålelagra, på kryssa så kan du også bruke bare ei skrustikke, det er nesten lettere enn og stå og pumpe på ei presse.

 

Du skal rikke ganske hardt i mellomakslingen skal du kjenne slarken, og med gummiopphenget til mellomaksel-lageret gjør det enda vanskeligere å oppdage slark.

Det beste er egentlig å bytte kryssa uansett mener nå jeg...sammen med lageret. Få gjerne tak i nye kryss med smørenippel,så holder de i evigheter. Bare å sprøyte inn litt fett en gang i året, så fjernes både vann og korrosjon, og lageret holder lenger;)

 

 

Ellers; Biler som fikser seg selv, det liker jeg ass..:D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår