Strengen Skrevet Januar 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2007 Hei, jeg vil gjerne komme i kontakt med folk som har Sierra med denne motorstørrelsen, evt. folk som har god peiling på disse bilene/motorene, vil gjerne dele erfaringer osv. Samtidig lurer jeg på om noen kanskje har Haynes S&R manual for disse bilene liggende.. Bilen min er en '90 2,9i GLS som har rullet 325.000km nå (med motorbytte) og noen enkle modifikasjoner er gjort Siter 89 Opel Kadett 1,6i (Postmann Pat), 81 Ford Taunus 1,6, 81 Lada 1500 Stv, 83 Ford Escort 1,6L, 84 Ford Escort Xr3i, 84 Ford Sierra 1,6L, 86 Ford Sierra 2.0L, 90 Ford Sierra 2,9i GLS,94 Ford Escort Si 1,8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Januar 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2007 Har ikke sierra, men har 2.9i. Sannsynligvis prikk lik motoren i din bil. Fin bil forresten :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Strengen Skrevet Januar 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2007 Hehe, da får vi slå av en prat :) Har du noen gode eller dårlige erfaringer? Har du noen tweaks? Hvordan er bensinforbruket? Får gå ut å ta et par bilder av mine små tweaks. Må forresten bytte fordelerlokk nå, samt ledning til coil, Mekonomen får forhåpentligvis delene på torsdag, nå om dagen fusker, hoster og harker den litt samt at det smeller godt i eksospotta når jeg ruser den. Samt at den er blitt veldig tungstartet ved væromslag som det har vært noe av de siste dagene, trolig grunnet det stygge fordelerlokket. Utover dette har jeg bare fjernet innmaten i katalysatoren Siter 89 Opel Kadett 1,6i (Postmann Pat), 81 Ford Taunus 1,6, 81 Lada 1500 Stv, 83 Ford Escort 1,6L, 84 Ford Escort Xr3i, 84 Ford Sierra 1,6L, 86 Ford Sierra 2.0L, 90 Ford Sierra 2,9i GLS,94 Ford Escort Si 1,8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Januar 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2007 Er vel ikke flust av 2.9 gls i sirkulasjon, hvertfall i norge. Men kan hende du finner noen med lik bil og motor på http://www.fastford.no :) Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Januar 2, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2007 Hehe, da får vi slå av en prat :)Har du noen gode eller dårlige erfaringer? Har du noen tweaks? Hvordan er bensinforbruket? Min bruker 0,76 på langkjøring og 1,0-1,1 på bykjøring. Har egentlig bare gode erfaringer med motoren så langt. Ikke vært noe tull med den så lenge jeg har hatt bilen bortsett fra at tps'n ikke er helt god. Min er kliss original, men har også tom katalysator. Eneste negative jeg kan komme på er at det kan være litt knotete å komme til oljefilteret, dersom man ikke har den forlengelsesbiten som 24v motorene har. Uten den står filteret rett under eksosmanifolden og da er det lettest å komme til under, men det gjør jo gjerne at man får olje i trynet om man ikke er forsiktig. Til våren blir det å fjerne egr-systemet og det karbonfilteret som suger opp damp fra bensintanken. Og med det samme jeg kommer på det; hvis du tilfeldigvis en dag plukker ut ecu'n vil jeg gjerne vite hvilket delenummer den har. Kjører med ecu fra en tidlig 88 modell på min og det virker ikke som om det er heeeelt optimalt. Bygde om fra aut til manuell og da var det ikke no vits i "automathjernen" :) *edit: Du får ta turen innom fastford.no, slik kverna sier. Mange med peiling på sierra og 2.9 der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Strengen Skrevet Januar 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Min bruker 0,76 på langkjøring og 1,0-1,1 på bykjøring. Så lavt har aldri min vært :S har vel vært nede i liter'n på langkjøring. (det kan vel ha noe med at mitt høyrebein veier for mye også :)) Har egentlig bare gode erfaringer med motoren så langt. Ikke vært noe tull med den så lenge jeg har hatt bilen bortsett fra at tps'n ikke er helt god. Har stort sett bare gode erfaringer med motoren jeg også, eneste som er litt synd at det er en motor som bruker my av plassen under panseret og at det er trangt å skru dersom man som oftest bare kommer til ovenfra. Største problemet var da katta ble tett 2 dager etter jeg kjøpte bilen Hvordan merker/vet du at tps'en ikke er god, og hvor sitter den? (ettersom jeg skjønte er det det som bestemmer åpningen på spjeldet?) Eneste negative jeg kan komme på er at det kan være litt knotete å komme til oljefilteret, dersom man ikke har den forlengelsesbiten som 24v motorene har. Uten den står filteret rett under eksosmanifolden og da er det lettest å komme til under, men det gjør jo gjerne at man får olje i trynet om man ikke er forsiktig. Til våren blir det å fjerne egr-systemet og det karbonfilteret som suger opp damp fra bensintanken. Filteret var igrunn ikke noe kjempeproblem ettersom jeg fikk låne smøregrav og filterverktøy. Hva hjelper det å fjerne egr-systemet og karbonfilteret? Hvordan gjør du det? Og med det samme jeg kommer på det; hvis du tilfeldigvis en dag plukker ut ecu'n vil jeg gjerne vite hvilket delenummer den har. Kjører med ecu fra en tidlig 88 modell på min og det virker ikke som om det er heeeelt optimalt. Bygde om fra aut til manuell og da var det ikke no vits i "automathjernen" :) Må den plukkes ut for at jeg skal sjekke det, om ikke annet kan jeg se om jeg kan finne det ut allikevel. 3 ting som ikke fungerer på min er; setevarmer førerside, turteller og temp-måleren flytter for lite på seg (blir aldri eller skjelden "NORMAL") Siter 89 Opel Kadett 1,6i (Postmann Pat), 81 Ford Taunus 1,6, 81 Lada 1500 Stv, 83 Ford Escort 1,6L, 84 Ford Escort Xr3i, 84 Ford Sierra 1,6L, 86 Ford Sierra 2.0L, 90 Ford Sierra 2,9i GLS,94 Ford Escort Si 1,8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Under innsuget ditt står det to temperaturfølere skrudd ned i blokka. En av dem har bare en ledning tilkoblet. Dersom du jorder denne ledningen så skal temperaturviseren sprette i topp. Dersom den gjør det (og instrumentet virker) så kan du dra på ford og kjøpe en ny temperaturgiver. Da skal det bli fart i instrumentet ditt igjen. Hvis det blir varmt i bilen i det hele tatt såklart, hjelper ikke med ny giver dersom du må bytte termostat ;) TPS'n sitter på gasspjeldet. På oversiktsbildet ditt av motoren så ser du tomgangsregulatoren foran på innsuget, med kontakten mot vifta. Den svarte saken som sitter under kontakten der er tps'n. Den registrerer bare åpningen på gasspjeldet. Om det hjelper så mye å fjerne det kullfilteret (my bad, skal ikke være karbonfilter:) ) og egr kan sikkert diskuteres, men det blir mye ryddigere i motorrommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.