Gå til innhold

Rembytte Passat 96

Ranger emnet


redhot

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Passat stasjonsvogn 1,8 fra 96 (gamle modellen)

Denne har en skarp hylelyd fra motoren. Første gjettning var dynamo, men den er nå utelukket etter bytte. Så nå tar vi reimene også da dette trolig er synderen(e).

 

Har noen byttet disse før? Vanskelig og hvor lang tid? Har god erfaring med skruing generelt, men lurer på om det er noe spess på denne biltypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreima på disse motorene har en tendens til å hyle hvis den er for stram, eller så er det den vanlige "viftereim" hylinga som en hører fra biler rundtomkring. Enkleste måten å finne ut av dette er å ta vekk servoreima og dynamoreima for så å starte motoren noen sekunder og høre om lyden er borte. Er lyden der fremdeles, så kan det være registeret. Da kan haynesboka være grei å ha når du skal bytte registeret. Det er heldigvis ikke den vanskeligste jobben på disse motorene. Prøv aldri å starte/turne motoren uten registerreima.

 

P.S. Har du sjekket/byttet vannpumpa? Den lagde mye lyd hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt å få av de to reimene. Du løsner de to festeskruene på servopumpa, så er det bare å skyve servopumpa innover slik at reima blir så slakk at du kan ta den av. Det er en stor stramme skrue på en av festeboltene du kan bruke til å stramme slakke reima.

Dynamoreima løsner du ves å løsne begge festeboltene til dynamoen. Du må så trykke dynamoen nedover med litt kraft for å få reima slakk da det er en fjær under den som skal forspenne reima ved montering. Når du har dette av, så sjekker du sammtidig vannpumpa ved å kjenne etter slark på reimhjulet dens og rotere det for å høre/kjenne etter slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var de to ytre reimene skiftet. Veldig lett og greit, minus all den hersens plasten de kapsler motoren inn med.

 

Over til reg-reim bytte. Er dette grei skuring også? Timingen er jo det vanskelige, resten er jo grei nok skruing.

Viste seg å være strammehjulet som lagde bråket (for reg-reima), samt at den ikke har vært skiftet før. Gått 160 000 så på tide å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var de to ytre reimene skiftet. Veldig lett og greit, minus all den hersens plasten de kapsler motoren inn med.

 

Over til reg-reim bytte. Er dette grei skuring også? Timingen er jo det vanskelige, resten er jo grei nok skruing.

Viste seg å være strammehjulet som lagde bråket (for reg-reima), samt at den ikke har vært skiftet før. Gått 160 000 så på tide å skifte.

 

Oj...Da er det jammen på tide å bytte registeret Disse skal byttes hver 60000 eller hvert 5.år. Hos VAG sier de 120000km eller hvert 5.år. Det er litt uklart her. Byttes må den uansett. Det er ingen heksekunst å bytte registeret på disse motorene. Først fjerner du servoreim og dynamoreim slik som du allerede har gjort. Så må du fjerne reimhjulet på vannpumpe og veivaksel. Disse er festet med 4 og 3 unbrakoskruer. Når disse er fjernet, så kan du løsne dekslene som sitter rundt registeret. Det viktigste før du løsner reima, er å se etter timing merkene og eventuelt lage egne for å være sikker. Monter tilbake midlertidig reimskiva på veiven. Denne har et spor på baksiden. Roter motoren til dette sporet står rett over prikken som er på reimhjulet som går til oljepumpa ( Denne reimskiva har to merket, en prikk og et O.T. merke. Det er prikken du skal bruke). Se også på kamakslingen, her er det et O.T. merke som skal stå over en O.T. pil på toppdekselet (hvis dette er i aluminium). Når alt dette stemmer, så bytter du reima og strammehjulet. Reima skal strammes slik at den kan vris 90 grader på midten med tommel og pekefinger. Dobbel og trippelsjekk at timingmerkene stemmer og roter motoren rundt for hånd minst to tørn for å sjekke at ingenting krasjer. Monter så tilbake alt.

 

Eg godt råd her, er å kjøpe haynesboka, da alt sånt står forklart veldig bra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar hittil! Blir nok en haynes bok etterhvert....

 

Men noen flere spørsmål har jeg fortsatt. Skulle gjerne døpt om tråden, kanskje ne moderator kan gjøre det? Til Div spørsmål om Passat 96.

 

 

1) Har bryter og tåkelys i frontfangeren. Men tåkelys er det ikke, kun bak? Hva er det som mangler? Reflektor og pæreholder eller noe annet?

 

2) Hvordan kan jeg utbedre en skrapelyd fra rattet? Regner med at det er sleperingen etc som er slitt, evt noe feiljustert med avstand ratt mot stamme. Bilen har airbag, og dette har jeg aldri rørt så..... Tør ikke ta av rattet uten videre.

 

3) Vet noen hvor man kan få tak i dørhåndtak billig? Regner med at møller etc er svindyrt... Disse er såvidt jeg kan skjønne en liten svakhet på biltypen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar hittil! Blir nok en haynes bok etterhvert....

 

Men noen flere spørsmål har jeg fortsatt. Skulle gjerne døpt om tråden, kanskje ne moderator kan gjøre det? Til Div spørsmål om Passat 96.

 

 

1) Har bryter og tåkelys i frontfangeren. Men tåkelys er det ikke, kun bak? Hva er det som mangler? Reflektor og pæreholder eller noe annet?

 

Vil tro at du egentlig ikke har tåkelys fremme på denne bilen, men kun et deksel som ligner på en lykt i frontfangeren. Slik er det ihvertfall på min. Bare juks og bedrag. Tror bryteren skal ha to hakk på tåkelyset om du har bryter for tåkelys fremme.

 

2) Hvordan kan jeg utbedre en skrapelyd fra rattet? Regner med at det er sleperingen etc som er slitt, evt noe feiljustert med avstand ratt mot stamme. Bilen har airbag, og dette har jeg aldri rørt så..... Tør ikke ta av rattet uten videre.

 

Du spør godt...Kan være slepering eller dårlig lager i rattstammen...Her er haynesboka kjekk å ha ved demontering.

 

3) Vet noen hvor man kan få tak i dørhåndtak billig? Regner med at møller etc er svindyrt... Disse er såvidt jeg kan skjønne en liten svakhet på biltypen

 

http://www.norskbildelsenter.no eller http://www.autospar.no Du kan fint ta ut låsesylinderen fra det gamle håndtaket og flytte over i det nye slik at du slipper å ha flere nøkkler til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var det låsekassene...

 

Problemet er at jeg får åpnet dørene helt fin, men de vil ikke lukke seg igjen. Haken bare glir opp uansett om jeg prøver å låse døren, smelle døren etc..

 

Regner med at det er å ta ut hele kassa, vaske og tørke godt for så på med grafittfett etc?

 

 

I tillegg: er det vanlig med mye dugg i disse? Særlig bak?

Da varmeapparatet var gåent i audien dugget det mye på frontruta, men det gjør det jo ikke her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt runden med låsekassene og håndtakene... Den idioten som fant på å bruke linksskure i høyre håndtaket skulle vært plassert under overflaten....

 

 

Så da er det bare å håpe det virker. Men er ikke samme låsekasse som i linken over... Så ingenting galt med konstruksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår