Gå til innhold

Litt kommentarer ang valg av subber ønskes

Ranger emnet

Hifonic

Anbefalte innlegg

5000 W er ingen ting i denne sammenheng...

Så SX'ene hvis du har plass til de OG porten :)

Fordi de vil ha større membranareale, og dermed høyere følsomhet.

Og dessuten antar jeg at SX vil spille både penere og dypere enn MT.

Hadde du hatt 2-4 ganger så mye effekt og ville ha ren SPL, hadde jeg sagt MT.

Skal selv ha to 15" i MT-klasse, men det er f'en meg umulig å bestemme seg!

Satt akkurat og tenkte på å lage en avstemming for å hjelpe meg litt...

Men det er ikke så mye vits egentlig, siden ingen i Norge har hatt hatt fysisk kontakt med mer enn et av alternativene :rolleyes:

Og til dere (var visst bare Morten :P) som anbefaler XXX: Den er ikke i samme liga!

Dette er en SQL subb som har ca. 5 dB lavere følsomhet enn SX'en og sikkert enda litt til i forhold til MT i samme størrelse.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

5000 W er ingen ting i denne sammenheng...

Så SX'ene hvis du har plass til de OG porten :)

Fordi de vil ha større membranareale, og dermed høyere følsomhet.

Og dessuten antar jeg at SX vil spille både penere og dypere enn MT.

Hadde du hatt 2-4 ganger så mye effekt og ville ha ren SPL, hadde jeg sagt MT.

Skal selv ha to 15" i MT-klasse, men det er f'en meg umulig å bestemme seg!

Satt akkurat og tenkte på å lage en avstemming for å hjelpe meg litt...

Men det er ikke så mye vits egentlig, siden ingen i Norge har hatt hatt fysisk kontakt med mer enn et av alternativene :rolleyes:

Og til dere (var visst bare Morten :P) som anbefaler XXX: Den er ikke i samme liga!

Dette er en SQL subb som har ca. 5 dB lavere følsomhet enn SX'en og sikkert enda litt til i forhold til MT i samme størrelse.

Mvh

Stian

Takk for veldig bra svar!

Vet at 5kw er litt lite i grunn.. Dette hadde passet ypperlig til en MT :)

Jeg er også skeptisk på hvordan MT er i hardt bruk over perioder pga manglende polventilasjon..

Plass tror jeg ikke blir altfor stort problem da jeg i grunn kan gå over vinduslinja om det blir nødvendig. Og har jo klart å presse en 200 liters kasse i bagasjerommet under vinduslinja :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig bra svar!

Vet at 5kw er litt lite i grunn.. Dette hadde passet ypperlig til en MT :)

Jeg er også skeptisk på hvordan MT er i hardt bruk over perioder pga manglende polventilasjon..

Plass tror jeg ikke blir altfor stort problem da jeg i grunn kan gå over vinduslinja om det blir nødvendig. Og har jo klart å presse en 200 liters kasse i bagasjerommet under vinduslinja :)

Så lenge membranen beveger seg nok er ikke kjølingen noe problem, selv uten hull i bakplaten... Har jo kjølehull i chassi under spiderne :)

Gjennom hullene der ser du rett inn på spolen (min gamle XXX, men MT har samme kurv):

XXX2.jpg

Er det ikke en selvfølge at du bygger vegg da?

I så fall går det jo fint med 4x15" og en passe port, men ikke noe som er ideellt med tanke på SPL...

Hvilken tuning tenker du på? 30 Hz er vel mer din stil enn 50-60 Hz ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan stemme. Har hørt flere si at kjølinga ikke er noe problem egentlig..

Vegg blir det nok ikke.. Ikke i denne bilen. Orker ikke ramponere interiøret i bilen helt. Skal jeg bygge vegg skal det være 100% tett rundt veggen..

Tuningen blir nok rundt 30hz, helt rett der du ;) Men skal ha mulighet til å forandre tuning om det skal konkurreres i dB drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt off topic, 4 mt 15" funker jo bra, men er ikke vits med 4 stk hvis du ikke har råd til nok Watt fra amp'ene.

Hvor mange watt tenker du å tilføre till bassen?

slik som jeg husker så er sx et element ment for pen bass og mt ment for mer brutal bass.

Jeg personlig ville valgt 4 mt 18 hvis det var plass til det :D

Men fra spøk til alvor så kommer det på hva du vil: brutal bass eller pen bass, begge vil nok levere mer enn nok bass med nok W. ;)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beemer: Tror en XXX vil flytte nok luft for å få en dyyyyp og forholdsvis høy bass. Det var vel ikke snakk om rein DB? :) MT mener jeg å hørt kommer i Februar, men den vil jo ikke være tilpasset denne bilen. (Vet ikke om det der har så forbanna mye å si)

Helt klart :)

Men når det er snakk om relativt begrenset med effekt synes jeg det ville være unødvendig å betale ca dobbelt så mye for elementer som spiller mye lavere.

Forskjellen i følsomhet på to XXX15 (89 dB) og fire SX15 (96 dB) er ganske stor.

Dessuten har de muligheten til å flytte like mye luft, så SX'ene vil kunne spille like dypt som XXX'ene.

Sammenligner to mot fire nå altså siden prisen er ganske lik (får faktisk fem SX15 til samme prisen som to XXX15).

Ellers skal det jo sies at XXX ligger et godt stykke foran på SQ.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å kjøpe SX av den enkle grunn at de har så høy følsomhet og samtidig ikke skal høres helt ut som bæsj.

Klart XXX, MT, MX osv. kan spille like høyt/høyere, men det kreves så ekkelt mye effekt for å oppnå LIKE resultater, og ekkelt mye mer enn det for å spille enda høyere igjen (selv om SQ'en sikkert blir bedre, men det gjør ikke så mye for meg, hehe).

Folk på forumet til RE anbefaler for SX15 1,2kW til daglig bruk og et par bruker 2kW. Tenker det holder med de 5kW'ene til to, jeg :P

Der har vi en vesentlig fordel, syns jeg. Greit å kunne drive det også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt off topic, 4 mt 15" funker jo bra, men er ikke vits med 4 stk hvis du ikke har råd til nok Watt fra amp'ene.

Hvor mange watt tenker du å tilføre till bassen?

slik som jeg husker så er sx et element ment for pen bass og mt ment for mer brutal bass.

Jeg personlig ville valgt 4 mt 18 hvis det var plass til det :D

Men fra spøk til alvor så kommer det på hva du vil: brutal bass eller pen bass, begge vil nok levere mer enn nok bass med nok W. ;)

Som sagt, 5kw. Tror nok bassen fra fire SX15 også blir rimelig brutal.

Og kan slite med å få fire 18" i denne:

large_f5827ea7521169c4a024960e2101de53.jpg

Og jeg vil ha dypbass som gir hakeslepp på folk ;)

Jeg kommer til å kjøpe SX av den enkle grunn at de har så høy følsomhet og samtidig ikke skal høres helt ut som bæsj.

Klart XXX, MT, MX osv. kan spille like høyt/høyere, men det kreves så ekkelt mye effekt for å oppnå LIKE resultater, og ekkelt mye mer enn det for å spille enda høyere igjen (selv om SQ'en sikkert blir bedre, men det gjør ikke så mye for meg, hehe).

Folk på forumet til RE anbefaler for SX15 1,2kW til daglig bruk og et par bruker 2kW. Tenker det holder med de 5kW'ene til to, jeg :P

Der har vi en vesentlig fordel, syns jeg. Greit å kunne drive det også! :D

Jeg tenkte også på SX15 siden de er så rimelige og jeg har hørt endel bra om dem. 1,2kW er sånn ca akkurat det hvert element kommer til å få om jeg går for fire altså. Og om jeg går for to blir det det dobbelte på hvert element.

Så tror nok fire SX15 er det som fungerer best for meg til å begynne med. Kan jo spare litt og bytte til MT15 som sagt ;)

*ringe til Finland og spørre pris på 30mm bjørkfiner* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du får nesten bilen til å hoppe opp og ned med 4 sx15 :D

Må se bilen din en gang når den er ferdig ;)

Vi får se hvordan dette går. Må nok regne en del på dette enda :)

Men planen er å komme sørover i sommer på noe treff eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider