Gå til innhold

'97 A3, problemer og spørsmål.

Ranger emnet

Xander

Anbefalte innlegg

Hei!

25. Desember, dagen etter julaften dro jeg spent for å se på bil. Jeg hadde valgt meg ut en Sort Audi A3 (1.6l).

Så på bilen, alt var i god stand.

Serviceheftet var fulgt til så og si punkt og prikke på samme autoriserte Audi verksted igjennom hele bilens levetid. 2 eiere.

Valget var enkelt, kontrakt ble skrevet, noen penger overlevert og 2 dager senere, Onsdag 27. Desember ble jeg en heldig eier av en flott A3.

Etter noen dager kommer ABS lampa på når jeg starter bilen. Skrur den av og på et par ganger, så går det bort. "Jaja", tenker jeg. "Får ta å stikke innom et verksted å spørre en dag.".

Like etter begynner varsellampen for bremsesystemet å blinke - det indikerer i følge manualen lavt bremsevæske nivå.

"Javel, da etterfyller jeg.". Bensinstasjonen neste!

Men inne jeg kommer dit slutter den og blinke, og vips så mistet man mesteparten av bremsekraften. Lufte i bremsesystemet. Lufter bremsene dagen etter / bytter bremsevæske.

Så, 2-3 dager etter dette, begynner ABS lampa og tulle litt, like etter kommer varsellampa for bremsevæskenivå. Denne gangen rekker jeg å etterfylle før det synker for lavt, og sparer meg for masse ekstra arbeid.

Så over til spørsmålene; Tyder på bremselekkasje?

Han som hjalp meg med å lufte bremsene - en kamerat av faren min - sa når jeg var hos han at pedalen min sank litt og han mistenkte at det kunne være en gåen pakning i bremsepumpa.

Dette ville være en jobb som ville ta mye tid. ut med pedaler ++.

Noen som har tips til noen spesielle steder jeg burde se etter lekkasjer på bilen?

Hvor mye er det vanlig at slikt koster å fikse? Om det er noe enkelt kan det jo selvfølgelig fikses selv, men er litt i tvil på å la han kameraten til faren min skru ut pedalene osv (høres ut som mye jobb for en som meg.) - Han er ikke den mest "nøye" fyren her i verden, selv om han kan tingene godt.

Hva andre ting er "standard" feil på disse bilene? Ting jeg burde være ops over og se det lille ekstra etter?

Bilen i seg selv, sånn ellers er jeg veldig, veldig fornøyd med.

Forrige eier har satt på en RS4 fanger fra Rieger og fått den senket 40mm med H&R fjærer. Sommerlissene er klistret rundt noen aluklumper på 18". Det kan jeg leve med.

Er litt rust nederst på dørene, men dette var forrige eier klar over og har fått time hos Audi for dørbytte (rustgaranti). Så skal ikke klage der.

Ellers så har jeg en samling spørsmål ang. denne bilen.

- Hvor store høyttalere takler orginaldørpanelene (Vil beholde alt skjult - org.)? Foran og bak.

- Hvilke muligheter er det for enkel trimming av disse bilene?

- Hvordan er mulighetene for å trekke kabler i bilen, tungvint? Tenker på høyttalerkabler + en passe strømkabel fra fronten til rumpa.

- Noe dere ellers vil foreslå / noen tips?

Lager vel en prosjekttråd en gang, men venter til jeg får kommet litt i gang. :)

Og selvfølgelig, helt til slutt, noen bilder av gliset. Det siste er fra annonsen.

DSC00034.JPG

DSC00035.JPG

2_-1087116619.jpg

Fra annonsen ^^

Robin Alexander.

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Hyundai Coupe '06 - solgt.

Audi A4 Cabrio '03 solgt.

Hyundai Coupè '04 - solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil!!

Digg med dørene da, er et standardproblem..

Høyttalerstørrelsen finner du på http://www.brl.se også går du bare på "hvilke høyttalere passer i min bil"

Enkel trimming blir vel effekt anlegg, åpent filter, lite vits med chip siden det er 1.6. Det er vel ikke så altfor mye du får ut av den.. Du får nesten høre med noen som driver med det. TS-Racing eller noe..

For å trekke babler må du ta av noen deksler og sette de på igjen:P hehe... har ikke gjort det enda så vet ikke helt, men regner ikke med at det er noen big deal..

Noe du BURTE gjøre er å bytte til facelift lykter foran hvert fall.. og bak..

Og satt på chrome speil..

Lykke til!

- Audi A3 1.8T 98' -

Prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Og, brl.se var en god link. Mye nyttig der. :)

Ellers er effektanlegg, Konfilter på lista mi for lenge siden.

Vil ikke ha orginale facelift lykter, har lyst på noen klarglass med Angel eyes og linselys med Xenon. Tror det blir fint.

Vil ha sort bakgrunn og ikke krom i lyktene.

Bak vil jeg ha sota LED-lykter. Det høres spennende ut synes jeg (Nevner en Audi A4 i MaxPower for noen måneder siden.).

Men, neste "problem" blir å finne ut av bremsetingene. Har "time" hos kompisen til far om 30 min, så da blir det spennende å se hva vi finner..

*rapporterer*

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! det med abs lyse hadde jeg også problmer med. Jeg leverte den inn på et verksted og de fant ut det var en sensor inne kupeen som var gått:S husker ikke eksakt pris på dette nå, men jeg kan finne det ut i løpet av dagen.

Jeg hadde ikke en lampe som gikk av og på. Lyse mitt va rpå konstant.Men kan jo gått vær det er dårlig kontakt eller noe. Ville leverte den inn og fått en diagnose test på den hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha orginale facelift lykter, har lyst på noen klarglass med Angel eyes og linselys med Xenon. Tror det blir fint.

Vil ha sort bakgrunn og ikke krom i lyktene.

Bak vil jeg ha sota LED-lykter. Det høres spennende ut synes jeg (Nevner en Audi A4 i MaxPower for noen måneder siden.).

Smak og behag!!

- Audi A3 1.8T 98' -

Prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! det med abs lyse hadde jeg også problmer med. Jeg leverte den inn på et verksted og de fant ut det var en sensor inne kupeen som var gått:S husker ikke eksakt pris på dette nå, men jeg kan finne det ut i løpet av dagen.

Jeg hadde ikke en lampe som gikk av og på. Lyse mitt va rpå konstant.Men kan jo gått vær det er dårlig kontakt eller noe. Ville leverte den inn og fått en diagnose test på den hadde jeg vært deg.

Takk.

Hadde vært fint og ha en pris i bakhånd.

Lampa har ikke lyst mer nå i hvertfall.

Fant en bremselekkasje ved bakre høyre hjul og utbedret denne.

Takk og lov, det kom snø i går. Det gjorde feilsøkingen etter hvor det lakk vesentlig enklere. Bare parkerte over litt fersk snø, pumpa og klemte på bremsene og kjørte frem før vi sjekka snøen.

Nå synker i hvertfall ikke pedalen noe lenger.

ABS lampa fant jeg etter hvert ut at lyste kun like før bremsevæskenivå lampa lyste, så etter at bremsevæskenivået nå er stabilt har jeg ikke sett mer til den.

Men hvis den popper opp igjen, og bremsevæskenivået er i orden, så får jeg stikke innom og diagnosere det.

Er det dyrt / tar det lang tid?

Smak og behag!!

Takk og lov for det. Skaper variasjon på veien.

Men, nekter ikke for at jeg veldig godt liker orginale facelift lykter foran og bak. Det blir jo sexy.

Men, siden jeg merker meg at de fleste har disse lyktene, så har jeg lyst til å gå en litt annen vei.

Skjærer det seg og blir ufint så får jeg heller prøve meg på facelift lykter i ettertid. :)

Noen som vet om det koster mye og ettermontere automatisk justerbart system til lyktene, siden det som er nå er manuelt?

Robin Alexander

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da poppa den jæ**a ABS-lampa opp igjen gitt.

Og, nå er bremsevæskenivået normalt.

Eneste måten å få den bort på var å restarte motoren mens bilen glir litt.

Så funker ABS-bremsene et par-tre brems, også er den på igjen.

Virker som den lyser mest i oppover og nedover bakker - selv om det kan være tilfeldigheter.

Så, da blir det en tur inn til Audi-verkstedet og få diagnosert det hele.

Håper det ikke er noe dyrt. =/

Eneste dumme er at jeg får jo ikke gjort det før på Mandag. =(

Noen andre tips i mens?

Igjen, takk for svarene dere gir..

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å sulle med en bekjent som kan litt om bil.

Gi jobben til møller guttene, så får de ta hånd om det.

Det er et alvorlig problem om ikke bremsene fungerer slik de skal. :)

Lykke til!

( ) 06´ Audi A4 Avant 1.9tdi S-line

(x) 06´ Bmw 325iA touring

(x) 04´ Audi A4 Avant 1.8T Q S-line

(x) 98´Audi A3 1.8T ambition

(x) 97´ Ford Fiesta mk4 - ms-design

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Vel, begynner å bli en stund siden nå, men her er en liten update på bremsene...

Kjørte diagnosetest og fant fort ut feilen, ABS Sensoren i høyre framkant.

geron: En bekjent som kan litt om bil? Han her er egentlig veldig overkvalifisert, men det betyr ikke at man finner ut hvor feilen er uten teknisk hjelp, selv om man vet hva den er.. :P

Her er en liten skjermdump av Vag-Com som viser feilmelding, merk at det i rødt har jeg lagt inn.

abs_feil.JPG

Delen er kjøpt inn og byttes så fort som mulig, as of i dag lyser ikke lampa og abs bremsene funker, men må nok få bytta snart.

Kommer med en liten guide på byttinga når dette er gjort. :)

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nytt problem;

Vindusviskeren har den funksjonen at ett lett trykk nedover på pinnen ved rattet gjør at viskerene blir slengt hurtig over ruta og tilbake til utgangspunktet sitt.

Holde den litt inne bakover gir spylevæske samt 3 vask av ruten.

Dette fungerer ikke som det skal, de stopper midt på ruten osv... Fullfører ikke helt ting slik som den skal..

Samme med den bak, den styrer og står på gjerne 5-6 vask etter at jeg har satt bryteren tilbake...

Hva kan være galt? Relè? Motorer?

Takk!

Ett problem til:

Parkerte på Strømmen storsenter for noen uker siden (Under forumets nedetid), og når jeg kom ut hat en eller annen jævel ripet 2 riper på 1 meter på venstre bakskjerm, samt en 10cm lang og 4-5mm bred stripe midt i det hele som går til metallet.

Nedtur.

^^Mest fordi jeg hadde nylakkerte dører den dagen, og bilen var helt strøken. Var skikkelig fornøyd den dagen.

Bilder kommer i prosjekttråden.. :)

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Nytt problem;

Vindusviskeren har den funksjonen at ett lett trykk nedover på pinnen ved rattet gjør at viskerene blir slengt hurtig over ruta og tilbake til utgangspunktet sitt.

Holde den litt inne bakover gir spylevæske samt 3 vask av ruten.

Dette fungerer ikke som det skal, de stopper midt på ruten osv... Fullfører ikke helt ting slik som den skal..

Samme med den bak, den styrer og står på gjerne 5-6 vask etter at jeg har satt bryteren tilbake...

Hva kan være galt? Relè? Motorer?

Takk!

Anyone? Kk.

:)

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Lenke til kommentar
Del på andre sider