Gå til innhold

Mangen omkomne i trafikken...

Ranger emnet

le0n

Anbefalte innlegg

Er enig med deg i at standarden på veiene burde vært vesentlig bedre med tanke på alle avgiftskronene man har å rutte med. Men uansett hvor mye man snur og vender på det, er det fortsatt bilføreren som skal avpasse farten etter forholdene. Er veien full i høl, glatt, svingete, uoversiktlig etc. etc; er det slett ikke sikkert at det er tillatt å hode f.eks. 80 selv om skiltingen sier det...

Ellers er det jeg ser mest selv, uoppmerksomhet og aggresjon som skaper farlige situasjoner. Å kjøre bil, skrive tekstmelding, og holde 1 sekunds avstand til forankjørende er ikke verdens beste kombinasjon ;)

Edit: Kjenner ikke årsaken til dødsfallet som du linker til, men tragisk er det jo uansett. RIP. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell dødsfallet jeg linker til kommer nok ganske sikkert av idiotkjøring, men er ikke det jeg vil frem til..

Selvfølgelig har sjåføren alt og si, men er liksom så mektig lei av at vi betaler så innihelvetes mye avgifter og skatter, men fortsatt har gammel bilpark og forhistoriske veier... OG så er jeg så lei snakk om miljø, at jeg forurenser mer med vilje nesten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, enig med deg der. Det blir liksom å betale for et produkt som ikke holder mål... Hørte på NRK i dag (Hordaland) at det var en bilist som hadde krevd erstatning på 1400,- fra Bergen Kommune for et dekk han ødela i et svært hull som så ut som kun en dam. Skal bli interresant å se om kravet går igjennom. Forstod det slik at dersom kommunen kunne se at det var meldt fra til dem om hullet, og de ikke hadde fikset det innen rimelig tid (hva nå enn det betyr i kommunen...) var det mulighet for erstatning. Vi får se hva som skjer. Men uansett syns jeg det er viktig at hver og en av oss sørger for at vi kjører slik at vi ikke risikerer liv og lemmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltid bruke argumentet om at sjåføren har skylda. Som regel er det også sant.

Men ikke alltid.

Veiene må konstrueres sånn at det er enkelt å kjøre riktig, og konsekvensene av feil blir minst mulig. Det er mennesker som kjører bilene, og vi gjør feil. Det vil vi fortsatt gjøre uansett hvor mange forskrifter vi får nedover ørene. Eller bøter, for den saks skyld.

Ta f.eks påkjøringa til E6 fra Gardermoen. Du skal være temmelig dum hvis du kommer inn på feil utkjøring og dermed havner i feil kjøreretning på E6. Poenget er at en gang i blant er vi stressa og dumme de fleste av oss. Så det er faktisk mulig at en sjåfør drar ut i feil kjøreretning.

En liten omlegging av innkjøringa eller et varslingssystem kunne forhindret disse hendelsene, som allerede har kostet liv. Hadde sikkert ikke kostet mer enn en gjennomsnittlig fotoboks.. (de har for øvrig ikke reddet et eneste liv).

Jeg mener også at det ikke burde bygges en eneste meter ny vei i Norge uten fysisk skille mellom kjørefeltene. Det kunne virkelig redusert konsekvensen av feil. Det bør også bygges firefelts motorveier mellom de største byene.

Det som er positivt, er at alvorlige ulykker nå granskes av en egen kommisjon. De skal nettopp se på hvilke omstendigheter som kunne forhindret dem. Lykke til, sier jeg!

Men til sist er det kun oss selv som kan påvirke statistikken. Gjennom å kjøre edru, være våkne og ta det med ro. Bilkjøring er en konsentrasjonsidrett.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider