maggvaardal Skrevet Januar 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2007 Hei! har et par spmål ang 13b! Hvordan er smøringsystemet på disse? (gode linker med teininger) Hvordan er det å "tørrsumpe" disse motorene. Hvor mye veier en slik motor? Fysiske mål på motoren? Hvilke girkasser passer? Noen i rogalandsområdet som har peiling på porting? evt hva koster ei sjikkelig street porting? Hvor mange hest/nm har en original 13b sugemotor? Håper noen har mer greie på dette en meg her, har googlet litt, men funnet lite. Mvh Magnus L Vårdal Siter Dæ så går ront, går sont! Kadett-C - flerårsprosjekt kadett-C - 77mod selges i deler Ascona C - stygg som få, bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frooode Skrevet Januar 4, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2007 Smøresystemet er ganske godt orginalt. Noen små og lette modifikasjoner som er vanlige, men ikke store greiene. Bytte oljetrykksregulator så er mye gjort. Man får orginale Mazda tørrsump kit for disse. Enkel maskin å bygge om. Trengs ikke før du ligger og tyner motor på 9000 rpm runde etter runde på bane. Alle Mazda RX-kasser passer. Finnes adaptere for mye annet, som f.eks Tremec og Porsche/VW. Porting ca 5000 kr. Er mange utgaver av disse motorene. 13B er levert med ca 160hk maks som sug orginalt. Husker ikke moment. Siter brap-brap-brap 1984 Mazda 929 1980 Mazda RX-7 1976 Mazda 818 De Luxe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maggvaardal Skrevet Januar 5, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2007 hva er forskjellene på feks en motor fra 82, og en fra 88? tenker KUN på blokk og innmat, ikke noe motorstyring. Og en 86 og en 92... noen forskjeller på turbo og n/a?' edit: takk for svar foresten:D:D Siter Dæ så går ront, går sont! Kadett-C - flerårsprosjekt kadett-C - 77mod selges i deler Ascona C - stygg som få, bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frooode Skrevet Januar 6, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2007 Nå fikk man jo ikke 13B i 1982, så det er vel ikke så mye å si der egentlig. Den største forskjellen er kompen på disse motorene. Før 89 så hadde NA motorene 9.4 og Turboen 8.5. Etter 89 gikk mazda opp til 9.7 på NA og 9.0 på Turbo. NA motorene har 6 innsugsporter og Turboen har 4. Ellers så er vel oljepumpa litt grovere på turboen da. Hva har du tenkt å bygge? Kan være litt enklere å gi deg råd da. Siter brap-brap-brap 1984 Mazda 929 1980 Mazda RX-7 1976 Mazda 818 De Luxe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mortenf Skrevet Januar 7, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2007 Nå fikk man jo ikke 13B i 1982, så det er vel ikke så mye å si der egentlig. Joda, 13B ble solgt i andre verdensdeler, og mange har også rotet seg hit til Norge. Hovedsakelig har alle Mazda wankler 3mm tetninger opp til 85, og 2mm etter. De gamle 13B'ene hadde 4 innsugsporter, men er ellers ganske like som de nyere som har 6. Når det gjelder girkasser kan alt lages, og det finnes mye rart blant annet i australia. Den "beste" Mazda har etter min mening er turbo II kassa som kom fra 86-91. Siter 83 RX7 12A Turbo 89 Ford F-250 XLT Lariat x80 RX7 13B x82 929 HT Coupe x89 929 2.2i GLX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frooode Skrevet Januar 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 Joda, 13B ble solgt i andre verdensdeler, og mange har også rotet seg hit til Norge. Hovedsakelig har alle Mazda wankler 3mm tetninger opp til 85, og 2mm etter. De gamle 13B'ene hadde 4 innsugsporter, men er ellers ganske like som de nyere som har 6. Når det gjelder girkasser kan alt lages, og det finnes mye rart blant annet i australia. Den "beste" Mazda har etter min mening er turbo II kassa som kom fra 86-91. Tenkte ikke på Cosmo og Luce i farta :-) Siter brap-brap-brap 1984 Mazda 929 1980 Mazda RX-7 1976 Mazda 818 De Luxe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maggvaardal Skrevet Januar 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 Hadde nå tenkt å få tak i noe wankel styr å kaste i kadetten, helst gasser da, men må jo vertfall ha 250 hest... hva må og bør gjøres med en motor for å oppnå dette..(porting etc, og pris) Viss jeg går for turbo må jeg ha 300+.. skal stå i kadett c, så er ikke så veldi mye plass!! Magnus Siter Dæ så går ront, går sont! Kadett-C - flerårsprosjekt kadett-C - 77mod selges i deler Ascona C - stygg som få, bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdafun Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 Tenkte ikke på Cosmo og Luce i farta :-) Hei. Ikke glem REPU'n. Den som skal kjøre fra deg i sommer....(-ok kanskje ikke kjøre ifra, men) 1974 13B 4-port. Siter Reciprocating engines are OUT ! http://www.mazdafun.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frooode Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 Hei. Ikke glem REPU'n. Den som skal kjøre fra deg i sommer....(-ok kanskje ikke kjøre ifra, men) 1974 13B 4-port. Løkskalle! Repuen var da ikke i produksjon i 1982! ;) Repuen din er tøff. Kunne godt tenkt meg den... må innrømme det. Siter brap-brap-brap 1984 Mazda 929 1980 Mazda RX-7 1976 Mazda 818 De Luxe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdafun Skrevet Januar 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2007 Løkskalle! Repuen var da ikke i produksjon i 1982! ;) Repuen din er tøff. Kunne godt tenkt meg den... må innrømme det. Hei. Nå tolket jeg dette som at det var snakk om biler som hadde 13B før 1982, og ikke i 1982. My bad, men fikk det intrykket etter MortenF sitt innlegg, etc.. Mange som glemmer at REPU hadde "big block" motor...ehh? :rolleyes: Siter Reciprocating engines are OUT ! http://www.mazdafun.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frooode Skrevet Januar 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2007 Hei. Nå tolket jeg dette som at det var snakk om biler som hadde 13B før 1982, og ikke i 1982. My bad, men fikk det intrykket etter MortenF sitt innlegg, etc.. Mange som glemmer at REPU hadde "big block" motor...ehh? :rolleyes: hehe. big block er vel kanskje å ta i litt. Mon tro om ikke den pickupen hadde kledd en v8... eller? :usa: Siter brap-brap-brap 1984 Mazda 929 1980 Mazda RX-7 1976 Mazda 818 De Luxe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdafun Skrevet Januar 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2007 hehe. big block er vel kanskje å ta i litt. Mon tro om ikke den pickupen hadde kledd en v8... eller? :usa: Hei. V8 *grøss. Nå håper jeg ikke turbohansen ser dette, for da får du besøk, hehe dukenukem Jeg ymtet frempå LS1 convertering i FD'n, og da skal jeg si det ble månelyst :nono: Siter Reciprocating engines are OUT ! http://www.mazdafun.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frooode Skrevet Januar 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2007 Hei. V8 *grøss. Nå håper jeg ikke turbohansen ser dette, for da får du besøk, hehe dukenukem Den mannen der er jo helt sjuk da! Snakker om mazdapoliti.. haha..:coplight :coplight Jeg ymtet frempå LS1 convertering i FD'n, og da skal jeg si det ble månelyst :nono: Ser faktisk ikke noe gæærnt i det jeg. En nymotens åtter med manuell kasse er sikkert ganske stas. Har en cheva 350 med høykomp stempler og andre topper liggende... hmmm.....:usa: Siter brap-brap-brap 1984 Mazda 929 1980 Mazda RX-7 1976 Mazda 818 De Luxe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jantore Skrevet Januar 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2007 Er noe spes å kjøre LS1 RX7 med bare headers. Skal si det bråker fælt. Men jeg nøyer meg med en wankel motor jeg. Men er noe sinsykt med bånndrag i bilen med LS1 motor. Siter -98 Suzuki Jimny 4x4 -92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim x85 Suzuki SJ413 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mortenf Skrevet Januar 10, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2007 V8.. Det er jo bare sååå 90 tall! Dersom du skal ha gasser og gjøre det enkelt bruker du en 6 porter sugemotor fra 2.gen RX7. Med ordentlig porting og en svær gasser (type 48DHLA eller noe i den dur) skal det vel ikke være umulig å hente ut ca 250-260. Skal du ha gasser og ikke er så veldig nøye på kostnader og kjørbarhet, men er ute etter maks effekt, går du for p-port og IDA gasser.. Andre muligheter for rundt 250-300 hester er f.eks en turbo II motor, med lette mods, kanskje til og med en liten streetport? Kan uten problemer kjøres på originalhjerne og nei, det er ikke vanskelig å koble opp! Megasquirt er forresten heller ikke dyrt.. Det er et uttall forskjellige kombinasjoner du kan velge, prøv å si litt mer inngående hva du ønsker, hvor du skal bruke bilen og hva du har tenkt å bruke på prosjektet! Siter 83 RX7 12A Turbo 89 Ford F-250 XLT Lariat x80 RX7 13B x82 929 HT Coupe x89 929 2.2i GLX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.