Gå til innhold

Noen med greie på 13b

Ranger emnet


maggvaardal

Anbefalte innlegg

V8.. Det er jo bare sååå 90 tall!

 

Dersom du skal ha gasser og gjøre det enkelt bruker du en 6 porter sugemotor fra 2.gen RX7. Med ordentlig porting og en svær gasser (type 48DHLA eller noe i den dur) skal det vel ikke være umulig å hente ut ca 250-260.

 

Skal du ha gasser og ikke er så veldig nøye på kostnader og kjørbarhet, men er ute etter maks effekt, går du for p-port og IDA gasser..

 

Andre muligheter for rundt 250-300 hester er f.eks en turbo II motor, med lette mods, kanskje til og med en liten streetport? Kan uten problemer kjøres på originalhjerne og nei, det er ikke vanskelig å koble opp! Megasquirt er forresten heller ikke dyrt..

 

Det er et uttall forskjellige kombinasjoner du kan velge, prøv å si litt mer inngående hva du ønsker, hvor du skal bruke bilen og hva du har tenkt å bruke på prosjektet!

 

I første omgang vil jeg ha en slitesterk overdimensjonert motor, som kan bygges viderepå (har lagt sugemotor på hylla pga pris). Tenker da å handle meg en nyere overhalt 13b turbomotor(hvilken modell bør jeg satse på?). Denne skal ha sterkere apex og vere lettere streetporta (kan dette gjøres til tyngre porting senere, eller må det gjøres på nytt?) Kaste på en turbo, som jeg sikkert må lage grenrør til å dra framfor motoren, pga veldig smalt motorrom i kadetten. Satser på å få plass til dette, og da en stor radiator, oljekjøler og intercooler.

 

Når det gjelder styring hadde det ikke vert feil med originalstyring til å begynne med. Men senere blir det sjikkelig datasprut, og da også forhåpentligvis større turbo..

Til å begynne med er jeg fornøyd med godt 230 hester som kan komme å gå når de vil.. Noe som bør vere oppnåelig! Senere vil jeg tenke seriøst på kjørbarhet og bruksområde.

 

Fikk prisant på en 13b, som var godt over med sterkere apex, tror ikke denne var porta, men var med alt eksteriørt, og girkasse, til 35000,- ca ..

Edit: Dette tilbudet kom fra aukra biloppretting. KJenner noen til dem?

 

Mvh

Magnus L Vårdal

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår