Gå til innhold

Mitsubishi TD04H-13C

Ranger emnet


posse

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men fant jeg ENDELIG ut hvilken turbo som sitter på 245a mi :)

 

Det er en Mitsubishi TD04H-13C :)

 

Hva kan denne ladde med chip? Leste at en subaru har laddet 1,5 med den??

 

Hva tror dere det er av gamp med dette oppsettet?

 

B230 blokk

0.65bar,

chip,

planet,portet 531 topp

dyser med delenummer : 280150804 (hvilke dyser er dette???)

K&N Filter

Trimkan (usikker merke)

- 99 Mercedes C180 W202 /// AMG

[x]83 Volvo 245 TIC Team White Project

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene dine kommer fra 940, og er 337 cc.

Jeg ville ikke ha lada over 1 bar med det oppsettet, blandingen kan bli for mager.

Hvilke råder har du? B230ET råder er ganske svake, bare slik at du vet det..

 

Hvis du skal lade mye med den turboen du har nå, blir det lite effektivt..

Det er en liten turbo, og når man skal lade mye, så blir lufta ganske varm etterhvert. Dårlig virkningsgrad da.

Dessuten blir det ikke så stor luftmengde.

 

Vil tippe du har rundt 170-180 hk. Kommer an på hvilken innsprøytning.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med det oppsettet der vil jeg tippe du har 180 hk.

 

en -13c turbo(-13c er "kallenavnet" i den private volvo-verdenen) kan fint lade 1,5 bar.

B230FT på forumet her har faktisk lada så mye som 1,7 med sin... ;)

 

DOG, over 1 bar tjener du lite på å skru opp mer... du stagnerer med at eksostrykket blir for stort til mer enn 200hk...Da trengs større turbo:)

I tilleg ryker også den interne avlastningsventilen(dumpen) i -13c turboen på sånne ladetrykk. Den svir seg fast, hehe... det gjorde min hvertfal, etter 2 mnd'er på 1,2 i ladetrykk :)

 

Oppsettet mitt nå, som du ser i signaturen, ga meg 220hk på motor, og jeg har en svakere topp enn deg, men noen hakk vassere turbo fra volvo 850t5R... så da kan du tenke deg hvor ting stagnerer først.

 

Oj forresten, ALLE som skrur opp trykket, burde kjøre med chip. Og har du B230ET-innmat i blokka di, så glemmer du alt som heter "trimming", og bytter hvertfal råder før du fortsetter. (B230FT/FK-råder tåler ca 300hk)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en god løsning på åssen du sparer dumpen i 13c snurra..alt du trenger er et T stykke(sånn som passer på vakuumslangene) og 3 slangeklemmer kan anbefales av sikkerhetsmessige årsaker for motoren, men trengs ikke..

 

det du gjør, er å klippe slangen som går fra kompressorhuset til WG aktuatoren, så setter du slangen som går fra dumpventilen på T stykket..

 

da får du dumplyd med fres i;) i stedenfor bilen sier "off........" etter pådrag, gir de et godt nys, og folk rundt får snur seg og ser;)

 

 

når du klipper slangen fra komp. til wg aktuator klipper du selvfølgelig helt inntil wg, så om du er missfornøyd eller ikke vil ha lyd lenger, er det bare å plugge alt tilbake igjen slik det opprinnelig er..

 

*dere kan le så mye dere vil nå, men om dere har mitsusnurre eller annet med påbygd dump(eller samme hva egentlig) så PRØV hvertfall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en god løsning på åssen du sparer dumpen i 13c snurra..alt du trenger er et T stykke(sånn som passer på vakuumslangene) og 3 slangeklemmer kan anbefales av sikkerhetsmessige årsaker for motoren, men trengs ikke..

 

det du gjør, er å klippe slangen som går fra kompressorhuset til WG aktuatoren, så setter du slangen som går fra dumpventilen på T stykket..

 

da får du dumplyd med fres i;) i stedenfor bilen sier "off........" etter pådrag, gir de et godt nys, og folk rundt får snur seg og ser;)

 

Fikk jeg lyst til å prøve selv... haha :D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ladde 1,7 med en 13c resulterer kun i kortere levetid for turbon..

 

det stemmer, pluss masse baktrykk, som igjen gir varme, og alt ender med mindre effekt.. er ikke noe jeg har kjørt med, var når jeg dreiv å justerte opp trykket jeg tok litt hardt i, men ble justert ned igjen med en gang..

 

B230FT

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktrykket skaper også sinnsyke aksiale krefter på lagrene... så høyt ladetrykk på liten turbo er aldri noen god løsning. Ellers ville vel alle kjørt med liten turbo.. :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår