Gå til innhold

hva er forskjellen på ET,ft,fk og alt det der?

Ranger emnet


plexxipuz

Anbefalte innlegg

B: Bensin

21,23,230osv: litervolum

E: høykomp innsprut motor

T: Turbo

FK: lavtrykksturbo

F: lavkomp innsprut motor

K: teit forgasser motor

A: forgasser motor med Strømberg/Zenith/Pierbug forgasser

 

Så en B23ET er en bensiner på 2.3liter med høykompressjon, innsprut og turbo. Den beste rødblokk motoren etter min mening.

 

 

Er det noe jeg har glemt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere tråder om det..

 

Du har kanskje glemt at E som i B21/B230E er mekanisk innsprut.

B21ET har mekanisk innsprut med turbo, imens B230ET har elektrisk innsprut med turbo.

 

FT er "høytrykksturbo" på 163 hk, FK er 136 hk, svært liten teknisk forskjell bortsett fra ladetrykk. Noe årsmodell skiller også.

 

AT er A+T dvs forgasser og turbo som ikke ble levert fra fabrikk, men var ettermontert (evt. som sats til salgs).

 

Mye av det som selges som B21AT/B230AT i biler er høkkert opplegg.

 

Original satsen bestod av lavere komp stempel (7,5 på B21, 8,7 på B23/230?), Garret TB0313 turbo, bunnpanne med oljeretur, Stromberg/Zenith/Pierburg gasser (avhengig av om det er B21/B230) osv.

 

Hva med en sticky om alle motortypene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F = innsprøytning med katalysator/lambda

E = innsprøytning uten katalysator (b21et k-jet, b23/230et motronic)

A = forgasser (ikke katalysator)

T = turbo

FK = lavtrykksturbo (samme som FT, men lavere turbotrykk)

 

Nyere FT/FK er det du vil ha, evnt. B23ET. :)

- 04 RAM 2500 Cummins

- 92 Civic EG9 VTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så en B23ET er en bensiner på 2.3liter med høykompressjon, innsprut og turbo. Den beste rødblokk motoren etter min mening.

 

 

Er det noe jeg har glemt nå?

 

 

ET motoren er den dårligaste og trimme, stempele kjem ut fra blokka etter ett års tid.. :)

:phatyo

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller B23et innmat i b230ft blokk og lh2.4 sprut.... som snart sitter i en blåførr..

Vil si at B230ET vel er den dårligste turbomotoren... De andre har vel grei styrke og holdbarhet... Motronic er jeg heller ingen fan av, også hørt mye skrekkhistorier om det.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår