Gå til innhold

"Mazda kan med all rett hevde at de produserer verdens beste bilmotor!"

Ranger emnet

Qee

Anbefalte innlegg

En av bilverdenens tunge hedersbevisninger er tildelt Mazda Motor Corporation: Deres nye RENESIS wankelmotor (med roterende skivestempel) ble kåret til International Engine of the Year.

7991_1_13730c.jpg

Prisen ble utdelt på grunnlag av vurderingene til en jury satt sammen av 50 biljournalister fra 22 land over hele verden.

Juryen stempte over alle aktuelle bilmotorer. Vurderte egenskaper var bl.a. ytelse, økonomi, og vellykket bruk av ny teknologi. Dette siste er kanskje litt underlig i og med at den tyske ingeniøren Fritz Wankel bygget sine første motorer for femti år siden.

Det Mazda har gjort, er å forbedre konstruksjonen jevnt og trutt. Men fortsatt består den av en skive (her er det en i hvert av to kamre) som roterer i et kammer slik formet at fire arbeidstakter oppnås.

Juryen kåret vinnere i tolv kategorier inkludert hovedklassen. Etter å ha vunnet to innledende priser som Beste Nye Motor og Beste motor i 2,5 l. - 3.0 l. klassen, gikk Mazdamotoren videre til finalen.

Der vant den hovedprisen foran motorene Volkswagen V10 Diesel og BMW M3.

Under finaleavstemmingen hadde 44 av de 50 jurymedlemmene Mazdamotoren som sin favoritt. Aldri før har vinneren blitt kåret med større seiersmargin, og juryen var klar i sin uttalelse da den overrakte prisen: "Mazda kan med all rett hevde at de produserer verdens beste bilmotor!"

Motoren debuterer i den helt nye Mazda RX-8, som kommer til Norge i høst.

7991_2_13731d.jpg

Til mitt forsvar så kom ikke BMWs motor heilt feil ut heller da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

BMW er ren sabotasje..... finn en BMW motor som ikke havarerer med en gang du nærmer deg litt turtall.. eller for den saks skyld ikke har ventil tikking!

hmmm

Ingenører, 44/50 jurymedlemmer, biltester VS RDL

vanskelig valg...

Men ja RDL, jeg kan forstå deg på noe av den kritikken, men nå handler det om nye motorer og ikke fra 80 tallet og forsåvidt 90 tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

BMW er ren sabotasje..... finn en BMW motor som ikke havarerer med en gang du nærmer deg litt turtall.. eller for den saks skyld ikke har ventil tikking!

Tror du lever 20 år tilbake i tid gitt.. på tide og våkne opp i nåtiden kanskje?

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vagen

Når du ser hva slags biler som er blitt kåret som "årets bil" igjennom årene, så....trenger jeg si mer?

Hey! You're in my sun...:D

Her sitter vi Mazda-gutta og soler oss. La oss få lov til det litt til, før du minner oss om Fiat Uno (grøss!), og andre mareritt...

Men hvorfor motoren ikke fikk prisen for beste motor for klassen 1,3-1,4 liter også er en gåte? Den er jo på 1308 ccm.

(info : I England blir den tollet 2,6 liter, mens i Nederland blir den tollet som 1308ccm. Hva den egentlig blir tollet inn som i Norge blir ikke helt klart før den ligger på autosys (typegodkjenning), men det ser ut som det blir 1308ccm).

ciao

Reciprocating engines are OUT !

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

Du er meg en fin en... Ventiltikking betyr ikke at det er noe gale med motoren, snarere tverti mot, dette er noe av sjarmen med motoren.

Du har kanskje litt for lite ventiler i Escroten slik at det ikke tikker og det er derfor du blir trist, frustrert etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir som 2,6l i norge HEIA NORGE!! blææærhf....:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Walter_Melon

Hvor har du det fra? Hvorfor så mange ":mad:"?

Fordi staten kan ta inn sikkert over 100.000 kroner per bil bare på grunn av det. Men de er jo helt ute på jordet, det er jo BARE EN KOMMA TRE LITERS motor i den da! Jævla idioter som ikke sjønner noe etc. osv.

Gratulerer forresten Mazda A/S med prisen for motoren; de har gjort seg fortjent til den.

Turbokano: er det 100% sikkert at den blir klasset som 2,6 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

haha... en kompis har en e36 M3 som han har flytta turtallspærre på... gutten kjører som en "helt" og sikker på han har gjennomsnittsturtall på 9000.. dette har han kjørt med leeenge, og bilen går som faen!

(gjennomstnitt på 9k var litt overdrevet, men dog...)

BMW POWER - GO FAST!

www.bmwpower.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

Du liker visst ikke BMW du rdl :D :D

(ref. tråd om E30 M3 turbo)

Men grattis til Mazda med Wankelen!

PS! BMWpower: Han kompisen din med E36 M3: 3,0 el 3,2??

BMWCCN avd. Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir postene jeg skriver her inne sletta?

Alt jeg har skrevet er "ja den blir visst tolla som 1,3. Og at wankel er fint"

Er det en maksyk moderator som skal slette alle innlegga mine for å være drittsekk og prøve å "fryse meg ut" eller? Eller er DU som sletter innlegga mine bare rett og slett en IDIOT!?!?!

Hadde satt pris på om du som sletter de kan sende meg en PM og si hvorfor....

Suzuki RM125 2001 SELGES (Send PM)

250 4-takt er på vei :D

En japansk bil kommer til våren....:D:D:D:D

xHusqvarna WRE125

xKX125 1993mod

xYamaha QT:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by candyman

Er det en maksyk moderator som skal slette alle innlegga mine for å være drittsekk og prøve å "fryse meg ut" eller? Eller er DU som sletter innlegga mine bare rett og slett en IDIOT!?!?!

Er vel ikke på langt nær noen som sletter "alle innlegga" dina, du poster så sykt mye at det ville jo blitt en heltidsjobb.

Istede for å klage kan du jo tenke på om du kanskje skal slutte å poste 10.00 post om dagen (gjennomsnittet ditt) og heller poste 5 litt seriøse :rolleyes:

Litt mer seriøs bør du kanskje bli hvis du vil være her.

Tilbake til topic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider