Gå til innhold

Ene diskanten spiller lavere enn den på andre siden

Ranger emnet

Anderslien

Anbefalte innlegg

I dag da jeg satte på delefiltrene i min E34 på mitt nye component sett, så merka jeg at lyden i diskanten var høyere på den ene siden. Det jeg gjorde da var å stille begge filtrene på 0db, så de ikke skulle gjøre noe forskjell, men alikevel så er det mer lyd i den ene diskanten. Hva kan forårsake dette? Godt mulig at det var sånn før jeg satte på filtrene...

Også har jeg et problem til og det er at filtrene ikke gjør noe som helst. Jeg hører ikke noe forskjell hvis jeg velger 0db og hvis jeg velger -6db. Noen som vet hva som kan gjøre det?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag da jeg satte på delefiltrene i min E34 på mitt nye component sett, så merka jeg at lyden i diskanten var høyere på den ene siden. Det jeg gjorde da var å stille begge filtrene på 0db, så de ikke skulle gjøre noe forskjell, men alikevel så er det mer lyd i den ene diskanten. Hva kan forårsake dette? Godt mulig at det var sånn før jeg satte på filtrene...

Også har jeg et problem til og det er at filtrene ikke gjør noe som helst. Jeg hører ikke noe forskjell hvis jeg velger 0db og hvis jeg velger -6db. Noen som vet hva som kan gjøre det?

Takk for svar :)

Er -6db max dempning på delefilteret ditt ?? Spiller både mellomtone høytaleren og diskanten på "beggesider" ?

Det kan være at potmeteret som stiller dempninga er ødelagt i de ene dele filteret ditt om du ikke får justert dempninga. Prøv først å stile dempninga på max å kjør en 2khz test tone for så å kjøre dempninga på min for å høre om det er no forskjell, om du ikke allerede har gjort det da.

Kan også være at du ikke har fått kobla på mellomtone høytaleren på det ene delefilteret sikkelig, noe som vil gi en impedanse forskjell mellom Høyre og ventre kanal, noe som kan gjøre at den ene siden spiller litt høyere enn den andre.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke koblet den ene diskanten på mellomtone utgangen nei. Har sjekket at jeg har koblet riktig...

Ja, -6db er maks demping. Både mellomtone og diskant spiller på begge sider ja, men diskanten på den ene siden (høyre side) har litt mer lyd og kanskje litt klarere lyd. Hvordan kjører jeg en 2khz test? Hehe... Det jeg har gjort er å sette på litt forskjellige sanger, også har jeg hørt på begge sidene og hørt forskjell. Jeg har prøvd å stilt begge filtrene først på 0db også på -6db, men jeg hører ingen forskjell på de to instillingene. Kan også stille det på -3db.

På inngangene på delefilteret har jeg koblet sammen alle ledningene som gikk til diskanten og mellomtonen (to pluss ledninger til pluss på filteret og to minus ledning til minus på filteret). De går uansett sammen i et y-ledd, så det har ikke noe å si om jeg kobler de sammen, fordi de blir koblet sammen uansett før de går til spilleren. Også har jeg koblet alle de andre sånn det står på filteret, altså tweeter + til pluss på diskant, også videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke koblet den ene diskanten på mellomtone utgangen nei. Har sjekket at jeg har koblet riktig...

Ja, -6db er maks demping. Både mellomtone og diskant spiller på begge sider ja, men diskanten på den ene siden (høyre side) har litt mer lyd og kanskje litt klarere lyd. Hvordan kjører jeg en 2khz test? Hehe... Det jeg har gjort er å sette på litt forskjellige sanger, også har jeg hørt på begge sidene og hørt forskjell. Jeg har prøvd å stilt begge filtrene først på 0db også på -6db, men jeg hører ingen forskjell på de to instillingene. Kan også stille det på -3db.

På inngangene på delefilteret har jeg koblet sammen alle ledningene som gikk til diskanten og mellomtonen (to pluss ledninger til pluss på filteret og to minus ledning til minus på filteret). De går uansett sammen i et y-ledd, så det har ikke noe å si om jeg kobler de sammen, fordi de blir koblet sammen uansett før de går til spilleren. Også har jeg koblet alle de andre sånn det står på filteret, altså tweeter + til pluss på diskant, også videre...

hehe.. den forklaringa der blei litt for komplisert for meg, kan du tegne en kjapp skisse i paint eller no sånn at det blir lettere å skjønne hvordan du har koblet det hele ?

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koblet sammen begge pluss ledningene og begge minus ledningene som gikk til høyttalerne før og koblet de inn på inngangen til delefilteret... Skjønner?

kobbler du alle høytalerne på samme filter??

hva skjer når du kjører balansen på spilleren helt til venstre / høyre ?

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kobbler du alle høytalerne på samme filter??

hva skjer når du kjører balansen på spilleren helt til venstre / høyre ?

Det jeg tror han har gjort er å koble sammen de eksiterende kablene for diskant og mellomtone på hver side sammen..

f.eks HØYREDØREN

har ett sett ledninger til diskant, og ett sett ledninger til mellomtone, orginalt..

han har da koblet sammen disse og koblet de til inngangen på delefilteret..

Jeg spør da, hvorfor klipper du ikke ledningen før det orginale delefilteret..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper fordi det ikke var noe delefilter orginalt, som han sier, kun y-ledd.

Det er mange elementer som har filteret på selve elementet, i form av en liten kondensator.

Sjekket at ikke kabelen ikke er skadet, og sitter skikkelig?

Det er mulig, jeg ville uansett klippet bort det overflødige slik at jeg hadde hatt 2 ledninger å koble, istedet for 4.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bytte side på delefiltrene? blir det annerledes da? i så fall ligger jo feilen i delefilteret.

Har selv opplevd samme fenomen, men det var da feil på ene diskanten,den spilte veldig lavt plutselig, mem da jeg klemte forsiktig på den, kom lyden tilbake....

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421