Gå til innhold

Startproblemer på A100 2.3E.

Ranger emnet


Gjest Peder Ferjebilettør

Anbefalte innlegg

Gjest Peder Ferjebilettør

Har hatt problemer med detta tidligare og men opplevde det igjen i dag. Har som regel kun hatt problemer med detta når den har stått ute ei natt i regnver. Og som dåken sikkert vett så har ikkje regn vore noke mangelvare på vestlandet dei siste 60-70 døgna.

 

Sko starta i dag tidligt men bilen ville ikkje starta sånn som vanligt. Vridde om nøkkelen og startmotoren prøvde å dra igang resten av maskineriet. Hørte at maskineriet så vidt starta men virka som om bare noken få tennpluggar fyrte i gang for så å stoppa. Etter at eg hadde holdt startmotoren igang i 10 sekund så starta motoren til slutt. Men den sleit litt med å komma seg opp på ca 8 - 900 omdreiningar dei første sekunda. Etter dette så gjekk den heilt fint på tomgang.

 

Neste problem var at når turtallet var lavt og eg ga gass så daua motoren heilt. Den stoppa ikkje men det virka som om den blei kvelt og ga ikkje gass. Jækli flaut når eg sko utpå ein trafikkert vei med bilar bak meg og eg måtte rusa opp bilen som ei gammale kjerring for å komma utpå veien:(

 

Virke for meg at det er tennpluggane som slite med å tenna av og til. Har ikkje problemer med detta resten av tida etter den er kjørt varm. Heller ikkje når den er kald igjen når den blir starta. Har opplevd detta 3-4 ganger siden oktober.

 

Er det kun tennpluggane som bør byttast eller er det meir som føra til desse problema?:helpme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme probleme da eg va å såg på min. ville ikke starte å når den endeli fikk start så va det ikke drakraft i den. probleme der va mye kondens i tanken så me fikk slept den til bensinstasjonen å fikk fylt opp full tank å ei flaska me kondensfjernar så sveiv den så ei klokka etterpå.

 

den bilen hadde stått stilt ude i 3 uker i reinvær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder Ferjebilettør
er jo ingen garanti for at det er det men det funket hverfall på min :)

 

i mårå ska eg strekka opp kablar å begynna så smått å få i litt annlegg få kasta ud den kasettspilleren å sånn :)

 

Ja, må ha litt lyd i bilen. Det hørre med det:) bare husk å legg strøm og signalkabelen på kvar sine sider av bilen så du sleppe den voldsomme turbo lyden frå høytalerane. Hadde det på min, men det ordna seg når eg la den eine over på andre sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder Ferjebilettør
lurte på noe har det noe å si kem så ligge kor ? av kablene ?

 

Nei, samma det. Bare dei ikkje ligg altfor nærme kvarandre. På min har eg signalkabelen frå spilleren til forsterkaren på venstre side av bilen. Skrudde bare opp listene å la den under der. Men strømkabelen har eg på høgre sida frå + polen i motoren til forsterkaren bak. Eg ville lagt strøm kabelen på den sida batteriet er plassert på bilen. På min der det plassert på høgre sida. Er det på venstre sida på din så ville eg lagt det på venstre sida.

 

Og for å ungå misforståelsar så er det høgre og venstre side når du står bak bilen og kikke framover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lite bensin på tanken oppstår lett kondens. Forsøk å ha en del mer enn 10 liter på til enhver tid.

Ting som påvirkes av fukt er først og fremst fordelerlokk, det kan sprekke slik at fukt trenger inn. Rå plugger kan også være en årsak, hvilket kan tyde på at bilen får feil blanding (dersom pluggene ikke er spesielt gamle) - vurder i så fall et bytte av luftfilter og rengjøring av bensinfilteret.

Problemstillingen kan også tyde på at coilen begynner å bli umedgjørlig. Eventuelt kan det være halgiveren som begynner å svikte, men jeg tviler. Hvis halgiver svikter går det som regel lengre tid før den eventuelt starter igjen, gjerne en halvtime eller mer.

 

En annen årsak kan være at bensinakkumulatoren (enveisventil i tanken, montert på flottøren) ikke stenger for retur av bensin. Det kan også gi slike symptomer. For å finne ut om det er den som er synderen, må du lytte mens du vrir om nøkkelen. Ikke start bilen. Vri nøkkelen til lysene kommer på og bensinpumpa begynner å jobbe. Gjenta til du hører at pumpa får motstand. Får den ikke motstand på første eller andre forsøk tyder det på at du har funnet kilden.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Hvis du har lite bensin på tanken oppstår lett kondens. Forsøk å ha en del mer enn 10 liter på til enhver tid.

Ting som påvirkes av fukt er først og fremst fordelerlokk, det kan sprekke slik at fukt trenger inn. Rå plugger kan også være en årsak, hvilket kan tyde på at bilen får feil blanding (dersom pluggene ikke er spesielt gamle) - vurder i så fall et bytte av luftfilter og rengjøring av bensinfilteret.

Problemstillingen kan også tyde på at coilen begynner å bli umedgjørlig. Eventuelt kan det være halgiveren som begynner å svikte, men jeg tviler. Hvis halgiver svikter går det som regel lengre tid før den eventuelt starter igjen, gjerne en halvtime eller mer.

 

En annen årsak kan være at bensinakkumulatoren (enveisventil i tanken, montert på flottøren) ikke stenger for retur av bensin. Det kan også gi slike symptomer. For å finne ut om det er den som er synderen, må du lytte mens du vrir om nøkkelen. Ikke start bilen. Vri nøkkelen til lysene kommer på og bensinpumpa begynner å jobbe. Gjenta til du hører at pumpa får motstand. Får den ikke motstand på første eller andre forsøk tyder det på at du har funnet kilden.

 

Lykke til.

 

du sier noe der! det med bensinakkumulatoren om den ikke fungerer brukes det ekstra mye med bensin da?

bruker 1.7l mila på min competition motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår