Gå til innhold

Plutselig oljetap

Ranger emnet


Volvo_Lars!!

Anbefalte innlegg

Hei. Jeh har en B230 FT som ikke har brukt noe olje tidligere, men nå tidlig i "vinter" falt oljenivået halveis ned på peilepinnen.

Jeg har ikke peilet oljen hvet gang jeg har kjørt den så vet ikke helt hvor fort det har sjed, men synes det var et litt stort "fall".

 

For ca. 2mnd. sank den ned til min. det har skjed ganske hurtig tror jeg.

Det er ingen oljeflekker der jeg parkerer bilen.

 

Hva tror dere feilen er?

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjørt mye korte turer og få langturer kan uforbrent bensin, vann osv samle seg opp i oljen. Hvis du da kjører langt, får motoren skikkelig varm, kjører gris osv så vil mye av vannet\bensin forsvinne fra oljen og det kan se ut som du har hatt et voldsomt oljeforbruk.

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde meg også, oljen nærmest rant igjennom. Da var den gått ca 170000km. Krangla som f med volvo der jeg kjøpte den om oljeforbruk. Helt til turboen takka for seg. Da var det greit med garanti altså.. Røk ingenting.

´94 945: B230FT SOLGT

´95 850 : B5252S- SOLGT

´86 240 : B230A- SOLGT

´83 240 : B230A- SOLGT :( gobilen

´85 360 : B200K- SOLGT (SPIKER)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ryker bare frostrøyk på en måte, men dt gjør det også i 0-5 plussgrader.. så vet ikke..

Tittet under bilen i dag.

 

Har hatt bilen på verksted for å bytte eksosmanifoylspakninger.

Da de løstnet eksosmanifoylen så røsket de og rev så det ut til.

 

Kan det hende at oljerøret til turboen har sprukket eller lignende da!?!?

 

Det så ut til at det hadde sprutet olje fra det området som vist på bildene. Kan jo eventuelt være de andre gummirørene som lekker ved f.eks. slangeklemmende.

 

Hva tror dere? Det ser ut til at det har sprutet olje langt bakover. bare se på kattalysatoren og div.

 

Kanskje jeg bør starte motoren å gi litt gass mens jeg titter under om det spruter/lekker olje ut da.. !?!!? Det drypper jo ikke noe på asvalten hjeme hvor bilen står så det må skje under fart.

 

Takker for svar.

 

Motorentil940n005.jpg

Motorentil940n006.jpg

Motorentil940n007.jpg

Motorentil940n004.jpg

Motorentil940n009.jpg

Motorentil940n008.jpg

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at tetningsringen til oljereturrøret er dårlig. Dvs der olja fra turboen kommer ned i blokka/bunnpanna.

Ok.. det høres jo sansynelig ut.

Er det vrient å bytte den? Man må vel demontere en del, men hvor mye må/bør man demontere for å bytte den pakningen? Er det oljereturrøret skrudd inn i blokka/bunnpnna?

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen!!?

Er det oljereturrøret skrudd inn i blokka/bunnpnna? Må eksos og eksosmanifoyl + torbo demonteres for å få byttet pakningen til oljereturrøret? mer eller nindre som må demonteres? Fint med en forklaring om noen gidder.. har alderi vørt borti oljereturrøret før..

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen!!?

Er det oljereturrøret skrudd inn i blokka/bunnpnna? Må eksos og eksosmanifoyl + torbo demonteres for å få byttet pakningen til oljereturrøret? mer eller nindre som må demonteres? Fint med en forklaring om noen gidder.. har alderi vørt borti oljereturrøret før..

 

Oljeretur-røret sitter "pressa" med en o-ring inn i blokka, å sitter med en pakning og to skruere opp under turbo`n... Fort gjort å bytte/sjekke dette så lenge du kommer under bilen på en løftebukk, grav etc...

 

Skal ikke behøve på demontere noe for å komme til, jeg behøvde ikke det...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stram til oljefilteret ditt du.... man kan jo SE dråpa henge der på bildene, og den dråpa henger høyere enn oljeretur-røret fra turboen.

 

 

Du har også en lekkasje fra girkassa di, bare så du vet det... :) Må bytte simring baki girkassa skal den bli tett.

Er det M46 du har, må du kontrollere at det ikke lekker ut av boltene inn i kassa eventuelt... hender det kan lekke der og.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess.. da har jeg fått eliminert oljelekkarsje fra oljefilteret. Det satt stramt og godt og tviler på at pakningen til det er gåen.

 

Jeg demonterte oljeretur-røret og så fort at o-ringen var gåen..

Bytteavo-ringoljeretur-rretfraturbo.jpg

Bytteavo-ringoljeretur-rretfratu-1.jpg

Så rensket jeg røret og monterte det igjen med ny pakning og o-ring.

Om det lekker fra girkassen så får jeg ta det senere. (Det er greit med firmabil så slipper man å stresse sån med repp. på sin egen :) men bør jo gjøres litt hurtig alike vell.. )

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår