Gå til innhold

Enda mer Chevy nr-spørsmål...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har vært ute i garagen og lest litt på motoren min.

 

Toppene er 3782461 (2.02/1.60, 64cc) med datomerking J205 - 20. Sept 1965(?)

 

Blokka er 10066036 (350 GM Goodwrench truck-motor 1980-85) med datomerking enten 098 eller 198 hva betyr denne? Blokka har originale dish pistons som ifølge HPBooks sin smallblock-bok skal gi 8.6:1 i komp, men det vil da si at det er mindre enn 7.7:1 i komp i den motoren med de originale toppene (79cc) - det kan vel ikke stemme?

 

Motornummeret som var stemplet inn i forkant var MD22353 (110% sikker) men det gir ingen mening, bortsett fra M - som betyr Mexico...

 

I tillegg har jeg en offroad-kam som jeg etterhvert har forstått har HELT feil til toppene jeg har, et Edelbrock Performer EPS sug som jeg ikke er helt sikker på om passer og en Holley 715cfm gasser som burde holde?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør et lite forsøk, og gir deg min mening hvertfall...

 

Toppene fant jeg som 1.94 og 1.5 ventiler, men mange av toppene dengang ble maskinert til flere ventilstørrelser, så det er fullt mulig dine har store ventiler (Er de løse, så du får målt?). Støpeår mellom 62 og 67, så 20. september 1965 er sikkert riktig.

 

Det at det er en Goodwrench erstatningsmotor/shortblock forklarer endel av numrene du har funnet. 80-85 er årene denne blokka opprinnelig ble brukt, men den støpes fortsatt for å dekke behovet for de som trenger motorer med veiv som har delt simmering (opp til 85), og som du har merket så antyder støpedatoen at motoren er laget senere enn dette. Det kan være 88 eller 98, trolig det siste, men du vet kanskje mer om forhistorien til motoren. Motornummeret er av samme grunn "uforståelig", da den aldri har blitt montert i noen bil, og nummeret bare angir byggeland og muligens et serienummer eller lignende.

 

350 motorene fra 70- og 80tallet var typisk oppgitt til rundt 8.5 i komp, og da med standard 76cc topper, men ettersom din er bygget senere, kan det jo være avvik. Stemplene med kulp har sammen med Vortec 64cc topper rundt 9.4 i komp, som jeg vil tro er mer sannsynlig. Ang. kam ville jeg byttet uansett hvis spesifikasjonene på den er ukjente, eller .050" verdier er under 200grader. Edelbrocks Performer kam er en grei og snill kam, som gir godt bunndrag og jevn tomgang selv i en 305cid (204/214grader ved .050").

 

Gasser og innsug høres fornuftig ut, gasseren er kanskje bittelitt stor for en "snill" motor, men jeg trivdes med en 750cfm Edelbrock på en 305, og kunne belaste den på ca 1000rpm i OD+lockup uten større problemer (Flaks antar jeg...) For å passe fysisk må innsuget være til '55-86 topplokk (Opp t.o.m 92 på Corvette alutopper), og passer ellers greit til en snill/moment oppsatt CSB.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kammen er ny, og det var den kammen som man fikk absolutt mest bunndrag i 350 med fra summit. Kan man enkelt måle gradene på en kam? I motor eller løst...Uansett trenger jeg ikke en motor med masse dreiemoment i en bil på ca 1400 kg...

 

http://groups.msn.com/ChevroletNova/chevypriductionheadinfo.msnw tilsier at toppen har 2.02/1.6", det sier også skyvelæret mitt...

 

'88 blokk tror jeg mer på enn på '98 med tanke på hva den satt i.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ser man at man ikke kan stole på alt man finner på nett av nummer, er greit å sjekke opp flere steder, noe jeg ikke tok meg tid til...

 

Det skal være fult mulig å måle ut kammen i motoren, du trenger ei gradskive som man bruker for å sette opp kammen etter veiva, men å søke opp delenr hvis mulig er jo enklest.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har esken som kammen ble levert i, men den var HELT blank, ikke merke, ikke type - ikke noenting egentlig... :( Jeg har et meget lite håp om at det er preget inn et nummer i selve kammen...

 

Men en kam koster fra 770 kr med løftere, så jeg går nok ikke konkurs hvis jeg bytter kammen jeg har nå... :D Jeg er bare usikker på hvilken kam jeg skal velge...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår