Gå til innhold

RUST! Biler 0-5 år

Ranger emnet


TCCW

Anbefalte innlegg

;1699094']Likheten mellom alle disse bildene er jo at det er helt elendig understellsbehandling. Og da skjer det fort. Har en volvo 242 som har "mye" mindre rust under en på enkelte av disse bildene. Den er snart 32 år gammel nå. Men selvfølgelig' date=' det var jo mindre salting på den tiden.[/quote']

 

Du ser jo ikke understellsbehandlingen.. bilene er jo spylt rene. Det er iallefal garantert at dem ikke har vært beskytta

Saab 9-5 2.0T

[x]BMW 325i M-tech II '88 /// Delphin-metallic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt merkelig å se hvor lite motstandsdyktige dagens biler er med tanke på at mange veteraner er relativt hele etter x antall år på veien...

 

Var på et biltreff hvor en eldre herre hadde en 43 modell kubelwagen (vw).

Bilen var totalt rustfri etter 60 år. Ingen sprøytefinish får å si det sånn..men uansett meget imponerende...Ingen bruksbil men det er jo sykt at vi skal ha så dyre biler når rusta spiser de opp på et blunk..

 

Kanskje en bevisst strategi fra våre myndigheter........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustproblemene på Mazda 6 og 3 kommer faktisk av feil i produksjonen

 

1.tette massen i plateskjøtene på dører er ikke tett, eg dette fører til eir / rust i skjøtene.

 

2.Tettemassen i skjøtene i hjulbuene har bommet med 3 millimeter så den ligger ved siden av skjøten.

 

3.Skvettlappene forran er for små så steinsprut banker lakken av kanten forran på kanalen.

 

Alle biler dette gjelder er kalt inn til utbedring av Mazda

 

1.Dørene blir byttet eller får ny tettemasse og lakk hvis de ikke har begynnt å ruste.

 

2.Ny tette masse tectyl og lakk

 

3. ny lakk på kanaler og forskjermer. og nye større skvettlapper og beskyttelses folie på kanalkanten.

 

Jobber selv hos mazda og utfører disse operasjonene daglig for tiden :)

 

Kan fikse bilder av "skadene" og hvordan det bli etter utbedring hvis dere vil :)

 

 

:win

 

DU har missa noe her...

Jobber med skiten jeg å....

 

Men er skikkelig uenig med deg om hvorfor de ruster....

 

1, ta å titt inni en dør som er fri for alt som er inni... der vil du se noe som ligner en meget fin fuge...

Dørene er påfårt ett limlag før ytre plata og indre ramma er satt sammen...

Å der koser kondensen seg....For der kan du pøse på¨med tynnstoff til døra renner over.... men INGENTING kommer nedi falsen!

 

Det på utsiden er steinsprut som reagerer med salt/galv....

 

2.Hjulbuer går til helvete fordi det ikke er annet enn vanlig lakk på knten inn mot hjulhuset... Mao, første gangen hjulet går rundt.... tar det med seg grus/småstein som blir KASTET mot kanten, går hull på lakken... å vips, så kommer fuktighet og salt og annet snask inn til Galv/plate...Å den nye flotte fugekanten som er kommet fra 05, stopper jo 6-7 cm fra bunnen... så når det står at "problemet er løst" på how too videon... er jo ikke hvert blekket det er skrevet med engang!

 

 

3. kanaler.... kan være enig med deg at svettlappene er ganske små...

Men det er noe riv ruskende gale når de ruster som bare f-... etter en liten stund...

Kunne jo ha kommet på noe/lagt på noe som ikke gjorde det så lett med å få hakket seg inn til plåten!

 

 

Å du... En liten morsomhet....

Den flotte boksen som du, jeg de andre som rep mazda og alle de som rep ford bilene....

 

Ta litt sånn tynnstoff i en koppp.....Ha i 50/50 med vannn....

 

Rør rundt....:win

 

Flott med VANNBASERT rustbeskyttelse....:puke:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig å se hvor lite motstandsdyktige dagens biler er med tanke på at mange veteraner er relativt hele etter x antall år på veien...

 

Var på et biltreff hvor en eldre herre hadde en 43 modell kubelwagen (vw).

Bilen var totalt rustfri etter 60 år. Ingen sprøytefinish får å si det sånn..men uansett meget imponerende...Ingen bruksbil men det er jo sykt at vi skal ha så dyre biler når rusta spiser de opp på et blunk..

 

Kanskje en bevisst strategi fra våre myndigheter........

 

Så sant så sant....:win

 

Har vel heller med at de som produserer bilene må slutte å spinne på at en bil skal ha 12 års rustgarranti!

 

Med dagens bruk....vedlikehold og veisalting/grusing... så vil bilene ruste....Men folk er jo så dumme at de tror på salgs triksene, å da får vi problemer!:puke:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle ha bil bare til hobbybruk....

Selv har jeg en Chevrolet Astro 96 modell som dagligbil. Den er understellsbehandlet og ser ganske bra ut. Er under bilen jevnlig ifm oljeskift/smøring av forstilling og det ser bra ut under der.

 

Men hva hjelper det når det har kommet rust rundt bakrutevinduene? De rutene er selvsagt limt.

Hvit bil med brune rust rander nedover bakdørene. Kjempestilig. Not.

 

Apropos limte ruter: Noen sier at de ikke kan fjernes uten å knuse de, mens andre sier de kan tas ut ved at man borrer et lite hull i limet et sted, stikker en pianotråd gjennom hullet og "sager" langs limfugen hele veien rundt.

Høres jo greit nok ut i teorien, men har noen av dere gjort dette noengang?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårlige biler det der da.

 

har selv en Toyota Celica 2000 modell altså 7 år som har blitt kjørt på saltete veier hele sitt liv og har ikke blitt vasket spesiellt ofte og bilen min er 99.999999% rustfri under. så må være noe alvorlig gærnt med de bilene som er bilde av her.

 

 

hadde en 86 modell celica før den og eneste som var på den var litt rust i hjulbuene og litt på kanalene, ikke noe i nærheten av dette som vises her.

 

Er enig i at salting ikke er bra, men de bilene der var seriøst crap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre bilen vår er en 94 Carina E som har gått for lut og kaldt vann, men dette er en typisk japsebil av den eldre skolen rent mekanisk. Dermed vet jeg (etter å ha sveist rust på en 86 modell Nissan Bluebird!) hvor fellene er: Dempertårn, kanaler, skjermbuer bunnen av dæørene. Følger tett opp disse stedene på Cariane og den holder seg veldig bra sålangt.

 

Vedder på at en slik bil lever minst 10 år lengre om den er beskyttet på disse stedene i forhold til om den ikke er det.

Den Bluebirden jeg sveiste på var engentlig en kjempefin bil. Relativt lite kjørt, bra holdt og ingen rust bortsett fra de overnenvte stedene. De var til gjengjeld fullstendig oppspiste. Særlig dempertårnene bak var ille

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust er noe dritt. Her jeg bor saltes det døgnet rundt, omtrent. På småveiene brukes det rett og slett singel.. ikke noe strøsand her i gården nei!

 

Hvis ikke saltet tar bilen din, så skal vi f*en meg sørge for å sandblåse den, sånn at saltet får virket ordentlig!

 

Har "mistet" en bil pga saltskader og rust på VELDIG kort tid (ok, jeg vasket ikke bilen mer enn 8-10 ganger den vinteren) og har nå blitt helt "gal" når det gjelder å holde bilen ren og fri for saltsørpe. Skvettlapper er også montert, men det hjelper lite når ingen andre har det lenger. Går ikke en dag uten at man får et par pigger/småstein i ruta fra bilen foran/møtende biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle ha bil bare til hobbybruk....

Selv har jeg en Chevrolet Astro 96 modell som dagligbil. Den er understellsbehandlet og ser ganske bra ut. Er under bilen jevnlig ifm oljeskift/smøring av forstilling og det ser bra ut under der.

 

Men hva hjelper det når det har kommet rust rundt bakrutevinduene? De rutene er selvsagt limt.

Hvit bil med brune rust rander nedover bakdørene. Kjempestilig. Not.

 

Apropos limte ruter: Noen sier at de ikke kan fjernes uten å knuse de, mens andre sier de kan tas ut ved at man borrer et lite hull i limet et sted, stikker en pianotråd gjennom hullet og "sager" langs limfugen hele veien rundt.

Høres jo greit nok ut i teorien, men har noen av dere gjort dette noengang?

 

Det går .... :) har gjort det mange ganger..... herdaruter er 0 problem.

Laminatruter kan være litt risky men det går

[ ]83 Ford Granada Cosworth :):)

[ ]96 Ford Escort STV 1.6 Si

[x]69 Ford sierra 4x4

[x]00 Ford fiesta sport 1.6

[x]95 Ford Escort 1.8 RSSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:win

 

DU har missa noe her...

Jobber med skiten jeg å....

 

Men er skikkelig uenig med deg om hvorfor de ruster....

 

1, ta å titt inni en dør som er fri for alt som er inni... der vil du se noe som ligner en meget fin fuge...

Dørene er påfårt ett limlag før ytre plata og indre ramma er satt sammen...

Å der koser kondensen seg....For der kan du pøse på¨med tynnstoff til døra renner over.... men INGENTING kommer nedi falsen!

 

Det på utsiden er steinsprut som reagerer med salt/galv....

 

2.Hjulbuer går til helvete fordi det ikke er annet enn vanlig lakk på knten inn mot hjulhuset... Mao, første gangen hjulet går rundt.... tar det med seg grus/småstein som blir KASTET mot kanten, går hull på lakken... å vips, så kommer fuktighet og salt og annet snask inn til Galv/plate...Å den nye flotte fugekanten som er kommet fra 05, stopper jo 6-7 cm fra bunnen... så når det står at "problemet er løst" på how too videon... er jo ikke hvert blekket det er skrevet med engang!

 

 

3. kanaler.... kan være enig med deg at svettlappene er ganske små...

Men det er noe riv ruskende gale når de ruster som bare f-... etter en liten stund...

Kunne jo ha kommet på noe/lagt på noe som ikke gjorde det så lett med å få hakket seg inn til plåten!

 

 

Å du... En liten morsomhet....

Den flotte boksen som du, jeg de andre som rep mazda og alle de som rep ford bilene....

 

Ta litt sånn tynnstoff i en koppp.....Ha i 50/50 med vannn....

 

Rør rundt....:win

 

Flott med VANNBASERT rustbeskyttelse....:puke:

 

1. det er helt riktig det du sier , har observert det samme, men på noen biler er ikke tette massen på den yttre falsen tett og trekker fukt. mens andre biler har som du sier "kondens" mellom den yttre og den indre (helt unødvendig etter min mening, lager mer jævelskap enn den gjør godt) tettemassen.

 

2.den falsen legger vi understellsmasse på (steinsprutbeskyttelse). setter en teip rundthjulbuen ca 1mm inn på skjermen og sprøyter ToughCote og lakker hele skjermen. og tectyl inni skjermen, og den fugen du snakker om som stopper 6 cm fra bunn legge vi helt ned. og har tykktectyl nede i "gropa" der hjulbue, innerskjerm og kanal møtes.

 

3.kanalene sprøyter vi selvfølgelig med steinsprutbeskyttelse før lakk.(KENT ToughCote med sprøyte)

 

Den smørja du snakker om bruker vi ikke , fant ut at det var no dritt så vi bruker de andre produktene som vi vet funker

[ ]83 Ford Granada Cosworth :):)

[ ]96 Ford Escort STV 1.6 Si

[x]69 Ford sierra 4x4

[x]00 Ford fiesta sport 1.6

[x]95 Ford Escort 1.8 RSSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hva slags folie er dette? Noe en kan legge på selv uten altfor mye strev?

 

den vi legger på er original mazda som er formtilpasset bilen, men det fås også kjøpt på rull.

 

er en ganske tykk gummiliknende teip som er litt elastisk og gjennomsiktig.

[ ]83 Ford Granada Cosworth :):)

[ ]96 Ford Escort STV 1.6 Si

[x]69 Ford sierra 4x4

[x]00 Ford fiesta sport 1.6

[x]95 Ford Escort 1.8 RSSi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok takst på en 2000mod MB E-klasse en gang, det eneste som ikke var opprusta var bakluka! Alle dørene var opprusta, til og med panser!! Begge framskjermene og bakskjermene var også opprusta, og hvis vi hadde kikket litt til hadde vi vel funnet litt mere. Når jeg snakker om opprusta, mener jeg ikke overflaterust, men ordentlig gravrust, muligens hull flere steder.:shake Kunden holdt på å grine når han fikk se taksten. Bilen var godt 160000km og kunne ikke se at den var rettet opp heller.

-07 Volvo S60 2.0lt

-90 Sierra DOHC(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår