Gå til innhold

dårlig hovedlys?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hovedlysene på Neon er jo som kejnt nesten like bra som gamle Karbid-lampene de brukte på 1800-tallet.

Var jo direkte farlig å kjøre med.

Tenkte å bytte til 90/100W-pærer, men var litt redd for å brenne reflektorene, så jeg monterte et kabel/relesett fra Biltema til 200,- , og vips var det brukbart lys igjen.

Hele jobben gjort på 15min, inkl opprydding etterpå.

Anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det skal jeg gjøre. Men, ikke det at jeg har peil på åssen fjernlys/nærlys funker. Men åssen blir det?

(jeg kan ikke bil, så må bare spørre, så får dere svare om dere vill:)

edit:tenkte på lys styrken, er begge du tenkte og bytte? Men fjernlys har vell sterkere pære enn nærlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det skal jeg gjøre. Men, ikke det at jeg har peil på åssen fjernlys/nærlys funker. Men åssen blir det?

(jeg kan ikke bil, så må bare spørre, så får dere svare om dere vill:)

edit:tenkte på lys styrken, er begge du tenkte og bytte? Men fjernlys har vell sterkere pære enn nærlys.

Jeg regner med at du har hatt en lommelykt en gang. tenk deg forskjellen i lys når batteriene er nye, og når de er nesten tomme.

Det er cirka forskjellen på Neonhovedlysene før og etter kabelsettet.

Greia er at det er så tynne og dårlige kabler som er strukket, at du mister en hel masse Volt på veien fra batteriet til lysene. Man har typisk ca 14V (man øsnker seg gjerne 14,4V for å være sikker) ladespenning på batteriet når motoren går. Da jeg målte voltstyrken i kontaktene helt framme ved lyktene, hadde jeg nesten 11V. Det er så skummelt lite at det faktisk ikke burde vært lov.

Biltemasettet rydder opp i dette ved at man kobler strøm direkte fra batteriet til lampene, og styrer (av/på/fjernlys) ved å bruker det eksisterende hovedlysnettet.

Dermed får man riktig spenning fram til pærene, og pærene vil lyse slik de er ment å gjøre. Sammenligning: ta et bildekk. så fyller du det opp med luft til riktig trykk (det samme som å ha riktig spenning på strømmen helt til hovedlysene). Så slipper du ut ca 35-30%, og da er du på det nivået Neonlysene fungerer orginalt.

Og apropos nærlys/fjernlys. På Neon brukes det H4-pærer med 55w/65w styrke. Det vil si at nærlys/fjernlys sitter i samme pære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trenger litt hjelp.

Prøver nå og bytte ut ledningene uten hell. Kobling stykket?(på nye ledning) Hva skal inn på der?

Fant en svart boks med noen kabler, rød, blå og grønn. Prøvde de.. riktig? Isåfall hvem skal på hvem???

Har sendt deg en PM med beskrivelse, men kan ta en kortversjon her også.

Hvis du følger intruksjonene på baksiden av pakka ledningsettet kom i burde det ikke være veldig vanskelig.

1) ta av kontaktene som sitter på H4-pære (hovedlyset) og erstatt med tilsvarende kontakter fra biltemasettet.

2) sette den kontakten du tok av som er nærmest batteriet på kontakten som har 3 "pinner" stikkende ut.

3) fest jordkablene på et passende sted rett ved hovedlyktene på begge sider.

4) sett på de 2 releene som fulgte med på de kontaktene som passer på ledningsettet

5) fest 2 røde kabler direkte på batteriets plusspol.

får du det ikke til, så send meg en ny PM så skal du få telefonnummeret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider