Gå til innhold

Er ikke lenger 1w samme som 1w ??

Ranger emnet


TT4520

Anbefalte innlegg

Er det andre enn meg som fortviler litt over at det rotes så mye med watt for tiden. Til og med RMS som det så fint heter , blir rotet ekstremt med i dag.

Rent teknisk så er jo 1w gitt ut i fra den masse som i løpet av 1sekund kan løftes en meter opp , men slik er det ikke altid lenger. Er det noen der ute som har noen faktiske målinger av forsterkere på markedet i dag. Da tenker jeg målinger ved de 12v som et bilbatteri leverer , ikke noe db-spesialgreier. Bilstereo skal jo etter min mening brukes i vanlige biler stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HK er bare bare x anntall ganger mere , ca 740w , som da er 740 ganger mere masse løftet opp en meter på gitt tid. Poenget er akkurat det samme. Ved å måle 14.4v så antas det jo at batteriet er helt toppladet og at du i tillegg har så stor dynamo at den klarer å leverer til bilen og forsterkeren uten å tape volt. Dette er relativt ulogisk spør du meg. Desuten skal det jo være mulig at forsterkeren skal levere sin effekt selv når bilen ikke går , slik som på bilstereokonkuranser osv. Ikke alle kan ha 200a dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HK er bare bare x anntall ganger mere , ca 740w , som da er 740 ganger mere masse løftet opp en meter på gitt tid. Poenget er akkurat det samme. Ved å måle 14.4v så antas det jo at batteriet er helt toppladet og at du i tillegg har så stor dynamo at den klarer å leverer til bilen og forsterkeren uten å tape volt. Dette er relativt ulogisk spør du meg. Desuten skal det jo være mulig at forsterkeren skal levere sin effekt selv når bilen ikke går , slik som på bilstereokonkuranser osv. Ikke alle kan ha 200a dynamo.

Min mondeo leverte 14,2-14,4 volt til enhver tid, og da hadde jeg 4 forsterkere.

Phoenix Gold ZX350, 2 stk Kicker ZR-120 og 1 stk Rockford Fosgate 301M

Og det var orginaldynamo

 

Men nå har man noe som heter CEA 2006 standard, dette er standard som skal ha lik måte å måle effekt på.. De fleste større produsentene/leverandørene har også CEA 2006 spesifikasjonene listet..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang slik at det er laget en standard som heter http://www.ce.org/standards/StandardDetails.aspx?Id=1455

Som sier noe om hvordan man skal måle effekten på forsterkere. Det er frivillig og bruke den, men mange amrikanske merker gjør det. Det er foresten og en amrikansk standard... Dette er laget for at forbrukerene skal lettere kunne sammenligne forsterkere..

Står litt mere uytfyllende om gamle og nye metoden for effekt målinger her:

http://www.rockfordfosgate.com/scripts/rightnow.cfg/php.exe/enduser/std_adp.php?p_sid=1QhoN*qi&p_lva=&p_faqid=199&p_created=1076696614&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY250PTImcF9zZWFyY2hfdGV4dD1DRUEtMjAwNiZwX3NlYXJjaF90eXBlPTMmcF9wcm9kX2x2bDE9fmFueX4mcF9wcm9kX2x2bDI9fmFueX4mcF9jYXRfbHZsMT1_YW55fiZwX2NhdF9sdmwyPX5hbnl_JnBfc29ydF9ieT1kZmx0JnBfcGFnZT0x&p_li=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre enn meg som fortviler litt over at det rotes så mye med watt for tiden. Til og med RMS som det så fint heter , blir rotet ekstremt med i dag.

Rent teknisk så er jo 1w gitt ut i fra den masse som i løpet av 1sekund kan løftes en meter opp , men slik er det ikke altid lenger. Er det noen der ute som har noen faktiske målinger av forsterkere på markedet i dag. Da tenker jeg målinger ved de 12v som et bilbatteri leverer , ikke noe db-spesialgreier. Bilstereo skal jo etter min mening brukes i vanlige biler stort sett.

 

Det du snakker om her er 1 hk...

Det er i følge det jeg kan huske 70kg 1 meter opp på ett sekund.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo flott ut , men det er bare slik at dagens monoblokker gjerne trekker 200-300ampere i korte øyeblikk , og en vanlig bil har dynamo på ca 90ampere. Bilens forbruk ca 20 ampere og tomgang på bilen når mans står stille for å spille. Det er da ikke mulig for dynamoen å levere. Normale bilbatterier må ned i nermere 11v for da å kunne levere resten av det forsterkeren trenger.

Det andre gjelder effekt , etter hva jeg kan se så oppgir f.eks amerikanske Earthquake at sin 1000w max forsterker gir 2*175w rms hvor det ser ut til å være en 30a sikring. Da denne ikke ryker ved 4ohm last , vil altså forsterkeren maximalt kunne levere 108w rms pr kanal , men da ryker altså sikringen. ( 12*30*,6 /2 ) Hvordan skal man da ta seriøst at den kan levere 2*250w rms i 2ohm ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..

 

Og genralisere og si at dagens mono blokker trekker 200-300amper blir feill..

finnes monoblokker som gir fra 100 ekte watt til 8000 ekte watt. Er vel og en tommelfinger regel at forsterkeren, ved halvering av motstanden bør dobble antall watt.

 

Også er det noe som kalles MUSIKK som er dynamisk.. Så man sier gjærne att en forsterker strekker halv parten av det sikringen et oppgitt til ved spilling av musikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener altså da at de store monoblokker i dag, typisk trekker dette. Og da lurer jeg litt på hvordan han mener det kan være mulig å fortsatt holde seg oppe på dynamospenning, da denne karen neppe har så små forsterkere at dynamoen klarer å levere. Eksempelet jeg gav med den earthquake forsterkeren, er det noen som kjenner den og vil komentere akkurat det. Etter hva jeg kan se på bildet så sitter det kun en 30a sikring der , og du mener da den typisk trekker 15a noe som igjen tilsier en effekt på ca 2*50w ut. Slike jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye søppelmålinger ute på markedet i dag.

Ser forsterkere som er oppgitt til 1200watt, men som har ei 15A sikring og er på størrelse med en 3,5" harddisk :)

 

Mens andre som veier 10kg, 30A sikring og er større enn et A4 ark som er oppgitt til 500watt.

 

Min tommelfingerregel er å se på sikringen og vekten.

 

 

Dette som trådstarter begynte å snakke om (hestekrefter) stemmer på noen måter.

Hestekrefter blir oppgitt i kilowatt som brukes på alle ting som utfører arbeid :)

 

Men mye watt går opp i varme, og mye fordufter. Det som blir igjen får elementet som også utvikler litt varme :)

 

De fleste produsenter oppgir effekten utifra toppkurvene ved effektmåling.

 

Altså, den kan klare 1000watt i løpet av noen millisekunder ved en spesiell frekvens, men den klarer bare 150watt over lang tid som da er den riktige effekten å oppgi :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo flott ut , men det er bare slik at dagens monoblokker gjerne trekker 200-300ampere i korte øyeblikk , og en vanlig bil har dynamo på ca 90ampere. Bilens forbruk ca 20 ampere og tomgang på bilen når mans står stille for å spille. Det er da ikke mulig for dynamoen å levere. Normale bilbatterier må ned i nermere 11v for da å kunne levere resten av det forsterkeren trenger.

Mellom dynamoen og forsterkeren finnes det ett batteri, har du ett dårlig batteri der er man rimelig kjukk i huet om man bruker monoblokker som kan trekke opp til 2-300A i korte øyeblikk... Man bør kanskje tenke på å bytte ut batteri med noe som kan levere skikkelige reserver.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at UANSETT hva slags batteri du har, forutsatt at det er vanlige 12v batterier, så vil du måtte gå ned til batteriets spenning for å kunne hente ut en ekstra effekten når dynamoen ikke greier å levere nok. Uansett hva slags batteri man har så vil indre motstand i batteriet føre til at spenningen faller under hvilespenning proporsjonalt med strømuttak. F.eks så kan et Optima 4.5ltr gultopp levere 200a i 10sek. uten å gå under 11v. I tillegg får man gjerne 0,2 - 0,3v totalt tap i kabling osv. Forstår ikke hvordan et kraftig bilstere i praksis skal kunne oppgis maxeffekt ved 14.4v uten av den grun at de ønsker å skryte av høyest mulig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår