Gå til innhold

Bygger ny motor... Trenger noen innspill..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Som topic sier, så bygger jeg opp den gamle B23A'en jeg knakk veiva på. Har fått tak i en 530-topp, men oppdaget noe lurt da jeg skrudde av topplokket... Var en del som var knekt inni der. (Se bilde), så det jeg lurte på var om det går an å bruke toppen slik den står, eller om den er helt ubrukelig på grunn av den saken som er knekt.

 

Når jeg knakk den gamle veiva, måtte jeg finne tak i ny veiv. Dette lot seg jo ordne fort, men må jeg ha nye lagre tilpasset denne veiva, eller går det an å kjøpe standardlagre? Tenker da på Veivlager og rådelager.

 

Vurderer også å sette på en liten turbo. Er det da nødvendig med langslagsveiv, eller kan jeg bruke den orginale veiva? Hvilke råder burde jeg bruke? Og funker 530toppen til turbobruk?

 

Bør jeg gjøre noe annet med bunndelen hvis jeg skal ha turbo? Evt gjøre noe med toppen?

 

Hvordan finner jeg ut om hvilken kam jeg har? Står det et spes nr/bokstav ellernoe? Fant en bokstav som stod på reimhjulet. Bokstaven var K...

 

 

Her er ihvertfall noen bilder:

 

motorbygg004.jpg

 

motorbygg005.jpg

 

motorbygg007.jpg

 

Delen som er knekt av:

motorbygg001.jpg

 

motorbygg002.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er bildet. Har ringet rundt der hvor den delen skal stå.

motorbygg002-1.jpg

 

Målet mitt er egentlig ganske lavt når det gjelder budsjett.. Er arbeidsledig, så har ikke alt for mye penger.. Vil ha mest mulig effekt for ikke så altfor mange kronene hvis du skjønner...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bildet. Har ringet rundt der hvor den delen skal stå.

motorbygg002-1.jpg

 

Målet mitt er egentlig ganske lavt når det gjelder budsjett.. Er arbeidsledig, så har ikke alt for mye penger.. Vil ha mest mulig effekt for ikke så altfor mange kronene hvis du skjønner...

 

åja hehe se der du....mest mulig for minst mulig ja...vil anbefale deg og søke litt her på forumet. er skrevet masse om trimming av volvo sine rødmotorer her....

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over at det er skrevet masse om slikt her, men det er som oftest om dyre ting.. Datasprut, FK-motor etc.. :p Jeg vet som sagt av en med langslagsveiv, så om jeg dreier av litt av stemplene mine, funker jo det greit.. Men går dette bra med tubo? Blir ikke feil komp?

 

Du vet heller ikke noe ang den greia som er knekt av? Hva har den som misjon?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over at det er skrevet masse om slikt her, men det er som oftest om dyre ting.. Datasprut, FK-motor etc.. :p Jeg vet som sagt av en med langslagsveiv, så om jeg dreier av litt av stemplene mine, funker jo det greit.. Men går dette bra med tubo? Blir ikke feil komp?

 

Du vet heller ikke noe ang den greia som er knekt av? Hva har den som misjon?

 

Hvor lang er slaget på den veiva da?, og hvor langt var det på din? 80mm?

 

den biten som er borte kan du sannsyligvis leve med..Det jeg lurer på er hvorfor den har knekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha mye power for lite penger så kan du ikke regne med grom innmadt i blokka.. orginal b23a innmadten tåler sikkert den effekten du får.. få ta i en ny orginal veiv og bruk orginale råder.. drei av stempla litt og sett på 530 toppen.. kanskje du kjenner noen som sveiser alu som kan punkte fast den biten som var knekt? vet ikke åssn det er og sveise i topper.. eller så er det vel ikke så knot og få tak i en annen topp.. åssn kam du har står ikke på reimhjulet.. det står bakpå kammen.. skal du kjøre med forgasser eller innsprut? enten må du ha en "turboforgasser" eller f/ft innsug med dyser, rail osv + hjrner.. få tak no brukt 740/940 rør og en brukt orginalturbo el. du må også ha eksos, ic, rør og slanger til trykkrør og til olje inn og ut av turbo.. ++ blikke billig :P

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha mye power for lite penger så kan du ikke regne med grom innmadt i blokka.. orginal b23a innmadten tåler sikkert den effekten du får.. få ta i en ny orginal veiv og bruk orginale råder.. drei av stempla litt og sett på 530 toppen.. kanskje du kjenner noen som sveiser alu som kan punkte fast den biten som var knekt? vet ikke åssn det er og sveise i topper.. eller så er det vel ikke så knot og få tak i en annen topp.. åssn kam du har står ikke på reimhjulet.. det står bakpå kammen.. skal du kjøre med forgasser eller innsprut? enten må du ha en "turboforgasser" eller f/ft innsug med dyser, rail osv + hjrner.. få tak no brukt 740/940 rør og en brukt orginalturbo el. du må også ha eksos, ic, rør og slanger til trykkrør og til olje inn og ut av turbo.. ++ blikke billig :P

 

Nei, er klar over at dette ikke blir billig, men jeg håper jo på mest mulig effekt for minst mulig penger.. :p Hvis jeg kjører org innmat, dreier stempla, setter på fk-turbo med tilbehør og trykkgasser, hva kan jeg lade med i trykk for innmaten vil ut?

 

Ang toppen min, er det ingen som vet om det funker å kjøre med den slik den er, eller om jeg må få festa den tingen?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du må ha ein ny topp så har eg ein.

Er frå ein b230ft er nylig plana og slipt innsugsventilar.

Er også natrium ventilar på eksos sida.

 

Hmm. Har forsåvidt anna topp jeg også. Men de ventilene dine hørtes intr ut.. :P

Mye for toppen da?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du må ha ein ny topp så har eg ein.

Er frå ein b230ft er nylig plana og slipt innsugsventilar.

Er også natrium ventilar på eksos sida.

 

hallo!!! ALLE b230f/ b21f-t har natriumsbelagte eksosventiler... er ikke noe spesielt det. de varer lengere enn feks b23a ventilene

 

har forresten liggende 2 stk 530 topper hvis du er intressert. en uten kam den andre er komplett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår