Gå til innhold

Bygger ny motor... Trenger noen innspill..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Dette høres da komplisert ut..

 

Det eneste man trenger er

 

Eksosanlegg

eks manifoil

turbo

bunnpanna

Turbo forgasser

også anbefaler jeg deg å bytte topp pakninga.. Pedersens har en fin en til 2000kr..

 

Monter alt dette.. også kan du bare kose deg..

Har b230AT selv.. har ikke byttet noen ting.. Har 530toppen og dette holder i massevis.! Det er snakk om mikro forskjeller på de toppene så lenge du ikke skal dra ut fler hk av disse orginale motorene.. Kompen er meget høy.. Så ville ikke dratt mer en 0,5bar.. kanskje 0,6..

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm.. Tenkte jo da på å bruke de tingene jeg har. Skal jo ikke ha værstingmotor, bare noe med mer enn 116hk.. :p

 

De delene jeg har er:

 

B23a blokk med innmat.

530 Topp.

Forsterket topp-pakning.

T2-Turbo.

K-jet sprut.

2 dobble 40mm Dellorto trykkgassere..

 

Det jeg tenkte å gjøre var da å montere motoren, toppen og modifisere bunnpannen til oljeretur.

Grenrør og innsug får jeg laget selv på et vis..

 

Tenkte da å bruke gasserene siden det blir mer sprut, men også mer bensinforbruk, så er ikke 100% sikker der..

 

Men for å være sikker spør jeg igjen om toppen. Kan den brukes slik den er, eller må jeg bruke en 398 topp som jeg har liggende?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

631 topp sitter på B230K og er helt flat, dvs. uten forbrenningskammer. mange som tror at det er 531, men det er det IKKE, så ikke bli lurt. Ang. 531 topp så sitter den på B230ET, B230FB og muligens noen andre. 405 finner du på B23ET, B23E

 

Hmm... Er 631 "bedre" enn 531 da? Siden den er helt flat? Tror forresten at jeg kvitter meg med den toppen jeg har nå da.. Skaffer meg heller en annen topp som du sier. :) Takk for svar forresten.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeleruttak i bakkant, og annen oppbygging. Så ikke noe å samle på! :p

 

hmm? snakker du om 631?

 

 

esbandos: 631 er ikke bedre enn 531 nei.. 531 er den beste 8v toppen. 405 er vel like bra.. eneste er at du ikke kan plane 405 like mye(ikke så viktig kanskje) og at pluggene sitter mer i senter av sylindern på en 531 topp.. men dette er ting som har lite og si før man bygger helt ville motorer..

hvis du setter en 631 topp på en motor som orginalt har 530/531/405 osv så får du en god del høyere komp.. noe du ikke trenger hvis du skal bygge turbo..

hvis du har en 398 topp som er hel så ville jeg heller brukt den enn og risikere og rase deler av motoren pga den skaden på toppen..

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ikke så værst fortalt det der rogern... Tror jeg skal satse på en annen topp da kanskje.. :) Tusen takk for innspill ihvertfall.. :)

 

Noen som vet hvordan det blir å modifisere den orginale eksosmanifolden til b23a? For å montere turbo på altså.. Eller trenger jeg grenrør?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ikke så værst fortalt det der rogern... Tror jeg skal satse på en annen topp da kanskje.. :) Tusen takk for innspill ihvertfall.. :)

 

Noen som vet hvordan det blir å modifisere den orginale eksosmanifolden til b23a? For å montere turbo på altså.. Eller trenger jeg grenrør?

 

 

631 topp på en A motor vil aldri gå bra, For å bruke 631 toppen trenger du utskjæringer til ventilene i stemplene, i tillegg vil kompen bli alt for høy. 30:1 kanskje. Kommer ikke til å gå på starteren en gang. Rådene vil bli bøyd av alt trykket.

 

Ikke noen muligheter for å bruke org. manifoil, må ha turbo manifoil, disse flyter det av, jeg har en blandt annet......

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeleruttak i bakkant, og annen oppbygging. Så ikke noe å samle på! :p

 

Alle 530,531,631 og 16V toppene har fordeleruttak i bakkant, alle 940 motorene, samt en del 740 motorer har fordeleren bak toppen. Det ble slik da 16V kom, da passet ikke den gamle 240 fordeleren lengre. En 240 fordeler krasjer i topplokket på en 16V. Det skjedde vel rundt 88/89 en gang, men på 240 stod fordeleren på samme plassen i blokka siden det ikke er plass til topp montert fordeler siden det er kun 2-4cm mellom torpedo og toppen. Det er derfor alle B230FK/FT motorer må bygges om til blokkmontert fordeler. På 16V vi 240 fordeler aldri passe. Kræsjer med termostathuset og kjøleslangen.

 

Sjekka med vadis, bakmontert fordeler kom først på 740 i 1985, 16V kom i 1988. da vet vi det :)

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle 8v motorer kan ha fordelern bakpå toppen..(usikker på de eldste) men man må ha spor i kammen til og "drive" fordelern.. det trur jeg ikke det er på motorer som har fordeleren på blokka orginalt.. da må man sette i kam fra en annen motor som har toppmontert fordeler.. uansett, kjører man 240 er toppfordeler ikke ett altrenativ pga den butter i torpedo.. hvis det er krise går det og bygge om fordelern men det er som regel enklere og ha den på blokka.. så sant man ikke har 16v da..

 

ang adapter på orginal manifoild så blir det nok ganske jalla i forhold til og kjøpe en turbomanifoild til 500kr..

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår