Gå til innhold

8" 10 bolt, eller 8 3/4 ???

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Skal ha stiv bakaksel på hotrod prosjektet mitt.

Valget står mellom:

 

Ford 8"

GM 10 bolt

Mopar 8 3/4

evt

Volvo's 1031 (tror jeg den heter. Den med sperre.)

 

Hvilken av disse tåler mest motor?

(Motoren blir en Chevrolet SB med mauell 5tr kasse. Aktuelle fremtidsplaner for den vil være strokerkit på ca 350+ hkr.)

Hvilke bakaksler er lettest?

 

Mange vil sikkert si "Jaguar" eller Ford 9", med det blir vesentlig dyrere. Vet også at Ford 8" er lettest mht nyere deler, overhaling osv. Nå er det vekt og styrke jeg er ute etter.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaguar er ikke såååå dyrt.

Har sjekka litt, da jeg lurer på det sjøl.

Vurderer en XJ-serie 2 (ca '75-'86).

En komplett brukt aksling med ramme etc koster 4000,- + mva. Da er den tatt fra en bil som har vært i drift, men uten noen garanti for slitedeler. Levert i Porsgrunn.

Ikke så ille det.

Track på bakstilling et 1495 mm, usikker på om det er det samme som avstanden mellom anelggsflater for felger.

 

Ellers så funker jo en 10-bolt opp til ca 450 hk. Men noe dritt hvis stikkakslingene er slitt, for de koster ca 2500,- stk i Norge, + lager til ca 900,- parret.

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo akslen er sterk nok + det er jo lett og billig med deler vis ikke ville jeg tatt gm 10 bolt de er jo også billige og lett og få tak i 8 3/4 er ikke lett og finne + dyrt med deler har slik på min dodge challenger er ikke inponert over styrken på de heller

70 escort mk1 rs 2000 - 74 escort mk1 cosworth - 89 transit cosworth

73 dodge challenger 440 magnum - 85 gmc pick up step side

98 golf - 86 nissan patrol - 88 ford sierra coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at på en Jaguar aksling må jeg ha dobbelt så mange koilovers! (4 istedefor 2). Det er ikke småpenger. Dessuten er etpar stikkakslinger til 2500 kr lommrusk ift om du må overhale den Jaguar-akslingen.

Men det kommer kanskje senere engang!

 

8 3/4 akslene er ikke så vanskelige å få tak i. Bl.a Dodge Aspen har vært levert med de. mht deler: Bruker ikke de masse felles deler med Volvos aksling? Bl.a stikkakslinger har jeg hørt?

Tror en Dodge Aspen i tillegg vil ha omtrent rett hjulavstand, så slipper mam utgifter til korting.

 

Mht Volvo-akslene 1031 med sperre, vet de å ta seg betalt de som handler med sånt. prismessig ligger de jeg har sett aventert på omtrent det samme som en Ford 8".

 

Det billigste av de tror jeg blir en GM 10-bolt fra en av de mindre pene (ha meg unnskyldt de som er uenige!) sene 70-talls Malibu'er. De er også smale nok til å passe rett på (max 150cm)

 

Men er det sånn og forstå at alle disse lett vil takle 350hkr på en bil med vekt 1200kg + - ?

 

Hva med manuell 5 tr kasse fra en 80-talls Camaro? blir den det svake punktet i denne planen?

Så forresten en 80-talls Chv van som skulle hugges. Det stod at den var utstyrt med 5tr manuell. Er det korrekt???

 

Bør jeg forresten satse på en 4-boltet blokk?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 3 forskjellige innmater i denne akslen den enne heter 489 det er den kraftigste og er selvfølgelig da vanskligst og få tak i med sperre og en fornuftig utveksling og så har du 742 den er litt enklere og finne vil jeg tro og så 741 den er det en del av men den får du ikke kjøpt en del til ingenting så den er jo ikke noe og ha

70 escort mk1 rs 2000 - 74 escort mk1 cosworth - 89 transit cosworth

73 dodge challenger 440 magnum - 85 gmc pick up step side

98 golf - 86 nissan patrol - 88 ford sierra coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår