Gå til innhold

Oktan Audi 100 2,3E

Ranger emnet

QuattroDriver

Anbefalte innlegg

Hei!

Er jeg nødt til å kjøre på 98 oktan på min Audi 100 2,3E '94? Eller er det noe som kan gjøres slik at jeg kan kjøre på 95 oktan? På Opel kan man visst enkelt velge oktan ved å snu en kobling nedi motoren, men vet ikke hvordan det er med Audi? Noen her som har noe peiling på dette?

'91 Audi 100 2,8E Quattro Sedan (C4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sies at det merkes forskjell på forbruket med 98 oktan kontra 95 oktan, hvor 98 oktan bruker mindre på mila. Det går sånn ca opp i opp siden 98 oktan er dyrere.

Bruker 95 til vanlig og 98 på langkjøringer jeg

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men blir det noen effektforskjell?

Tror ikke du merker en hest i forskjell på denne motoren.. var en test en gang i tiden hvor dem testa forskjellen på oktannivået i forskjellige biler, og det ble dokumentert størst effektforskjell på biler med turbo og litt høyere effekt

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge autorisert Audi-verksted er det lønnsomt å fylle 98 oktan, ettersom man da visstnok slipper å trykke så hardt på gassen, slik sparer man forbruk og slitasje. Min går renere og soter mindre på pluggene etter at jeg gikk fra 95 til 98 oktan. Om bilen blir sprekere, er derimot tvilsomt. Men man forhindrer at ytelsen reduseres. Om du fyller 95, så bør du fylle 98 eller høyere oktan innimellom, for å hindre at effekten reduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe særlig til forskjeller på 10V, men disse puster jo

som en astmatiker i vinterkulde på høyt register i originaltilstand...

Hvis ingen spesielle krav, og bilen er original, kjør på 95 med GOD samvittighet ;)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider