Gå til innhold

hvordan koble til ampere meter?

Ranger emnet

Galskap2k

Anbefalte innlegg

har ett amperemeter fra biltema, har tenkt og koble det for og måle hvor mye strøm som går til forsterker'ne! så jeg lurer på, skal den seriekobles på den store strømledninga, jeg bruker en 30 kvadrats strømkabel, og lurer på om amperemetert holder, eller klarer og levere strømmen videre?

Mitt E36 turbo Prosjekt

Man har alltids vinkelsliper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du måler VOLT så paralell kobler du, når du skal måle strøm(amper) Så seriekobler du.

Du må forsikre deg om at instrumentet ditt tåler så mye som går i den kretsen, og husk likestrøm;)

Hvis instrumentet ikke tåler strømmen i kretsen så POFF.

*Dra på Biltema og kjøpe nytt*

Lykke til!:)

Aprilia / Carina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres logisk ut, men hva er målenøyaktigheten på dette instrumentet i forhold til et amper/universal instrument?

Svært nøyaktig på de jeg bruker, har målt opp til 0,05A i forskjell, det duger, men vet jo ikke hvilket apparat som evt målte feil da, hehe...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres logisk ut, men hva er målenøyaktigheten på dette instrumentet i forhold til et amper/universal instrument?

Mitt er +/- 2,8 %.

Da kan jeg måle opp til 800 A RMS AC/DC :)

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... måtte bare skjee det... slike billige strøm målere består enten av en motstand i serie med strøm kablen eller en spole i serie med nevnte strøm kablen... og dette tåler ikke den strøm belastningen som anlegget trekker -fordi det blir for stor spenningsfall over disse målerne og da blir det trekkt enda mer strøm for å kompensere for spenningfallet osv...

Den "mest riktig" måle metoden er med strøm tang self :) da det ikke settes noe som helst motstand i serie med strømkablen -selv om teorisk dette skal være "mindre nøyaktig".

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig greia her var å få montert inn et fast amperemeter som kunne vise strømmen som forsterkerene trekker, å det for litt harry faktor og show off :P Å ikke som det virker som de fleste her tror for å regne på tekninske fakta :P

Stikk innom noen som kan bilstereo eller amperemetere så kan du altids få tak på no som kan funke, i stede for det biltema rælet. :P Lykke til!

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider