Gå til innhold

dobbel 4 ohm spoler og brokobling?

Ranger emnet


Lapskaus

Anbefalte innlegg

Hei trenger litt hjelp har kjøpt meg:

Forsterker: http://installbay.no/product_info.php?cPath=30_62&products_id=402

Subwoofer: http://installbay.no/product_info.php?cPath=30_65&products_id=150

Høyttalere: http://installbay.no/product_info.php?cPath=30_63&products_id=330

 

Spørsmålet er da som tittelen sier hvordan koble denne subben til forsterkern? Hvilken ohm vil egne seg best, og hvordan koble dette for å få best utnyttelse? (høyttalerne skal på samme forsterker)

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du ikke bare de du kjøpte tingene av?

Men det du må gjøre er jo å koble høyttalerne på to av kanalene.

Det står ikke noe om impedans på subben så vidt jeg kan se, men om den er 4 Ohm kan du kjøre den på de to andre kanalene brokoblet. Hvis den er 2 Ohm må du klare deg med en kanal...

 

Så på Soundstream sin side, den er dual 4 Ohm, så du kan enten koble en spole på hver kanal eller parallellkoble den og bruke bare en kanal. Brokoblingen kan du ikke bruke med mindre du seriekobler og får 8 Ohm impedans. Blir egentlig det samme som å koble en spole på hver kanal.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved å brokoble den med spolene i serie, utelukker du muligheten til å få forskjellig signal på de to spolene (noe som kan resultere i ødelagt subwoofer).

 

Jeg hadde parallellkoblet spolene og brokoblet forsterkeren i 2 ohm, men det er meg. Tåler den ikke det, så suger den. :)

 

Hadde en JVC KS-AX6700 (eller noe slikt) som ga 250W RMS brokoblet i 4 ohm. Koblet den ned i 2 ohm, og det likte den godt (selv om den koblet ut innimellom pga temperaturvernet. :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved å brokoble den med spolene i serie, utelukker du muligheten til å få forskjellig signal på de to spolene (noe som kan resultere i ødelagt subwoofer).

 

Jeg hadde parallellkoblet spolene og brokoblet forsterkeren i 2 ohm, men det er meg. Tåler den ikke det, så suger den. :)

 

Hadde en JVC KS-AX6700 (eller noe slikt) som ga 250W RMS brokoblet i 4 ohm. Koblet den ned i 2 ohm, og det likte den godt (selv om den koblet ut innimellom pga temperaturvernet. :P).

er den ikke bygd for 2ohm mono, så er den ikke bygd for 2ohm mono.. er ikke snakk om å suge noe som helst da..desverre....

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte installbay og de anbefalte å ikke kjøre den i 2ohm, blir da mitt eneste alternativ å kjøre en normal kobling i 8ohm (vet det vil bli mye dårligere effekt, men kan ikke ta meg råd til en forsterker til, etter jeg kræsja bilen til muttern :/)?

ring til eltek ( http://www.dynabel.no ) og spør etter pris på 10stk motstander type trådviklet 10watt 22ohm.. såvidt jeg husker koster slike 10~15,-pr.stk..

desse kobler du i paralell, og så i serie med subben som har spolene koblet i paralell/2ohm.. da vil forsterkeren oppfatte det som (ca)4ohm mono, og fungere som vanlig ;)

 

jeg har gjort dette flere ganger når det blir brukt to elementer som er enkeltspolet 4ohm og koblet paralell til 2ohm..funker greit det..er begrenset hva desse motstandene takler av watt, men til ditt bruk vil det gå bra.

 

8ohm brokoblet vil forsterkeren levere ca.halve av det den gjør i 4ohm brokoblet.. og koble en 4ohm spole på hver kanal, altså stereo 4ohm, er unødvendig da subben vil få like mye da som i 8ohm brokoblet. og så slipper man risikoen ved at ene spolen får mer eller mindre enn den andre.

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får lete i og rundt huset etter noen flasker å pante da vettu ;) penger er penger, og en krone her og en krone der... :D

pinadø 2,50,- i pant på fun light flaska her jo....hm..

trur nok jeg hadde gjort det sjøl om et par tre poser pant kunna gitt meg 100% mer guffe i forsterkeren og 3dB mer lyd ;)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ring til eltek ( http://www.dynabel.no ) og spør etter pris på 10stk motstander type trådviklet 10watt 22ohm.. såvidt jeg husker koster slike 10~15,-pr.stk..

desse kobler du i paralell, og så i serie med subben som har spolene koblet i paralell/2ohm.. da vil forsterkeren oppfatte det som (ca)4ohm mono, og fungere som vanlig ;)

 

jeg har gjort dette flere ganger når det blir brukt to elementer som er enkeltspolet 4ohm og koblet paralell til 2ohm..funker greit det..er begrenset hva desse motstandene takler av watt, men til ditt bruk vil det gå bra.

 

8ohm brokoblet vil forsterkeren levere ca.halve av det den gjør i 4ohm brokoblet.. og koble en 4ohm spole på hver kanal, altså stereo 4ohm, er unødvendig da subben vil få like mye da som i 8ohm brokoblet. og så slipper man risikoen ved at ene spolen får mer eller mindre enn den andre.

Dette endrer ikke effekten over subwooferen! Ganske riktig mater forsterkeren mer, men den ekstra effekten legger seg over motstandene. Da er poenget med motstander ganske meningsløst. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette endrer ikke effekten over subwooferen! Ganske riktig mater forsterkeren mer, men den ekstra effekten legger seg over motstandene. Da er poenget med motstander ganske meningsløst. Eller hva?

 

Korrekt!

Blir jo spenningsfall over motstandene...

Så hva dette skal hjelpe for er ikke godt å si.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår