Marius Skrevet Mars 7, 2002 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2002 Tatt fra Vg artikkel: Flår deg ved eierskifte ... mens i Sverige er det gratis Billigere bilhold - Det er klart det er gratis. Hvorfor skal det koste penger å få et vognkort? Det tar jo bare noen minutter, sier Eiko Tokala. Han vurderer å kjøpe en Mercedes C200 Coupe fra en bruktbilforretning i Uddevalla og rister på hodet over Avgifts-Norge. - Er dere helt sprø? Dere har dyrere biler, dyrere bensin og tar flere tusen kroner i skatt for et eierskifte på bilen. Og jeg som trodde det var dyrt å ha bil i Sverige, sier han. Men der tar han feil. Bilhold er så mye billigere for söta bror at det er vanskelig å tro at det er nabolandet vi snakker om: * Biler er rundt 40 prosent billigere i Sverige enn i Norge. * Årsavgiften for bil er inntil 1200 kroner billigere enn i Norge og har miljøprofil. * Sverige har ingen bomstasjoner og har heller ikke planer om å bygge noen. * Alle statlige ferger er gratis: Der du ikke kan kjøre rundt, reiser du med båt på statens regning. * Eierskifte av bil er avgiftsfritt. Du betaler ingenting for det nye vognkortet Norge i egen klasse Salgssjef Tommy Rasimus ved Bilforum i Uddevalla lurer på hvorfor nordmenn godtar den skyhøye omregistreringsavgiften. - Avgiften står i forhold til vognkortet du betaler for. Svenske myndigheter våger aldri å gjøre noe sånt. Bilistene ville aldri godtatt det, sier han. Mens det er gratis å skifte bileier i Sverige, koster det 400 kroner i Danmark og 140 kroner i Tyskland. Norge er i en særstilling med sine eksepsjonelt høye omregistreringsavgifter: Skal du omregistrere en bil, som veier 1,1 tonn, og er tre år gammel eller nyere, koster det fra 5803 til 10 083 kroner! Eierskifte av en ny lastebil på 6 tonn koster svimlende 32 212 kroner i Norge. Siter Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Mars 7, 2002 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2002 En ting er ihvertfall sikkert.. det skal leses nøye i stillingsannonsene til Haldens-avisen til sommeren.. . Hva skal til for å få omreg. avgiften opp på dagsorden tro?? Artikkelen i VG er jo en start.. .men noe må gjøres.. tror kanskje FRP er veien å gå.. ?? Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Conan666 Skrevet August 20, 2009 Rapporter Share Skrevet August 20, 2009 Dette er ikke alt, i sverige kan du importere fete biler fra andre land (les,skyline-supra osv)hvilken side rattet sitter på spiller ingen rolle. Dette koster heller nesten ikke noe. Søta bror har oxo noe som heter amatørbygget, dvs du kan bygge om hvilken som helst bil til nesten hva som helst OG få skilter på det. Nesten alle her inne har sikkert sett den sorte svenske golf1 med bakhjulstrekk og 6-700 hk på gatebil. Den er registrert i sverige som amatørbygg. Samt du kan bygge deg cab av hvilken som helst bil,bare du sveiser inn et kryss i bagasje mellom dempertårn og forsterkning i dørterskler. Her i norge er vel egentlig alt som er morro forbudt, og kan de ikke forsvare et forbud er det bare og avgiftsbelegge det så jævlig at det ikke går, er lønnsomt og drive med det. Hurra for potetlandet kaldt Norge... Siter Conan den uberørte. FTW, like i give a shit. X antall BMWer 2 Harley D. 70 Buick Skylark GS Coupe M NOS 69 Pontiac Firebird 454 cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet August 20, 2009 Rapporter Share Skrevet August 20, 2009 Tråden er fra 2002.. dvs 7 år gammel.. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kong-Erik J Skrevet August 20, 2009 Rapporter Share Skrevet August 20, 2009 Ja men det nærmer seg valg så vil tørre å påstå at denne tråden fremdeles er like mye på dagsordenen. Siter Hvem er best og hvorfor er jeg det? Men hva faen er din unnskyldning? I stallen pr dags dato 2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet August 20, 2009 Rapporter Share Skrevet August 20, 2009 Vil tro (uten at jeg skal si det for sikkert) at endel av det der har endret seg på 7 år. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Conan666 Skrevet August 21, 2009 Rapporter Share Skrevet August 21, 2009 Vil tro (uten at jeg skal si det for sikkert) at endel av det der har endret seg på 7 år. Ja det har det,alt er blitt DYRERE her i potetriket,og i sweden er det fortsatt morro,lett og billig.. Sier bare FRP jeg. Siter Conan den uberørte. FTW, like i give a shit. X antall BMWer 2 Harley D. 70 Buick Skylark GS Coupe M NOS 69 Pontiac Firebird 454 cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polardego Skrevet August 21, 2009 Rapporter Share Skrevet August 21, 2009 Hvor i helv.... finner dere disse gamle trådene hen, hva er det dere søker på? Blir rent imponert. Men enig at dette er full på dagsordnen i dag også, er jo bare blitt enda dyrere. Siter Parts and Retards - Størst på senk i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CivicLars Skrevet August 21, 2009 Rapporter Share Skrevet August 21, 2009 Hvor i helv.... finner dere disse gamle trådene hen, hva er det dere søker på? Blir rent imponert. Men enig at dette er full på dagsordnen i dag også, er jo bare blitt enda dyrere. Tenker meg at det er de linkene helt nederst på siden. Men i Sverige har de samme pris for eierskifte på bil, uansett årgang eller merke. Hvorfor kan ikke vi ha det sånn? Koster det mer å omregistrere en bil fra 2008 i forhold til en fra 1998? Er like mye papirarbeid. Siter - Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GnarKiLL Skrevet August 21, 2009 Rapporter Share Skrevet August 21, 2009 Man foreslår høyere vrakpant på eldre biler for å få folk til å kjøpe nyere. Men hvilken effekt har det når omregistreringsavgiften er skyhøy? Siter 99, 200SX S14a Racing Edition - Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CivicLars Skrevet August 21, 2009 Rapporter Share Skrevet August 21, 2009 Man foreslår høyere vrakpant på eldre biler for å få folk til å kjøpe nyere. Men hvilken effekt har det når omregistreringsavgiften er skyhøy? Vrakpant har ingenting å si. Denne panten betaler du uansett når du kjøper ny bil. Hvis du får 20.000 når du vraker din gamle bil, vil også den nye bilen koste 20.000 mer! Siter - Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nethemeg Skrevet August 21, 2009 Rapporter Share Skrevet August 21, 2009 Sverige har fremdeles samme reglene som i 2002. Du kan også hente en bil avgiftsfritt fra f. eks Tyskland, så lenge bilen er mer enn 6 mnd gammel betaler du kun en registreringsavgift som er på ca 2000 kr ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Four rings Skrevet August 21, 2009 Rapporter Share Skrevet August 21, 2009 Vi nordmenn er rett og slett for feige til å si våre meninger. Vi godtar alt politikerne finner på. Siter - 98 Audi A6 1,9 Tdi x97 Audi A4 1,8 20V (solgt) x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt) x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt) x81 Ford Escort 1,3 (taket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet August 23, 2009 Rapporter Share Skrevet August 23, 2009 Hva har dere egentlig å klage over? I Sverige koster en Golf ca en årslønn for en industriarbeider. I Norge koster også en Golf ca en årslønn for en industriarbeider. I Spania tjener de så dårlig at en industriarbeiderårslønn kun rekker til en Polo. Sytepaver fra Norge kan fritt reiste og ta arbeid i et annet EU/EØS-land. Fortell gjerne her på forumet hvor fin bil dere får råd til kjøpe etterpå. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yelsent Skrevet August 24, 2009 Rapporter Share Skrevet August 24, 2009 Men du kan ikke komme her og si at det er likestilt mellom Norge og Sverige med tanke på hva en lovlig kan få registrert, godkjent og tollet inn. Ny -(og bruktbils)pris er bare én del av saken. Norsk byråkrati, særlig i bilrelaterte saker, er en langt mer slitsom prosess enn tilsvarende opplegg på svenskesiden. Siter '92 Mitsubishi Eclipse GS Historie, prosjekt -og bildetråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.