Gå til innhold

Merkelig El-problem på A3

Ranger emnet

Rofl

Anbefalte innlegg

Hei,

2000 A3/150T Aut: NÅr det blir litt kaldt - og det er jo ikke så mye i vinter, (Fredrikstad), så skjer noe rart når jeg starter: Alle lysene i instrumentpanel, og konsoll blafrer av-på, og det klaprer i (et rele) et sted. Etter en stund gir det seg, heldigvis.

Dette må vel være en dårlig kontakt, og mitt spørsmål er: Er det noen som kan tipse meg om hvor jeg bør lete, hvor kan det tenkes at feilen er? Når jeg bruker motorvarmer så motoren er varm når jeg starter ser det ikke ut til å være noe problem. Skikkelige kuldegrader har vi jo ennå ikke hatt i vinter.

Hilsen, Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relèet nærmer seg nok slutten vil jeg tro..

Vil først anbefale deg å måle spenningen som styrer releet, mulig spenningen er for lav så releet ikke klarer å "bestemme seg" om det skal koble inn eller ut før dynamoen begynner å lade..

Du kan begynne med å måle spenningen til batteriet:)

Eventuelt kjøpe nytt relè om spenningen er bra nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 5 months later...
Har også samme problem, Fikk opp denne feilmeldingen når en kammerat tok diagnose test på den "lav spenning klemme 30"

Noen som vett noe mer nå om dette problemet????

Hei, jeg sendte et svar på emailen og gjettet at 'Stibban' refererte til en svenske...

Men du kan jo lese om hvor langt jeg har kommet der. I hvert fall, såvidt jeg kan forstå må det være en feil ved instrumentpanelet som ikek er helt uvanlig.

Jeg fant ikke noe brukt i Norge, men ved å Google på 'begaganade bildelar' fikk jeg en link til de svenske høggerne, og der kunne jeg bare taste inn typenummeret, i mitt tilfelle 8L0920900C, og da fikk jeg mange treff fra ulike steder i Sverige. Så da er det vel bare å maile og spørre om pris e.l., jeg betalte SEK 1.800.- for et fra en 200 A3, litt eldre men med samme nummer kostet 1500, og en i Helsingborg skulle ha 1350.-

Jeg bor i Fredrikstad så jeg tok like godt en tur med det samme, men det hadde jo vært billigere og få det sendt!

Lykke til!

mvh, Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei,

nå har jeg endelig fåt installert mitt "nye" instrumentpanel som kostet meg kr. 1600, plus 1200 til Møller for programmering av startsperre og installasjon.

Og best av alt, det funket 100% da jeg startet nest morgen!

En ting som det kan være greit å være obs på: Når et slikt instrument først er tatt ut av bilen, lar det seg ikke gjøre å endre km-telleren. Det er jo gjort hos en høgger, men iflg. Møller vil de kunne endre det hvis de selv tar det ut.

Det betyr egentlig ikke noe, da Audi selvfølgelig har registrert km.stand ved tidligere servicer, samt selvsagt også har registert km.stand både på det som satt i bilen og det som ble satt inn nå slik at det aldri vil være noen tvil om hvor langt bilen har gått.

Så til andre som måtte trenge en slik dings, og det dukker nok opp etter hvert vil jeg bare si at man finner det ved å google på 'begagnade bildelar' - da finner man svensk bilhugging og trenger bare taste inn typekoden for den del man søker og vips! har man en liste over hvor delene er å finne.

Jeg har ikke forsøk med 'brukte bildeler', men finnes et like godt system i Norge montro?

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider