Gå til innhold

temperaturnåla rører seg ikke!! hva gjør jeg?? handbrekket..?

PinkFord

Anbefalte innlegg

Temperaturnåla ligger helt nedpå.. det er ikke liv i den.

Bilen er en 94mod 2,0 SI 16V..

noen som har peiling på hva jeg kan sjekke først,om det er noen "simple" feil som jeg kan sjekke først,før noen større operasjoner??

Håndbrekket; det er ingen funksjon i det hele store på det.. etter eu-kontrollen sa dem at det var bare å bruke det,for det var selvjusterende..

dette reagerte jeg på grunnet ingenting er så selvjusterende at det går fra null til max kun ved at jeg bruker det:)

Takker for all hjelp:)

Jo eldre man blir, jo meir forståelse får man av kunnskapen Sladding ;)

Mondeo 2.0SI & Ford Sierra IS '86(Lekebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om brekket ditt er dårlig er det mulig du må bytte de sakene som står for selvjusteringen, dette har jeg gjort endel ganger, og er egentlig en ganske enkel sak, tror ikke de koster mye over 100 lappen pr stk. Du må ha to stk, ett til hvert bakhjul..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten min sto i ro en gang, da dro jeg på ford, de bytta føler og måler, og allt var i super tilstand.

Kosta meg ingen ting heller, var bare noen uker siden jeg kjøpte bilen. Men tror prisen lå på en 300-400kr for denne tempereaturmåleren.

Ford Mondeo Mistral 1.8i

Mazda 929 2.2i SPIKER

Motorhispania RX 50ccm SOLGT

http://www.skittau.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. mitt problem er at den ikke stiger langt nok opp.. Hvor ligger temperaturmåleren? Vil bytte selv... Min måler viser mitt mellom rett opp, og C´n som er det kaldeste liksom.
Måleren ligger i instrumentpanelet ditt, nederst i hjørnet. Føleren derimot sitter nederst på termostathuset rett under slangetilkoblingen

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du jorder ledningen til føleren/måleren med tenningen på, skal nåla gi fullt utslag (helt på rødt), gjør den ikke det, så er instrumentet gåent, gjør den det, så er det føleren i termostathuset som er gåen.

Er vel litt drastisk å si at instrumentet er defekt.....ville heller satset på ledningsbrudd i så tilfelle.

--

MEN, bytt termostat og temperaturgiveren (kanskje litt idiot-spørsmål....du har kjølevann i ekspansjonsbeholdere...bare så du ikke har lekkasje og føleren ligger i luft. lite trolig men....)

Å kalle det for selvjustering er tull. Har enda ikke sett en bil dette fungerer på. Ta av tromlene og få en kompis til å trekke i brekket opp og ned flere ganger, mens du sjekker om vaieren beveger på seg og bremsebåndene på begge sider. Gjør den det, så justerer du ut bremsebåndene så godt at det blir litt trangt å få på trommelen igjen. Beveger den seg ikke, så er det trolig brudd i vaieren eller brudd mellom spak og vaier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle det for selvjustering er tull. Har enda ikke sett en bil dette fungerer på. Ta av tromlene og få en kompis til å trekke i brekket opp og ned flere ganger, mens du sjekker om vaieren beveger på seg og bremsebåndene på begge sider. Gjør den det, så justerer du ut bremsebåndene så godt at det blir litt trangt å få på trommelen igjen. Beveger den seg ikke, så er det trolig brudd i vaieren eller brudd mellom spak og vaier.

Har en feilkilde til på Mondeo. Det ligger en selvjusteringsmekanisme for vaierstramming i selve håndbremshåndtaket. Denne er ofte defekt, og da har man null håndbrems

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en feilkilde til på Mondeo. Det ligger en selvjusteringsmekanisme for vaierstramming i selve håndbremshåndtaket. Denne er ofte defekt, og da har man null håndbrems

Nja, sitter vel ikke det på mk1? Mulig jeg husker feil altså. Vet at mk3 har det, men trodde ikke mk1 og mk2 hadde det.....Men som sagt, mulig jeg husker totalt leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på all Mondeo fra 1993 til 02. Fikk manuell justering fra 2003

Mondeo mk3 har i hvertfall ikke manuell justering på håndbrekket. Der sitter det en slags clutch (mener det er det ford kaller det på delefilmen).

Mulig jeg skyter meg selv i beinet her, men er ganske sikker på det. Litt lenge siden jeg hadde en sånn bil inne på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

hehe, nu e d ej stund sia ting har skjedd her, men biln e måkka fram å tint ne, å blitt nedsnødd ijæn. (nord-norge) nu e d jo sånn at vi e nødt t å få finger`n ut, førr har etterkontroll på fredagen:/ håpe ikke æ e nødt å bytte di justeringt tingan rett under handbrekket. vaiern e heil, d har æ sjekka! ehm.. d som va probleme e; Handbrekket funka nyydeli å leenge, ikke merka slitasje eller nåkka,plutselig va d akkurat som om vaier`n va røket. såeh, HØH??! :) blij spennanes å se..

Jo eldre man blir, jo meir forståelse får man av kunnskapen Sladding ;)

Mondeo 2.0SI & Ford Sierra IS '86(Lekebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider