Gå til innhold

temperaturnåla rører seg ikke!! hva gjør jeg?? handbrekket..?

PinkFord

Anbefalte innlegg

Mondeo mk3 har i hvertfall ikke manuell justering på håndbrekket. Der sitter det en slags clutch (mener det er det ford kaller det på delefilmen).

Mulig jeg skyter meg selv i beinet her, men er ganske sikker på det. Litt lenge siden jeg hadde en sånn bil inne på jobben.

Mk 3 fra 01-03 har ikke manuell justering. Men fra 03 har den en manuell justering der de bakre og den fremre vaieren møtes, over varmeskjoldet. Det er litt lenge siden jeg ikke hadde en slik bil inne på jobben:doh

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

eyy.. Mondeo'n e da godkjent.. måtte bytte foringent stabstaget foran,va en drittjobb grunnet eine sia ligg exosen i veien. D som va galt me handbrekket va d faktum at på handtaket, det sporet som vaier'n ligg i, hadde delt sæ av slitasje. detta gjorde så ijæn at vaiern fikk 3-4 cm kortare vandringsvei som gjorde at d ikkje funka :) nu e d da bestilt nytt, men greide å få den godkjent me dåli handbrekk.. JEJJ! :P

Jo eldre man blir, jo meir forståelse får man av kunnskapen Sladding ;)

Mondeo 2.0SI & Ford Sierra IS '86(Lekebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

er det ingen mulighet i det hele tatt for å justere håndbrekket "manuelt" på disse bilene? sto noe lureri i haynes boka om å dra vaiern litt fram fremme, men det funka ikke.. festet mellom fremre og bakre vaiere, er ikke dette skrudd?? det som ligger over eksosanlegget?? muligheter for å jukse litt der??

"kjør med vett, ligg bredt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er veldig innpå håndbrekket på mondeo her, så låner jeg denne posten litt.

brekket var tight og stramt og fint og ble byttet for ca en måned siden, selve spaken altså.

I dag var jeg ute og dro litt i brekket som de fleste gjør når snøen faller, skulle så brekke ut av en sving, og plutselig var det som om noe smalt da jeg dro. Stoppa og så nedi ved spaken, alt så fint ut, under bilen så det også helt ok ut.

Prøvde så ut brekket, viser seg at nå er vandringen laaang igjen, men den låser ikke bakhjulene noe dårligere.

Hva kan ha skjedd? kan selvstrammingen på selve spaken virkelig ha tatt kvelden på 1 måned...??? Har omtrent ikke dratt i brekket, da snøen kom først i dag etter at jeg bytta brekket for 1 måned siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som mest sannsynligvis har skjedd er at håndbrekkspaken har "delt" seg. vaieren ligger over et eksentrisk hjul m. tagger og låsehake (selvstramming på brekket) visst en er litt for ivrig med brekket, så drar man det skeivt med det resultat at håndbrekkvaieren detter ut av "sporet" sitt. bare å skifte....

"kjør med vett, ligg bredt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som mest sannsynligvis har skjedd er at håndbrekkspaken har "delt" seg. vaieren ligger over et eksentrisk hjul m. tagger og låsehake (selvstramming på brekket) visst en er litt for ivrig med brekket, så drar man det skeivt med det resultat at håndbrekkvaieren detter ut av "sporet" sitt. bare å skifte....

Åpna og så i høyre tommel bak, her har wiren ryki gikk, så bare å bytte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider