volvoraaner Skrevet Januar 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 Går det ann å bruke denne typen drivstoff på en vanlig bensin motor? eller må man gjøre noen endringer med motoren? hva skjer med utslippene på bilen om jeg kjører på dette? Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Januar 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 bør ha innsprut med mulighet for å justere selv.. f.eks datasprut utslippene går ned, forbruket går opp.. effekt kan gå opp. høyere oktantall i e85 .. synd det ikke er pumpe her i området.. sku kjørt slik jeg og da :P regner med at det er noen som kan komme med mer utfyllende svar etc Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvoraaner Skrevet Januar 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 bør ha innsprut med mulighet for å justere selv.. f.eks datasprut utslippene går ned, forbruket går opp.. effekt kan gå opp. høyere oktantall i e85 .. synd det ikke er pumpe her i området.. sku kjørt slik jeg og da :P regner med at det er noen som kan komme med mer utfyllende svar etc dette medfører ingen komplikasjoner for motoren? som ekstra slitasje, skade osv? Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelkiller Skrevet Januar 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 dette medfører ingen komplikasjoner for motoren? som ekstra slitasje, skade osv? Iflg. Brasilianerne som har kjørt på alko en stund er et problem at motorene korroderer istykker innenfra. Så en motor som hadde gått ca 70k som så ut som den hadde vært i saltvann innvendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvoraaner Skrevet Januar 8, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 ikke om jeg kjører bare en halv tank for så å kjøre vanlig bensin igjen vel? Siter Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelkiller Skrevet Januar 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2007 ikke om jeg kjører bare en halv tank for så å kjøre vanlig bensin igjen vel? Neida, korrosjonsskadene oppstår nok over lengre tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 Iflg. Brasilianerne som har kjørt på alko en stund er et problem at motorene korroderer istykker innenfra. Så en motor som hadde gått ca 70k som så ut som den hadde vært i saltvann innvendig. Huske at gutta der ikke har E85 da... I Brasil har de E100. Låter ikke som store forskjellen,men korrosjonsmessig så er vel E100 omtrent dobbelt så korrosiv som E85... Bensina i E85 hjelper ikke bare med kaldstarter,men den "smører" også... (vet at bensin ikke er et smøremiddel... den fungerer vel mer som en antioksidant/korrosjonsinhibitor) :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 ikke om jeg kjører bare en halv tank for så å kjøre vanlig bensin igjen vel? Skal du fylle halv tank uten å justere om innsprut/gasser (hva du nå enn har) så spørs det nok om ikke motoren din sier godnatt... E85 må ha minst 10:1 i blandingsforhold. Må gå mye feitere enn en vanlig bensinbil,ellers brenner den "litt" varmt... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 Jeg har lest litt om E85 før og her er oppsummering av det jeg har fått med meg: 100% Ethanol TÆRER på aluminium E85 er 85% ethanol og 15% bensin (såvidt jeg vet, tærer ikke dette(?)) E85 kan kjøres på vanlig bil, ved justering av drivstoffmengde og helst tenning Man vil tjene 10-20%(?) effekt på en vanlig bil, om man kan få chipet den, justert bensinmengde og tenning Man vil bruke ca. 30% mer drivstoff (om du brukte 1 liter, bruker du nå 1.3) Ethanol ligger vel på litt over halvparten av prisen til bf98(?) E85 har problemer med temperaturer under 0 grader (men da kan man blande inn mer bensin) Tror det er de viktigste punktene. E85 er langt fra noe nytt, men som vanlig er Norge tregt ute. Ingenting skjer i Norge, før det blir tredd ned halsen vår av feks. EU (EØS). Det fins bare en stasjon i Norge og den er på østlandet (nok pga. svenske skal kunne cruise over i sine E85 biler) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 E85 koster vel rundt 8,50 i norge (en pumpe da:-)) så med økt forbtuk og evt kostnader til justering er det ikke så veldig interesant økonomisk sett. Som miljøtiltak er det derimot nokså bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 E85 koster vel rundt 8,50 i norge (en pumpe da:-)) så med økt forbtuk og evt kostnader til justering er det ikke så veldig interesant økonomisk sett. Som miljøtiltak er det derimot nokså bra. Kommer litt an på kjøretøyet... Det er som å kunne handle VP C16 racefuel til mindre enn 99 V-Power... Da er det økonomisk. Big Time. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 Kommer litt an på kjøretøyet... Det er som å kunne handle VP C16 racefuel til mindre enn 99 V-Power... Da er det økonomisk. Big Time. :) Hehe, halvparten av de som fyller E85 på Storo er svensker, og den andre halvparten er forskjellige dragracere og motortrimmere? :D Mener jeg så en tråd på 200SX-klubben der det var noen som skulle mappe om for E85. Hva er oktantallet (er det ikke det det heter, da?) på E85? Hvis man skal bruke E85 på f.eks. en trimma turbomotor, må man da kjøre på ren bensin innimellom for å unngå at det korroderer? Med fare for å være litt konspiratorisk tipper jeg grunnen til at det er så få E85-pumper i Norge har med oljeselskaper og lobbyvirksomhet å gjøre... Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 Hehe, halvparten av de som fyller E85 på Storo er svensker, og den andre halvparten er forskjellige dragracere og motortrimmere? :D Ikke umulig.. ;) Hva er oktantallet (er det ikke det det heter, da?) på E85? Hvis man skal bruke E85 på f.eks. en trimma turbomotor, må man da kjøre på ren bensin innimellom for å unngå at det korroderer? Den er vel ratet til en MON på 104 eller så... men den kjøler så mye at man har sjelden en innsugstemp på 100ºC. Effektivt er den vel rundt RON 126/MON 118... eller noe sånt. Sett mye forskjellige meninger,så det er ikke gospel. E85 korroderer,men slett ikke så mye at du må mappe tilbake til bensin etter noen mil... den går godt over 100 000,sikkert 200 000 også uten prob. Så sant du ikke lader 3 Bar da...da går intet lenge... :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 Den er vel ratet til en MON på 104 eller så... men den kjøler så mye at man har sjelden en innsugstemp på 100ºC. Effektivt er den vel rundt RON 126/MON 118... eller noe sånt. Sett mye forskjellige meninger,så det er ikke gospel. E85 korroderer,men slett ikke så mye at du må mappe tilbake til bensin etter noen mil... den går godt over 100 000,sikkert 200 000 også uten prob. Så sant du ikke lader 3 Bar da...da går intet lenge... :D Og vanlig norsk 99 oktan er RON99 eller MON99? :) Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2007 Og vanlig norsk 99 oktan er RON99 eller MON99? :) 99RON / 87.5 MON. E85 er nesten som å dra på Shell og fylle verste oksygenfylte racingsuppa til prisen av 95 oktan. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg