Gå til innhold

E85 Etanol

Ranger emnet


volvoraaner

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ifølge sikre kilder på VAG forumet så skal det gå greit, og er visst flere som har kjørt på det med turbobiler. (Kommer ikke inn der nå fra jobben så jeg får lagt inn hva som står der)

 

Hva mener du kan skje da?

Bensinslager og pumpe som kan ryke?

Pumpe- eller slangeras er det siste jeg bekymrer meg for... Men,om du får uhørbare detonasjoner og kvelder et stempel eller 3 så ikke si du ikke ble advart...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpe- eller slangeras er det siste jeg bekymrer meg for... Men,om du får uhørbare detonasjoner og kvelder et stempel eller 3 så ikke si du ikke ble advart...

 

Har du noe direkte erfaring om dette?

Jeg har enda ikke lest om noen som har fått ras, tilogmed ikke med 60% etanol på tanken. (masse folk som har testet ut på VACN-forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe direkte erfaring om dette?

Jeg har enda ikke lest om noen som har fått ras, tilogmed ikke med 60% etanol på tanken. (masse folk som har testet ut på VACN-forumet)

 

Greia er tenningsbank. Med lavere mengde drivstoff (tynn blanding) vil blandingen antenne for tidlig, slik at den "eksploderer" mens stemplet enda er på tur opp, istedet for å forbrenne rett før "tdc". Hvis dette skjer under ekstreme påkjeninger, eksempelvis en skikkelig ketchup turbomotor som går fra 0,2 - 1,2 bar på et par strakser, er det fare for at noe går til faen. (det vanligste er hull i et stempel) Hvis du kjører sugebil, vil du merke bankingen og slippe gassen. Mange biler har også bankesensorer og andre sikkerhets anordninger.. etc, etc, etc. Er mange faktorer som spiller inn. Mitt råd er å prøve.. forsiktig! hvis du hører en tikking/kakking i motoren når du belaster den, er det en fare. Da må du prøve å få justert opp mengden drivstoff i blandingen, større dyser, ny motorstyring eller noe sånt. evnt bare holde deg til en magrere e85/bf98 blanding.

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 har et mye bredere A/F område motoren kan fungere på, dessuten er det ikke samme risiko for smelting av stempler om du kjører magert.

 

A/F verdiene bør ligge rundt de samme verdiene som med bensin for å oppnå maksimal effekt.

 

Forskjellen blir at for å opprettholde de samme verdiene, må drivstoffmengden økes siden Etanol inneholder større mengde oksygen enn vamlig bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etanol kjøler jo mye mer enn bensin og tåler endel høyere tenning,senker vel således grensa for bank.. men for mager blanding kan jo være veldig uheldig for en motor,så for full utnyttelse av e85 effektmessig så er vel en full map og og stor nok leveringkap. på pumpe og dyser nødvendig sef.

 

Men det virker som moderne biler med selvdiagnostikk er ganske tolerante på endel % etanol på tanken..

men det skal vist komme e5 eller hva det var til neste år med 5% etanol innblandet som på sikt skal erstatte 95oktan. dette for at alle biler hvertfall tåler 5% go'vara..

Og for en trønder så er det jo bare helt vidunderlig at biler også kan gå på dette livets vann :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 har et mye bredere A/F område motoren kan fungere på, dessuten er det ikke samme risiko for smelting av stempler om du kjører magert.
Jeg vet om et par "preza-eiere som knakk ringlandene sine greit... de hadde AFR på rundt 9.3:1,hvilket er magert for Etanol @ WOT og 1.5 bar ,og det tok ikke lange pådraget i motbakke der heller,akkurat som med bensin i samme tilfelle.

 

Helt nye biler hånderer det muligens selv om de ikke er Flex-Fuel,det har jeg ikke satt meg inn i... Men jeg ville vært skeptisk til å ta en sen 90-talls turbo-Audi f. eks,kjørt den nesten tom og fylt full tank E85 og gitt jernet...

 

A/F verdiene bør ligge rundt de samme verdiene som med bensin for å oppnå maksimal effekt.
Du mener vel Lambda-verdien... AFR'en er en god del feitere enn for bensin,selv om Lambdaen er den samme.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

optimalt blandingsforhold for ren etanol er vel ca. 6:1 hvis jeg ikke er helt på vidda..

For e85 litt høyere sef. men jeg ville ikke gambla med alt for mye etanol på tanken! men fins da et hav av nye motordeler for de som vil finne grensa for sin motor..

Og om den ikke smeller med en gang så vil jo den langt høyere termiske belastninga (hvis du ligger på grensa ang. tynn blanding og over)medføre endel uheldige bivirkninger etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med rundt 50% E85 på Forden min (Expedition 5,4) og den bruker så mye mer at det lønner seg ikke i forhold til å kjøre vanlig 95. Mulig jeg inbiller meg ting her, men syns det tok 1/2 sekund lengre tid å starte den samt at den gikk litt dårligere.

 

Men ingen tvil om at dette funker. Går en volvo 240 her med 666hk/818nm som er mappet på E85. "B230R" motor eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er vel at hvis du ikke har en flexi fuel bil så er du avhengig av å en motorstyring som er såpass god at den til en viss grad klarer å kompensere for blandinga også på full gass for å få noe ut av E85.

 

Ellers så er det mye effekt å hente ved å bruke på en bil som er mappet for E85. pga. etanolens kjøleevne,den høyere tenningen du kan kjøre og høyere oktantall..

men kaldstart er litt trøblete med E85.. vet ikke hvordan de løser dette på flexi fuel,men regner med det er noen slags forvarming av drivstoffet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår