Gå til innhold

Eldre BMW'r.

Ranger emnet


enigmah

Anbefalte innlegg

Vær hilset

 

Bare lurte litt om jeg kunne hente litt informasjon ut av dette forumet, angående BMW 3- og 5-serie Sedan / Coupe biler fra 80-tallet her ? Virker som en billig og grei bil å "starte" med, og ettersom jeg en vakker dag må handle meg en bil, tenkte jeg at det er vel aldri for tidlig å begynne letingen ;)

 

Første og nesten viktigste spørsmål er: har denne bilen ( antar den har det ) bakhjulstrekk ? Hvordan er trimmulighetene for en slik bil ? Og ellers hadde det vært moro om dere hadde delt litt. Gjelder alt av info og erfaring dere sitter inne med. Gjerne komme med forslag til en annen "nybegynnerbil" som man kan ha litt moro med, og som er innen en prisklasse på under 30-40k. På forhånd takk :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse bilene har bakhjulstrekk, du får også 325ix/525ix med firhjulsdrift, men disse ligger en del høyere i pris.

 

Hvis du kjøper feks en 325i med orginalt 172 hk så går ikke det så ille, så kan man begynne å slenge på chip, K/N filter, effektanlegg til å begynne med. Disse bilene er også ypperlige å sette inn turbo på, men jeg ville ikke satsa på å satt inn turbo i en så gammel "billig-bil", det blir penger i do spør du meg.

 

Du kan finne et brukbart eksemplar til ca. 40 000 kr.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører jeg selv BMW, og er veldig fornøyd med det, men bare for å slenge et annet forslag ut i luften, så kan jo du ta en titt på Mercedes 190e fra ca 85-88 mod...

 

Liker du bilen, ville jeg satset på en 2.0 liter (som da har injection motor)... ikke kjøp 190, men 190e, da injection går mye bedre... e versjonene har vanligvis også mye mer utstyr, som el. vindu/speil/takluke... Er ikke helt oppdatert på pris, men ligger vel på 30-40k, gjør det ikke?

 

På disse Mercene, bør du være oppmerksom på at rust er meget vanlig, og skifte av hjulbuer/kanaler, er noe du bør passe på å sjekke om dette må utføres...

 

Noen av disse bilene har ofte også vært ungdomsbiler, så pass på å ikke kjøpe et skamkjørt eksemplar... Sjekk også pris på forsikring, da den kan være noe dyrere enn andre eldre biler, pga som sagt det at det har vært og er en populær ungdomsbil...

 

Bare et forslag, så du har litt å velge i...

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler 5 serien! ;) Du burde klare å få en 525i(150 hk) eller en 528i (184 hk) til den prisen. Det er moro bil det! :) Tror du kan få chippa og slikt, men hvis du skal turbo-konvertere må nok en overhaling på motor til! De fleste har jo rullet ganske langt. Men så er det jo denne helvetes forsikringa. Forsikringsselskaper er ikke så glade i å kombinere BMW og ungdom :(

 

Kjører selv en -86 518i (105 hk). Det funker det også. Slenger i rundkjøringer når det er vått. Ikke no problem å skaffe deler heller. Men er ikke allverden med drag.

[ ] 1995 VW Golf GL

[ ] 1985 VW Golf CL (delebil)

[ ] 1983 VW Golf GTI [Prosjekt Tråd]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eniigmah

Takk for hjelpen :D

 

Bare hygglig, men kjøp injection som en annen en også sa, de går mye bedre, + at du kan chipe de, det kan du ikke med de eldre modellene uten direkte innsprøytning.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bullit

om innsprøytningen er direkte eller ikke har ikke noe med chipping å gjøre..

 

Okej, la meg forklare det slik da, elektrisk styrt innsprøytning eller mekanisk styrt innsprøytning (forgasser). Og det er den elektriske man kan bruke chip til.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blander litt. Mekanisk styrt injection( k-jet) er ikke forgasser. Chipping av biler eldre enn 90mod er vel ikke så ofte det er noe vits,om det i det hele tatt går ann.

Alle tror jo at det bare er å chippe så får man 20-30% hk økning... uansett bil .Da har man ikke mye peil;)

chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dr.enos.pork

Tror du blander litt. Mekanisk styrt injection( k-jet) er ikke forgasser. Chipping av biler eldre enn 90mod er vel ikke så ofte det er noe vits,om det i det hele tatt går ann.

Alle tror jo at det bare er å chippe så får man 20-30% hk økning... uansett bil .Da har man ikke mye peil;)

 

Sant så sant, er et billig trim alternativ dersom det er en nyere bil, men skal man kjøpe en eldre bil så er det lite poeng, iallefall hvis man kjøper en billig bil der chipen er like dyr som bilen.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår