Gå til innhold

Min førstebil

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tenk deg om to ganger før du ligger i grøfta med plastikk-skader for 150.000,-

Snakker av erfaring, og det gjør sikkert alle andre som sier at du bør kjøpe en billig-bil først.

 

Uansett, jeg synes ikke bilen var pen og hadde helelr lagt på bittelitt og kjøpt en Sierra Cosworth vingebil eller noe i den duren om du absolutt må ha noe gromt. For den ER jo faktisk grom, ikke bare overstyla ;)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å la han gjøre sine egne feil. Enkelt å greit. Det har jo kommet greit fram i trådene hans her at selv om han spør om andres meninger og råd, så vet han veldig godt selv hva som er riktig.

 

Jeg har gjort som de fleste foreslår her, og kjøpte en billig dau bil.

I mitt tilfelle har det funka veldig bra! Har lært utrolig mye, og så er det utrolig digg å ha en bil det ikke er så farlig med.

 

Bilen jeg har nå har jeg gjort det meste med. Kjørt i skauen, nesten rulla, herja rundt på grus, snø, is, tørr/våt asfalt, og alt uten å tenke på lakken/styling e.l. Dette har lært meg så utrolig mye om hvordan en bil oppfører seg i forskjellige situasjoner. Hadde jeg hatt en bil som alfaen, eller en annen i samme klasse, hadde jeg ikke funnet på å gjøre noe i nærheten av det jeg har gjort med min bil, og ville ikke hatt store forståelsen for hva jeg skal gjøre hvis bilen finner på no uventa sprell i 100+.

 

Men for all del, skjønner hvorfor du vil ha bilen i stedet for å kjøre en kjedelig, slapp og billig bil. Håper bare ikke tester alfaen til det ytterste med det første.

 

Jeg ønsker deg lykke til med alfa, og håper for din skyld at vi som er tvilende tar feil.

 

Sorry hvis det ble litt rotete innlegg.

 

Jonas

1997 Audi a4 2,6 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg f.eks. velger en gtv istedenfor en camry 2.2 er blant annet at jeg vet at hvis man vedlikeholder en 99 mod gtv så vil den være driftsikker. Men som sagt så er det få som vedflikeholder bilene sine skikkelig, og en alfa må man behandle med "respekt" hvis den skal holde seg driftsikker.

 

Det over kan jeg bekrefte er riktig. Passer man på i tillegg at man kjøper en bil som ikke har rulla for mange km så er man ganske bra på vei til å ha bil som holder lenge.

 

Du er ikke helt god tror jeg. Det er helt riktig at en Alfa trenger vedlikehold og respekt for å holde seg. Men ser den plastikktralla du har lyst på ut som den er behandlet med respekt? For min del ser det der ut som noe katta dro inn. Respekt er hvertfall det siste ordet som slår meg.

 

Har du egentlig noe historie på denne? En bil som ser såpass overkill ut ville jeg vært meget betenkt over å kjøpe. Denne motoren du snakker om krever en del service bla. måling og evt. justering av ventilklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuore Sportivo: Det blir ikke den bilen jeg postet uansett. Og hva er det med å slenge dritt a?

 

Og dere som svarer les i alle fall første posten skikkelig. Jeg FÅR bilen.

 

Jonas: Jeg kommer nok til å bare bruke alfaen på asfalt og en sjelden gang på grusvei. ;) Skal ikke bli en jordebil. :P Men uansett så blir det en TS versjon, med bare 150 hk, så det blir ikke TB utgaven med 200hk. :( Grunnet til sinnsvak forsikring på TB'en....

 

Har eid en sfx scooter ja, nevn en moped som har bedre aks så tar du nok feil. Sfx'en har flest hk per kg i forhold til alle andre scootere og mopeder. Og hva faen har det med saken å gjøre?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuore Sportivo: Det blir ikke den bilen jeg postet uansett. Og hva er det med å slenge dritt a?

 

Og dere som svarer les i alle fall første posten skikkelig. Jeg FÅR bilen.

 

Jonas: Jeg kommer nok til å bare bruke alfaen på asfalt og en sjelden gang på grusvei. ;) Skal ikke bli en jordebil. :P Men uansett så blir det en TS versjon, med bare 150 hk, så det blir ikke TB utgaven med 200hk. :( Grunnet til sinnsvak forsikring på TB'en....

 

Har eid en sfx scooter ja, nevn en moped som har bedre aks så tar du nok feil. Sfx'en har flest hk per kg i forhold til alle andre scootere og mopeder. Og hva faen har det med saken å gjøre?

 

 

Hei, Når det kommer til hvordan bil du skal ha syntes jeg du skal gå for alfaen. Jeg personelig er ikke noe fan av den, men hvis du syntes bilen er stilig og du tror du kommer til å ha mye morro med den så kjøp deg den. Jeg valgte selv en ganske dyr første bil (200K) når jeg kjøpte min første. Mange her sier at det bare er tull og vås og det må de da få lov til å si. Men jeg tror det er mange her som ikke skjønner at hvis du har en dyr første gangs bil så kjører man mer forsiktig og ikke nødvendighvis dytter pedalen i bånn og drar ut i første sving. er i hvertfall sånn jeg ser det. MEN et par ting du må huske på er at bil ikke er en god invistering, ting kan skje uavhengig hvordan du kjører også vidre og det er som regel de små reprasjonene som kan flå deg.

Vet ikke om du skrur mye selv, men siden det er en såpass ny bil så vil du kanskje ikke gjøre det selv heller.verksted timer er ikke gratis

vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at delene til slike biler ikke er blant de billigste å få tak i. Så det jeg hadde tenkt om jeg var deg, var om du faktisk har råd til å ha bilen også Om du får bilen så er det fint og flott men regner ikke med at du bare kan gå å spørre etter penger når ting går i stykker. Så mitt tips er kjøp bilen hvis du har lyst på den, men spør også deg selv om du virkelig har råd til å ha bilen.

 

Mvh

- Ford focus 2000

- Vespa 50 special 79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du FÅR bilen? Javel, du får Cosworth til den prisen, får vel nesten Escort også til den prisen.Du får 200SX S14(A), Du får E30 M3, nesten en E36 M3, DU får Audi S2 og S4, ja tilogmed Urquattro er mulig og oppdrive, og du velger en ikke akkurat pen for å si det sånn, plastikkrakett fra Italia med FWD?

 

 

Unnskyld meg, men har du Downs Syndrom eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, la nå gutten velge den bilen han vil vel. Alfaene er fine de, selv om den du la opp bilder av ikke var noe prakteksemplar.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du FÅR bilen? Javel, du får Cosworth til den prisen, får vel nesten Escort også til den prisen.Du får 200SX S14(A), Du får E30 M3, nesten en E36 M3, DU får Audi S2 og S4, ja tilogmed Urquattro er mulig og oppdrive, og du velger en ikke akkurat pen for å si det sånn, plastikkrakett fra Italia med FWD?

 

 

Unnskyld meg, men har du Downs Syndrom eller noe i den duren?

 

 

hahaha. jævlig bra sakt. men han har jo verdens raskeste scooter da, så han vet nok hva han snakker om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en jæææææævlig bil til så mye penger, men greit....

 

Men blir jo sånn når man får bilen dettende ned i fanget av foreldrene.

 

Så kjøp den om du vil, så lenge du blir fornøyd er det det viktigste, men min mening har du fått: Den bilen der hadde jeg ALDRI kjøpt for så mye penger.

 

Sier heller som andre her: tigg 40000 spenn til og kjøp deg S14A, eller cosworth vingebil, etc. (de holder seg mye bedre i verdi også, regn ikke med å få igjen penga for alfaen (?) )

 

Et godt stikkord: siden du får alle penga og alt, kjøp deg turbobil !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Et godt stikkord: siden du får alle penga og alt, kjøp deg turbobil !!

 

hva tror du TB står for? ;) Turbo-Benzina...

 

 

Om folk vil kjøpe biler etter statistikker osv så må det være dems valg. Men så sant man er mann så velger man bil etter hjertet og ikke "fornuften".

 

Men angående det med driftsikkerhet, I danmark finnes det masse eksempler på 75'er (fra 80 tallet) som har gått langt over 300 000 og fortsatt kjøres hardt (de salter ikke veiene). Jeg hadde selv en 164 3.0 fra -89 som hadde rullet ca 300 000, denne hadde i mange år blitt regelmessig brukt på banetreff og gikk fortsatt vanvittig bra. Ring meg den dagen en kia med 300 000 k på telleren fortsatt kjører dritten av f.eks 405mi16 med nyoverhalt motor etc ;)

Alfa Romeo Giulietta -84 prosjekt

Alfa Romeo GTV6 -85

Alfa Romeo GTV6 -84 corsabil

Alfa Romeo 75 QV -91 bruksracer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår