Gå til innhold

240 b234f turbo prosjekt

Ranger emnet


Maxpowha

Anbefalte innlegg

Nye bilder på side 3. Påskegodis.)

Har kjøpt meg en volvo 240 GLE 88-mod.

Har følgende planer for bilen og motoren:

 

MOTOR:

Fjerne balanseakslinger (tetting av olje tur/retur)

Lage tur/retur for olje til turbo

Bytte stempel- smidde

Bytte råder- H-profil

Arp-studs topp og bunndel

Ståltoppakning

Nuke perf. fuelrail og btr

Haltec e6k datasprut (styrer bensin og tenning)

Bosch 044 bensinpumpe

Dyser cirka 900cc@ 3bar lavohm

Underspyling av stemplene (skal få det til på et vis) :)

Overhale toppen med sliping av ventiler, støypeskjeggsporting og nye ventil- tetninger.

Garrett gt35/40 hybridturbo

custombygd innsug og grenrør til turbo

Oljefilterflytter og 19 raders oljekjøler

Intercooler 60x45x7.5 cm

 

Girkasse er ikke valgt, men blir nok en getrag 265 eller lignende.

ZF girkasse ble det fra en 93mod. BMW M3

 

sachs 712 trykkplate med 4-pucks sinter lamell

 

Står en 1031 bakaksling på bilen, kommer til å kjøpe en true track sperre til denne.

 

Understellet kommer til å bli stivet opp med enten koni eller bilstein dempere å lesjöfors fjærer. superflex polyforinger og 24mm stabstag nedentil. Ble KONI dempere

 

Dette er det so er planlagt hittil, kommer nok mere etter hvert.

Skal oppdatere med bilder etterhvert som prosjektet skrider fram,

og jeg finner ut hvordan det gjøres:(

 

 

Motorn er kommet i bukken

TelefonBilder038.jpg

 

Toppen plukket ned for service, nyvasket:)

TelefonBilder042.jpg

 

Her kommer det underspylings dyser-Garantert, har funnet en måte å gjøre det på nå:)

TelefonBilder051.jpg

 

Olje til turboen, returen er laget på original plassen- den store flata nede til høyre.

TelefonBilder088.jpg

 

Kommer mer bilder etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Har fått gjort litt påprosjektet den siste uken. For det meste på motoren. Bilen står under MANGE cm. med snø nå, såden blir ikke tatt frem enda. men så fort det kommer understells deler skal den inn på verkstedet.

Forrige helge ble underspylingen av stemplene fullført med meget godt resultat etter endel funderinger.

I denne uken har vi satt i nye stempler og råder og begynnt å sveise grenrør.

 

 

Her er et bilde av de modifiserte originale underspylingsdysene

TelefonBilder105.jpg

 

Her er de ferdig modda, klar til montering

TelefonBilder108.jpg

 

Dysene på plass i blokka

TelefonBilder106.jpg

 

Stempel og råder klar til montering

TelefonBilder111.jpg

 

Grenrør punkt sveistet

TelefonBilder114.jpg

 

Grenrør på toppen

TelefonBilder115.jpg

 

Ny turbo Garrett gt 35/40

TelefonBilder116.jpg

 

Turbo

TelefonBilder118.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vet jeg.. men greier den å levere nok olje til 16 løftere, og underspyling samtidig?

 

Som maxis sier så er EATON pumpen i b234 en virkelig "brandspruta":)

Denne oljepumpa er justerbar opp til 8 bar oljetrykk, så jeg tror det skal være mulig å få den til å holde.

Hvis ikke, får man kjøpe et kit med mekaniske løftere, men skal først prøve den originale, ved å justere opp trykket.

ser at parner har et sett med mekaniske løftere til 2600,- (tror jeg det var.)

Time vil show...:shake

Takker for alle komentarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke type stempler er brukt?

Er rådene like som på vanlig b230?

Ellers utrulig fett prosjekt! :D Ønsker noe sånt selv å :)

 

Er brukt originale smidde Mahle stempel

Rådene er parners h-profil

 

Takker for positive tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som maxis sier så er EATON pumpen i b234 en virkelig "brandspruta":)

Denne oljepumpa er justerbar opp til 8 bar oljetrykk, så jeg tror det skal være mulig å få den til å holde.

Hvis ikke, får man kjøpe et kit med mekaniske løftere, men skal først prøve den originale, ved å justere opp trykket.

ser at parner har et sett med mekaniske løftere til 2600,- (tror jeg det var.)

Time vil show...:shake

Takker for alle komentarer...

 

 

Trykket er vel ikke problemet,men kapasiteten.

 

Holder nok i massevis pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke, får man kjøpe et kit med mekaniske løftere, men skal først prøve den originale, ved å justere opp trykket.

ser at parner har et sett med mekaniske løftere til 2600,- (tror jeg det var.)

Time vil show...:shake

Takker for alle komentarer...

 

Da må du også bytte, evt. slipe om kammene da de har en helt feil profil til mekaniske løftere. Har prøvd dette selv, og de tikker voldsomt selv med 0,2mm ventilklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du også bytte, evt. slipe om kammene da de har en helt feil profil til mekaniske løftere. Har prøvd dette selv, og de tikker voldsomt selv med 0,2mm ventilklaring.

 

Akkurat, det er jo bra å vite. har ikke tenkt på det.:thanks

Hvis man bruker b230 blokk med høykapasitets oljepumpe, holder denne til underspyling og hydrauliske ventilløftere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, det er jo bra å vite. har ikke tenkt på det.:thanks

Hvis man bruker b230 blokk med høykapasitets oljepumpe, holder denne til underspyling og hydrauliske ventilløftere?

 

Ja det er jeg rimelig sikker på. Har kjørt med Fk blokk underspyling, hydrauliske løftere og turbo, funket på ett vis det å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår