Gå til innhold

Bilskade, lakk & karosseri faget?

Ranger emnet

xZoPpY

Anbefalte innlegg

Heisann folkens

Jeg sliter for tiden å finne ut hva jeg egentlig vil her i livet. Går for tiden Sjøfartsfaget Vg2, men er tvilsom blitt til at det er den veien jeg vil gå.

Tenker litt på Bilskade, lakk og karosseri faget.. Om jeg går den linjen som Vg1 fag, da blir jeg utdannet billakkerer, ikke sant?

Hvordan er arbeidsetterspørselen til dette fagmessig i dag? Er det behov for mange lakkerere og er det noe å satse på, og med tanke på lønn?

Hvilke skoler kan dere anbefale å søke inn på. Ser det ikke er stort av dette i Bergen, så hadde vært snilt om dere med erfaring slenger inn noen tips til meg nå.

Vil sette stor pris på det ihvertfall!

Mange takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morn. jeg går skade og lakk linja her i akershus nå,og kan hverfall anbefale opplegget som er her. du kan starte rett i læra etter 1 år på skade og lakk.

Og etter hva jeg har hørt av fagfolk så skal etterspørselen være ganske høy,ettersom det ikke er mange skoler som fører denne linjen.

nå vet ikke jeg så mye om lønn som lakkerer,men etter hva jeg har hørt så skal de tjene greit med penger.

det er ikke mange skoler i norge som fører denne linjen,men det er hvertfall en her i bærum, så skal vell strømmen vgs starte opp med dette til neste semester,samt at det er i kristiansand, og om jeg ikke husker feil en nordover.

ta en prat med en sånn skole rådgiver så får du nok svarene du trenger.

- 80 quattro 5e

x 85 Audi Coupe Gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips!!

Kontakt et verksted, å prøv deg som hjelpearbeider.. Da finner du ut om det er noe for deg, og om du liker yrket. så driter du i skolen. Jobb i 5 år, og gå opp til fagbrevet som praksiskandidat. Du lærer myyye mer en å vase rundt på skolen, og ha engelsk, matte og alt det andre fjaset som ikke har noe som helst med yrket å gjøre. Du slipper lærlinglønn, og du kan fortsatt søke på diverse stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips!!

Kontakt et verksted, å prøv deg som hjelpearbeider.. Da finner du ut om det er noe for deg, og om du liker yrket. så driter du i skolen. Jobb i 5 år, og gå opp til fagbrevet som praksiskandidat. Du lærer myyye mer en å vase rundt på skolen, og ha engelsk, matte og alt det andre fjaset som ikke har noe som helst med yrket å gjøre. Du slipper lærlinglønn, og du kan fortsatt søke på diverse stipend.

Akkurat noe slikt jeg har tenkt på! Jeg orker bare ikke noe mer skolebenk nå.. er bare helt unødvendig spør du meg.. lærer teorien som hører til det praksise 10 ganger fortere når man utfører det der og da, som du sa :)

Hadde vært kjekt å vite hvordan lønningen til dette er og hvor etterspurt faglakkerere er daglig?

Har lakkert litt selv, og syntes det er veldig artig.. er utrolig nøye av meg, så godt forarbeid er et stor must! Kanskje det hadde vært noe for meg, men som folk sier.. hvor kjekt er det virkelig å puste i maske og gå i tett lakkdress dagen lang?

Håper på innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Hvordan er betalingen som ferdig utdannet lakkerer? Husker du lærlingslønnen pr mnd? :)

Mvh

jeg er snart ferdig som lærling oppretter, lærlinger som opprettere, mekanikere og lakkerere har vel så å si samme lønna

1 halvår: 36kr timen

2 halvår 48kr timen

3 halvår 61 kr timen

4 halvår 110 kr timen

Men nå har lønna blitt økt siden jeg begynte på siste halvåret, så du vil tjene mer enn det jeg har gjort

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er snart ferdig som lærling oppretter, lærlinger som opprettere, mekanikere og lakkerere har vel så å si samme lønna

2 halvår 48kr timen

3 halvår 61 kr timen

4 halvår 110 kr timen

Men nå har lønna blitt økt siden jeg begynte på siste halvåret, så du vil tjene mer enn det jeg har gjort

Var ikke så veldig gale siste halvåret..

Men med tanke på om jeg hopper inn som hjelpearbeider.. hva vil jeg kunne få prøve meg på å lakkere og fikse forarbeid da? Tror ikke de hadde sluppet meg til på en ny bil med det første, for å si det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med tanke på om jeg hopper inn som hjelpearbeider.. hva vil jeg kunne få prøve meg på å lakkere og fikse forarbeid da? Tror ikke de hadde sluppet meg til på en ny bil med det første, for å si det sånn :P

Hehe, de tingene kommer helt ann på deg selv og ikke minst arbeidsgiveren..

Har en nå som har begynnt å lakkere etter 6 mnd. MEN, det er vel ikke selve sprøytinga som er vanskelig, det er grunnarbeidet.

Lønnsmessing ligger vel lakkerne omtrent som oppretterne..

Alt i fra 300 000 til 650 000 i året.. Det er igjenn veldig individuelt, kommer ann på en hel masse ting.. tilgang på jobber, bla, bla ,bla,,,jobber man akkord eller fast timelønn fks. eller timelønn med bonussystem.... umulig å gi et fullgodt svar. Spesiellt på lakkererne.

Hos oss er snittet på oppretterne ca 440 000 i året. men vi har også hatt en som lå på 680 000 UTEN overtid..:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanseklig å si, da jeg gikk ut fra skolen hadde jeg nesten heller ingen erfaring, kun 1 mnd på skolen da vi hadde om oppretting, hvor vi fikk banke litt på et panser å sparkle litt å sånt. Du vil sikkert få innføring i det etterhvert, men er en del teoretisk du burde ha hatt også da.

Husk at på de 2 årene man har lærlingtid, så skal man i snitt ha 1 års lønn som fagarbeider har. Dvs at på de 2 årene, skal man ha tjent like mye som en fagarbeider ville ha tjent på 1 år.

Og i tilegg så får man stipend og betaler lite skatt.. Nå kommer jeg fort over 20 000 i inntekt i måneden med litt overtid.

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått veien slik som volvo 94016v sier;

har nå jobbet på et verksted i 3mnd, startet uten kunnskap om både oppretting og lakking, kun god teknisk innsikt, heh..

Der ble jeg igrunn kastet i gang på oppretting, sparkling og sliping sammen med folk som kan det, så jeg var med på å fikse bilene, for så å bli med opp i lakkboksen for å se hvordan ting gjøres.

Selvfølgelig er det mye jeg ikke kan enda, mange teknikker osv.

Men nå om dagen kan jeg rette opp enkle skader, sparkle og slipe osv.

Faktisk denne mandagen så rettet jeg og lakket en eldre bil uten tilsyn, det var jo ikke en hel bil, men jeg fikk veldig skryt for det jeg hadde gjort og kunden var veldig fornøyd.

Så det hele er jo bare en treningssak, man lærer ting underveis og utvikler sine egne teknikker.. Så lenge man får samme resultat og resultatet blir bra.

Og jeg vet det at om jeg blir flink til dette, si innen et års tid, så kan jeg få meg jobb på ganske mange plasser rundt om uten å ha noen form for utdanning..

Lakkerere er det som regel alltid etterspørsel av, og nede hos oss så er det en ny bil å fikse nesten hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 halvår 48kr timen

3 halvår 61 kr timen

4 halvår 110 kr timen

1 halvåret mitt som lærling har jeg 61kr timen. kommer helt ann på bedriften/arbeidsgiveren du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg gjekk Vk1 bilskade og lakk på gand i sandnes, gjekk så 2 år i lære som lakkerer tok fagbrevet og har nå gått i lære i 4måneder som oppreter og 8måneder igjen der så har eg det også... som lakkerer begynte eg med 41kr i timen tror eg det var... lakkerere har litt bedre betalt enn enn oppretter pga all løsemidlene osv det er generelt større helsefare med å jobbe som lakkerer...

og selv om du går som praktikant må du vel ta allmenfagene for å få fagbrevet ? men viss du har vk1 frafør så slipper du vel det...

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider