Gå til innhold

forstilling på 240!

Ranger emnet

garrett_T4

Anbefalte innlegg

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du vil ikke få noen andre vinkler ved å bytte, men du vil få mindre dødgang i understellet... Samt at understellsdelene ikke beveger seg så mye som i originalforingene.. Det har vel pent lite for seg på vanlig veikjøring.

Men åssen en setter opp understellet er jo en smakssak, for hvis du har mye camber vil dekket slite mere ver hele flata, men den vil bli mere nervøs når du kjører rett fram.. Litt mere vinglete, mens den ligger som en gokart i svingene.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra enig med det som sies i denne tråden.

Mulig du må file opp spora til bærekulene og dra døm ut for å komme opp i 1 grad negativ.

Hvorfor skal du file bærekuler??

Camberjustering gjøres ved å løsne fjærbeinets 3 øvre skruer og vri dette!

Spissing= 0 til -30minutter. Når det kommer rullemotstad har du ca 0 (toe in)

Caster = orginale mål

camber= fra 1,5 til 2,5 grader. Litt racerbil må det jo være..kiddie

Vel, Caster kan ikke stilles! Eneste måten å endre Caster, er å bytte bærekuler. Du har da feks. vanlige bærekuler, servo bærekuler og til slutt taxi bærekuler. Senking påvirker Caster, som gjør at du aldri kommer deg innenfor Caster-verdier, med en senket 240.

Skulle du hatt justerbar caster, må du kjøpe deler fra triangulars eller mekke noe selv.

Å anbefale 2.5 grader (du mener vel -2,5?) er helt på bærtur til en gatebil! Greit nok om du kjører på gocartbane, men hvor mange % av en vei er 90 graders hairpinsvinger?

Man ville spist dekkene på få km!

Får ikke noe særlig mere enn 1 grad på en senka 240 uten å gjøre noe med understellet... Jeg skal bygge ut bærekulene og senke bærebrua og styrestaget på min har jeg tenkt. Har planer om ca 1,5grad negativ camber på min, noe jeg tror passer ganske bra.

For det første, er det negative grader man vil ha, hehe..

For det andre: en senket 240, får ca -1 grad negativ, i forhold til utgangspunktet.

For det tredje: 17mm justering av fjærbeinet, tilsvarer 1 grad justering.

Man kan med en senket 240 derfor kjøre MINST -1.5

Min anbefaling: -1 til -1.5 OM (og det er et om) du kjører "sportslig" i svinger.

Kjører du med såpass negativ camber og kjører som bestemoren din, spiser du innsiden av dekkene isteden.

Ps. en stiv bil, bør ha hjulhus-tårnstag og gt-stag, det hjelper å holde vinkler riktig (mindre karrosseriflex).

nå ble jeg å klokere.. :) vi burde legge en post på klister dær det står sånn sirka hva man burde ha.. dette er noe maaange lurer på så.. sirka alle på forumet senker å det blir sport om det samme hver gang!

hva tror folke?

Ja, det er mange myter og mange som tror at bilen henger bedre, jo mer du senker den. Jeg har bare nevnt noen av sakene her, du har også det med at til og med styrestag, krengestag, m.m. får feile vinkler under senking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med deg der gitt... Jeg har hatt min på sånn superduperforstillingsduppeditt hos et verksted, drev der på kvelden og testa alt mulig rart. Fikk justert til verdiene som er oppgitt, som BT krever for å godkjenne.. Men måtte mygle litt for å få vettige vinkler etterpå, skal opp dit når jeg har kappa fjørene på min og justere på nytt, skal også file opp spora litt mere så jeg har mere å justere på i bånn, fikk ikke mere enn maxmax 1 grad negativ camber. På andre sia fikk jeg en halv grad av en merkelig grunn, sikkert bærekula eller en foring. Jeg har aldri sagt noe om positiv camber, men må ha det i følge papirene, bedre kjøreegenskaper og dekkslitasje med negativ.

Det med taxi bærekuler, der blander du nok litt, er jo taxi plater, dvs bærebruer med spor i, så du kan dra ut bærekule for å få mere camber.

Det er bare å modifisere bærebruene så blir de like...

Generelt alt blir vel gæli i understellet på 240 ved grisesenk, kyllingbeina blir for lange, bærebruene for koko vinkler, camber og caster til rar osv..

Kan kappe litt, må bare ha nok innfjøring så det ikke blir bump-steer.

Men alt som har med understell er det så mange løsninger og innretninger på.

Alle har formeninger om åssen bilen skal oppføre seg her og der...

Preben: Tror det blir vanskelig, tviler på at det er TüV godkjent.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med deg der gitt... Jeg har hatt min på sånn superduperforstillingsduppeditt hos et verksted, drev der på kvelden og testa alt mulig rart. Fikk justert til verdiene som er oppgitt, som BT krever for å godkjenne.. Men måtte mygle litt for å få vettige vinkler etterpå, skal opp dit når jeg har kappa fjørene på min og justere på nytt, skal også file opp spora litt mere så jeg har mere å justere på i bånn, fikk ikke mere enn maxmax 1 grad negativ camber. På andre sia fikk jeg en halv grad av en merkelig grunn, sikkert bærekula eller en foring. Jeg har aldri sagt noe om positiv camber, men må ha det i følge papirene, bedre kjøreegenskaper og dekkslitasje med negativ.

Det med taxi bærekuler, der blander du nok litt, er jo taxi plater, dvs bærebruer med spor i, så du kan dra ut bærekule for å få mere camber.

Det er bare å modifisere bærebruene så blir de like...

Generelt alt blir vel gæli i understellet på 240 ved grisesenk, kyllingbeina blir for lange, bærebruene for koko vinkler, camber og caster til rar osv..

Kan kappe litt, må bare ha nok innfjøring så det ikke blir bump-steer.

Men alt som har med understell er det så mange løsninger og innretninger på.

Alle har formeninger om åssen bilen skal oppføre seg her og der...

Preben: Tror det blir vanskelig, tviler på at det er TüV godkjent.

Du snakker fremdeles om å stille camber nede.

Camber stilles ved å vri fjærbeinet.

Om man kan justere noe nede, så er det caster eller toe-in/toe-out.

Som nevnt, kan ikke man stille caster på en standard 240 (bare gjentar det, så ingen misforstår).

Ellers, takker jeg for påpekning på taxi, at det ikke er bærekulene.. Det har jeg trodd i alle år (siden 90-tallet).

Eneste jeg vet, er at taxi har egne bærekuler også (som visstnok ikke går på servo?). Iallefall om du ser i delelister, så står det ofte:

vanlig - ikke for servo

servo

taxi - ikke for servo

jeg vet ikke om taxi kjørte uten servo? høres jo veldig rart ut, så det er jo mulig det har vært feil de stedene jeg har sett dette.

husker dog ikke hvor det er, men er jo litt rart om en yrkesbil skal kjøre uten servo.

ellers, har jeg hørt med b.t. triangulars sine fjærbein blir kanskje godkjent, jeg holder på å prøve å få det til i bergen. Argumentet mitt var at man får jo lov å bytte fjærskål, om man da ikke skal få lov å montere gjenget rør isteden, såfremt man da sveiser iht. produsentens krav.

--

ps jeg tror det andre fjærbeinet ditt er skjevt!

colli hadde det samme på sin bil og dette er VANLIG at skjer i feks. bilcross.. (har snakket med pedersens racing).

De pleier å forsterke fjærbeina, da de "knekker" ut nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg babler om å dra ut kulene nede er for å få mere negativ, hvis du ikke får justert typ 1 grad på hver side på toppen av fjørtårna, så kan du dra døm ut der for å få det til... Er jo ikke noe moro å få -1 grad på ene sia og kanskje bare -0,5 grad på andre, da kan en grovjustere i bånn og finjustere på toppen...

Bare ett triks, det er det som er forskjellen på taxi bærebruer og vanlige bærebruer.

Skal preben senke enda mere? Det har du ikke godt av...hehe

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg babler om å dra ut kulene nede er for å få mere negativ, hvis du ikke får justert typ 1 grad på hver side på toppen av fjørtårna, så kan du dra døm ut der for å få det til... Er jo ikke noe moro å få -1 grad på ene sia og kanskje bare -0,5 grad på andre, da kan en grovjustere i bånn og finjustere på toppen...

Bare ett triks, det er det som er forskjellen på taxi bærebruer og vanlige bærebruer.

ja, det vil vel fungere sånnsett, men får du da klareringsproblemer med store hjul?

Det er ikke vanlig å gjøre det på den måten i bilsport, vel?

Man får også camberplater som ikke krever filing, koster et par lapper..

dog. er det selvsagt billigere å file..

men, ja..

som sagt: 17mm justerin = 1 grad.

senking = -1 grad i forhold til utg. pkt.

Til sommeren vrir jeg ca. 20mm på fjærbeina (-1.5 elns)

Blir litt mindre understyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo mer jo bedre. mne er ikke så inn i detta camber og denna shitten. men kan vi ikke lage en klistra trå med understell. altså forklaringer på camber og detta rotet..

2,3l med 16V og dobble gassere, retro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det som er greiest å kjøre med på en vanlig bil som brukes på veien er ca 1-1,5 grader negativ camber, og ca 1mm spissing... Det er vinklene jeg ville gått for.. Da får du større kontaktflate i svingene og jamnere slitasje på dekkene dine...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider