Gå til innhold

Dokumentasjon på Volvo 242 til Norske byråkrater

Ranger emnet

Orginal

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde feilgrepet at (prøve å...) registrere min 242:a i Norge. Idag møtte jeg noen representanter før den "sista sovjetstaten" dvs på "Vegvesentets kontrollstasjon". For at få registrere den otrolig uvanlige bilmodellen 240 må jeg skaffe dokumentasjon på; bremser, styring, avgass(? co halt?), støy, beltefester.

Vet noen hvor jeg finner det? Bilia? Volvo Norge? Sikkert bra med noen fine stempler åt byråkraterna.

Dessuten mener de at jeg må montere blinkers på siderne (skjermerne) Vet noen her om det virkeligen var orginal på 242 DL som eksporteredes till Norge 1976? (N.B "siste sovjetstaten" ikke kritik mot deres elskede land norrbaggar)

Svensken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde feilgrepet at (prøve å...) registrere min 242:a i Norge. Idag møtte jeg noen representanter før den "sista sovjetstaten" dvs på "Vegvesentets kontrollstasjon". For at få registrere den otrolig uvanlige bilmodellen 240 må jeg skaffe dokumentasjon på; bremser, styring, avgass(? co halt?), støy, beltefester.

Vet noen hvor jeg finner det? Bilia? Volvo Norge? Sikkert bra med noen fine stempler åt byråkraterna.

Dessuten mener de at jeg må montere blinkers på siderne (skjermerne) Vet noen her om det virkeligen var orginal på 242 DL som eksporteredes till Norge 1976? (N.B "siste sovjetstaten" ikke kritik mot deres elskede land norrbaggar)

Svensken

Volvo\Bilia hjelper deg garantert med de dataene, men det er rart at de bryr seg om det siden bilen er veteran (30+) . Ang.sideblinkers så har alle 240`er i norge det, har sett igjennom en del bilder nå og alle norske biler har det, men du skal ikke trenge å montere det da din bil ikke har det orginalt. Her i landet finnes det mange amerikanske biler som har de tradisjonelle røde usa blinklysene, så det virker veldig rart om de skulle bry seg om det. Bare å prate med en annen mann på trafikkstasjonen eller ringe til en som er høyere oppe i systemet hos vegvesenet.

Men det er sant som du sier at norge er den siste kommunist stat, i allefall når det gjelder kjøretøy.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at norge er ett land der alle personer som mener døm er sjefer er totalt ubruklige.. F.eks da jeg viste bilen min med senking og motor, så kunne de ikke knytte papiret på understellsvinklene til bilen, selv om det stod 1992mod Volvo 240GL på arket og dato samme uka.. Et annet eksempel, en kamerat som fikk visning på en tysklandsimportert sjarmedes, der var det heller ikke sideblinkers, han måtte montere det ved visning, selv om bilen var godkjent før...

Men tilbake til topic, hva for noen papirer trenger du? på noen spesielle deler ell originalt?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener bestemt at du ikke behøve gjøre noe med blinkere på siden.. men det er vel noen karer som sitter opp hele natten som kan kikke innom lovdata elns å finne det ut.. ellers hører du bare med volvo norge, men er en viss fare for du møter en pilt der og som ikke vet noenting om så gamle biler.. si at du har en telefon avtale eller noe med han holck, om det er en god mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte montere sideblinklys da jeg importerte min 76` 242.

Tror det der er jævlig individuelt, alt etter hvem og hvor kontrollen foregår.

Min ex. 264 fra 79 hadde ikke sideblinklys. Den ble tatt inn som flyttegods i 1985. (mulig kravene er endret siden den tid...)

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensken

Hva med å prøve en annen kontrollstasjon?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å angre på at jeg kjørte innom tollen på Svinesund. Med svenskt førerkort ville de ikke oppdaget at jeg bor i Norge. Det lønner seg ikke å være ärlig.. På Volvo vill de ha 1500 kr for dokumentasjonen. Har ikke lyst å betale det då det bare er byråkrati. Vet noen noet annet sted? "Haynes verkstadshandbok? Neppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen din i original stand? Hvis den er det skal den godkjennes som veteran (den er jo 30 år gammel) og da skal den godkjennes uten at du må montere sideblinkers etc.

Kjøretøyforskriften

§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:

- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge,

- kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse,

- kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert,

- kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.

2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.

3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.

Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.

..og det er §1-7 de bruker når de krever dokumentasjon på bremser etc. Du får be om å snakke med en annen mann - eller be den første karen om lese litt i forskriften.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg registrerer den som "Bevaringsverdig kjøretøy" kan jeg bare bruke den til veteranbilstreffer osv. Andre regler hvis jeg registrerer den som vanlig veteranbil. Sparebank 1 kan dog forsikre den som veteranbil bare den er 30 år gammel. Sideblinkers kan jeg akseptere, det forbedrer muligens trafik sikkerheten. Dokumentasjonen er dog bare byråkratisk tull. Det er ju ikke så vanskelig å se på bilen og bekrefte at den ser like ut som Norge modellen (foruten sideblinkers da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider