Gå til innhold

Hjelp til valg av stor bilstereo

Ranger emnet


CV-Gunnar

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er ny på dette forumet og ny innen bilstereo så håper jeg kan lære noe her:)

 

Er 18 år og skal handle bil om 2 uker ca (Honda Accord regner jeg med)

Hvordan er denne å bygge i og hvordan blir lyden?

 

Det eneste jeg vet et at jeg skal ha en Cerwin-Vega! Stroker Pro 15".

Forsterker til denne så lurer jeg på Soundstream Picasso pcd3500D.

Tenkte jeg skulle bestille den fra megabillig for 7000 kr. Men hørte med fyren som driver det og han snakka om at SS ampen kunne være litt ustabil i lav ohm. 2 ohm skulle gå sa han, men tror ikke han var helt sikker. 1 ohm gikk ikke.

Er det noen andre forsterkere dere kan annbefale ca rundt den prisen som klarer å rive litt i Stroker Pro?

 

Vurderer også CV V-max frontsett og JBL Decade 6x9" i hattehyllen.

 

Så kommer det jeg hovedsakelig lurer på:

-Merke på batterier og hvor mange bør jeg ha? (Kan få stinger til en ok pris tro jeg, men vet ikke om det er så bra?)

-Merke på forsterker til frontsett og 6x9

-Spiller

-Kondensatorer (antall størrelse osv..)

-Åssen kabler jeg burde se på

-Hvor stor dynamo

++ har nok glemt noe her...

 

Er ute etter mye SPL:)

Og helst ikke kom med noen forslag som koster skjorta, er bare 18 år og er ikke steinrik ennå, hehe.

Alle svar mottas med stor takk;)

 

Mvh

Gunnar

CV! Stroker PRO 15

Rockford Fosgate T40001BD

Kinetik HC2400

Club 140dB+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar og velkommen hit.

 

Jeg hadde ventet litt til bilen var i havn slik at man vet type bil og modell. Det varierer veldig på hvilken størrelse høyttalere som passer rundt omkring i bilene. Ett totalt budsjett på bilstereo`n er også greit sånn ca. det er ikke så interessant hvis du får en haug med anbefalinger på frontsett til 10000,- hvis du er på jakt etter noe til 1500,- :-)

 

PCA3500 har vel gått ut fra Soundstream og er vel ikke så lett å få tak i, det har vært litt ymse rundt den forsterkeren. Den skal være stabil i 1 ohm.

 

Det finnes mange forsterkere som kan dytte litt på en Stroker, hvilkne som passer kommer litt ann på hvordan spoler det er på elemetet, mener at Stroker finnes i flere utgaver og da kan man ofte eliminere litt i utvalget av forsterkere som passer.

 

Når det gjelder batteri så hadde jeg startet med 1 stk seriøst batteri, og sett ann hvordan det går. Stinger er ett bra batteri som er likt mange andre batterier med forskjellige navn. Hvis du søker litt på forumet her (søkefunksjon øverst) så finner du mye å lese om batterier og andre bilstereokomponenter.. Søk også på strøm/kondensator så ser du litt der.

 

Av kabler så kjør minst 50mm2 til strømmen med ett såpass heftig oppsett.

 

Av komponentsett og forsterkere kan du også søke..

 

eller se her: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=134352

 

Les litt rundt også kan sikkert mange her inne komme med anbefalinger fra egne dalfører :-)

 

Tusen takk for det, og takk for så raskt svar:)

Kan ihvertfall skaffe PCA3500D fra megabillig. Eieren sa det, snakka med han på mail i går.

Står Dual 2 ohm Subwoofer om Stroker Pro på megabillig der jeg regner med jeg skal bestille fra. Så det er vel 2x2 ohm?

 

Må kansje vente til bilen har kommet ja. Er vel lurest:)

Kan bruke søkefunksjonen så slipper så mange å sitte å svare på mye her som ellers står rundt på forumet.

Men tar gjerne imot tips uansett. Har ikke en anelse om priser på batterier, kabler, dynamoer så må høre her som folk har skikkelig peiling;)

 

Men sånn ca priser jeg tenker på:

Subbforsterker ca. 7000,-

4-kanaler forsterker ca. 3000,-

Frontsett ca.2000,-

Hattehylle høyttalere ca. 2500,-

Spiller ca 1500-3000,-

 

Som sagt kabler, kondensatorer, batterier, dynamo, kabler osv vet jeg lite om på både priser og kvalitet så her må jeg lære noe;)

CV! Stroker PRO 15

Rockford Fosgate T40001BD

Kinetik HC2400

Club 140dB+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

indoaudio selger den også:

http://cgi.ebay.com/SOUNDSTREAM-PICASSO-PCA3500D-3500-WATT-MONO-AMP-NEW-06_W0QQitemZ250061594527QQihZ015QQcategoryZ18797QQtcZphotoQQcmdZViewItem

 

jeg selger en JL forsterker vis du er interisert, tenkte på å bruke den som en 4-kanaler da: http://bilforumet.net/showthread.php?t=154269

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

 

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

-Orion 2500D subbamp er på vei.

-Stroker Pro 15 får jeg trolig i neste uke:D

-Vmax frontsett og JBL Decade blir kjøpt til helga.

-Pioneer cd-spiller er skaffet

 

Var å hørte på priser på batterier, kabler og kondensatorer i går.

Fyren i butikken foreslo å skifte ut det orginale og montere et lite Stinger batteri i stede og ha et større batteri bak.

Husker ikke noe om batteriene utenom prisene: (hva skal jeg se etter?)

Det lille: 1300 kr

Det store: 1700 kr

Og disse skulle være noe av det bedre du fikk tak i sa han.

Stinger signalkabler og stømkabel på 52mm2 med sikringsholder og diverse jording og høyttalerkabler ca 1700 kr.

Og 1 eller kansje 2 Stinger Pro 1 farad kondensatorer til 1200,- pr.stk. Hva annbefaler dere?

 

Kunne få en fin pakkepris på det også sa han i butikken:D

Stereo Syd (elendig hjemmeside) :P

 

Er det forresten noen som har erfaring med JBL PX300.4?

Tenkte å drive JBL Decade 6x9 og V-max frontsett med det

4x123,5 rms/4 ohm.

CV! Stroker PRO 15

Rockford Fosgate T40001BD

Kinetik HC2400

Club 140dB+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

-Orion 2500D subbamp er på vei.

-Stroker Pro 15 får jeg trolig i neste uke:D

-Vmax frontsett og JBL Decade blir kjøpt til helga.

-Pioneer cd-spiller er skaffet

 

Var å hørte på priser på batterier, kabler og kondensatorer i går.

Fyren i butikken foreslo å skifte ut det orginale og montere et lite Stinger batteri i stede og ha et større batteri bak.

Husker ikke noe om batteriene utenom prisene: (hva skal jeg se etter?)

Det lille: 1300 kr

Det store: 1700 kr

Og disse skulle være noe av det bedre du fikk tak i sa han.

Stinger signalkabler og stømkabel på 52mm2 med sikringsholder og diverse jording og høyttalerkabler ca 1700 kr.

Og 1 eller kansje 2 Stinger Pro 1 farad kondensatorer til 1200,- pr.stk. Hva annbefaler dere?

 

Kunne få en fin pakkepris på det også sa han i butikken:D

Stereo Syd (elendig hjemmeside) :P

 

Er det forresten noen som har erfaring med JBL PX300.4?

Tenkte å drive JBL Decade 6x9 og V-max frontsett med det

4x123,5 rms/4 ohm.

 

Ikke meningen å skremme deg her, men synes jeg må komme med noen momenter her:

Jeg hadde søkt litt seriøse råd fra andre enn stereobutikkene selv før jeg brukte 20-30.000 kr på å bygge et anlegg rundt en enorm sub som krever enormt mye strøm og kommer sannsynligvis til å riste bilen din i stykker uten at du vet noe som helst om du kommer til å få brukbar lyd. Subforsterker til 7000 kr og frontsett til 2000 kr burde kanske vært omvendt? 6x9 tommere, trenger du det? Hvor mye må du dempe bilen for å overhode få noen glede av bassen her?

 

Produktene du nevner er bra, men jeg ville vært mer kritisk før jeg handlet alt mulig. Jeg hadde heller satset på en toppklasse frontsett og en kraftig 2-kanals amp til å drive dette for å ha mulighet til å hamle opp med bassen fra Strokeren. ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å skremme deg her, men synes jeg må komme med noen momenter her:

Jeg hadde søkt litt seriøse råd fra andre enn stereobutikkene selv før jeg brukte 20-30.000 kr på å bygge et anlegg rundt en enorm sub som krever enormt mye strøm og kommer sannsynligvis til å riste bilen din i stykker uten at du vet noe som helst om du kommer til å få brukbar lyd. Subforsterker til 7000 kr og frontsett til 2000 kr burde kanske vært omvendt? 6x9 tommere, trenger du det? Hvor mye må du dempe bilen for å overhode få noen glede av bassen her?

 

Produktene du nevner er bra, men jeg ville vært mer kritisk før jeg handlet alt mulig. Jeg hadde heller satset på en toppklasse frontsett og en kraftig 2-kanals amp til å drive dette for å ha mulighet til å hamle opp med bassen fra Strokeren. ;)

 

Har lest meg grønn rundt dette om hva jeg skal velge osv.

Tror du ikke Decade og V-max frontsett holder følge med strokern så lenge de blir mata med en del strøm?

Har lest en del bra om V-max frontsett og CV er jo kjent for å spille høyt, og det er vel JBL Decade også?:) Husk at jeg tenker SPL:)

Demping kommer etterhvert. Men skal prøve å få kjøpt det så fort jeg klarer.

Ny og større dynamo kommer også med tiden, men det er såpass dyrt til Honda biler (har jeg lest og blitt fortalt) at jeg må vente litt.

CV! Stroker PRO 15

Rockford Fosgate T40001BD

Kinetik HC2400

Club 140dB+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å hørte på priser på batterier, kabler og kondensatorer i går.

Fyren i butikken foreslo å skifte ut det orginale og montere et lite Stinger batteri i stede og ha et større batteri bak.

Husker ikke noe om batteriene utenom prisene: (hva skal jeg se etter?)

Det lille: 1300 kr

Det store: 1700 kr

Og disse skulle være noe av det bedre du fikk tak i sa han.

Her snakker vi om batterier til 3000kr, i tillegg til dette noe jeg regner med han i butikken opplyste om må du også ha en batteriisolator som sørger for at du ikke våkner opp til en bil tom for strøm, denne koster fort 1000 lappen eller mer, og da er du oppe i en pris på 4000kr, OG da hadde jeg heller valgt det største batteriet til Kinetik, montert dette bak og fjernet det du har foran.. Dette batteriet kan forsyne hele bilen med strøm, og koster 3798,- har 128Ah og 2800A..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest meg grønn rundt dette om hva jeg skal velge osv.

Tror du ikke Decade og V-max frontsett holder følge med strokern så lenge de blir mata med en del strøm?

Har lest en del bra om V-max frontsett og CV er jo kjent for å spille høyt, og det er vel JBL Decade også?:) Husk at jeg tenker SPL:)

Demping kommer etterhvert. Men skal prøve å få kjøpt det så fort jeg klarer.

Ny og større dynamo kommer også med tiden, men det er såpass dyrt til Honda biler (har jeg lest og blitt fortalt) at jeg må vente litt.

 

Ok hvis målet er SPL og ikke SQL, så skjønner jeg straks valg av komponenter bedre. Jeg vet ikke om målet er å stille opp i NM i db-drag eller ha et anlegg som spiller grisehøyt og også bra for "vanlig" bruk, men uansett ville jeg lagt mer penger i høyttalerne nærme hodet ditt, dvs foran. Fulltone- og fronthøyttalere er vel uansett ikke "nødvendig" i SPL-konkurranser og da ville jeg droppa 6x9 tommerne.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi om batterier til 3000kr, i tillegg til dette noe jeg regner med han i butikken opplyste om må du også ha en batteriisolator som sørger for at du ikke våkner opp til en bil tom for strøm, denne koster fort 1000 lappen eller mer, og da er du oppe i en pris på 4000kr, OG da hadde jeg heller valgt det største batteriet til Kinetik, montert dette bak og fjernet det du har foran.. Dette batteriet kan forsyne hele bilen med strøm, og koster 3798,- har 128Ah og 2800A..

 

Så Kinetik batteriet er bedre enn 2 Stinger batteri? Se selger alt ganske billig der jeg hadde tenkt å kjøpe fra siden Stinger skulle komme med nye batterier så skulle de tømme lageret.

 

Hvor kjøper jeg Kinetik da?:)

CV! Stroker PRO 15

Rockford Fosgate T40001BD

Kinetik HC2400

Club 140dB+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for annbefaling:D

Bestiller et: Kinetik HC2400 - 2750 Ampere Power Cell - The Monster

 

Regner med at folk her har skikkelig peiling:D

 

Jeg har ikke peiling på dette så må bare få lært noe, trenger jeg ikke batteriisolator til Kinetik batteriet?

CV! Stroker PRO 15

Rockford Fosgate T40001BD

Kinetik HC2400

Club 140dB+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for annbefaling:D

Bestiller et: Kinetik HC2400 - 2750 Ampere Power Cell - The Monster

 

Regner med at folk her har skikkelig peiling:D

 

Jeg har ikke peiling på dette så må bare få lært noe, trenger jeg ikke batteriisolator til Kinetik batteriet?

 

Batteriisolator er for å skille to batterier fra hverandre så de ikke står og "lader" på hverandre. Så nei, du trenger ikke det hvis du "kun" skal bruke Kinetik batteriet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår