Gå til innhold

Ang lufting av Bremser

Ranger emnet


Skyline_401

Anbefalte innlegg

-Fyll på veske

-Pump opp pedal med nipler lukka

-Mens ein kompis holder trykk på br. pedalen så opner du ein nippel om gangen for å sleppe ut luft og så stenger du den igjen. Fortsett til det er tomt for luft. Og husk å etterfylle veske.

Corrado G60 - Bruksbil

Golf Rallye - Bruksbil

Bobla 1300 - Søndagsbil

Golf 2 16vT - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri testa det så kan godt vera det funker, om ikkje vesken suges tilbake kvar gang man slepper ut pedalen da..?

 

Steg for steg howto:

1. Tøm beholder for gammel bremsevæske. (Sug den ut med noe, gjør allt mye enklere, og det går raskere å skifte.) Fyll på ny og rett væske.

2. La en kompis sitte inni bilen.

3. Start på høyre bakhjul, skal alltid starte så langt unna bremsebeholder og hovedsylinder som mulig. (Det blir motsatt på feks. engelske biler).

4. Åpne nippel høyre bak, la kompisen pumpe feks. 10 ganger, for så å la pedalen være i bånn. Nå må du lukke, kompisen pumper så opp trykk, og holder pedalen inne, så må du åpne, kompisen din skal trø pedalen i bånn. Nå lukker du, og spør om det er normal bremsepedal.

5. Fortsett nå med venstre bakhjul, så høyre framhjul, og til sist venstre framhjul. Sjekk væskenivået ofte, går hovedsylinderen tom, får du endel mer arbeid, du må starte allt på nytt igjen!

6. Når du er ferdig med alle kalipperne, så kjenn etter at pedalen er normal. Prøv bilen også på veien.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Start på høyre bakhjul, skal alltid starte så langt unna bremsebeholder og hovedsylinder som mulig

 

Har ingenting å sei kva hjul man begynner på.

 

Eg pleier å begynne foran da man får raskere opp trykk.

 

...går hovedsylinderen tom, får du endel mer arbeid, du må starte allt på nytt igjen!

 

Og går den tom er det lett for å ødlegge hovedsylinderen. Er ganske svak, så eg pleier å sette på trykk på b.v. beholderen...

Corrado G60 - Bruksbil

Golf Rallye - Bruksbil

Bobla 1300 - Søndagsbil

Golf 2 16vT - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha litt info om det bremsertrykksegulatoren som sitter på bakstillinga! Den satt på vr6-bakstillinga, men ikke på cl'n? Er dette noe som trengs på skiver? Og hvilken funksjon har den? Ligger litt i navnet, men sier meg ikke så mye.

 

Dette er egentlig ingen vits i å skrive, men venstre bakhjul er lengre unna bremsekraftforsterkeren enn høyre :P Men utbetydelige lengder likevel;) det er ikke for å være firkantet eller noe sånn, altså ;)

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg for steg howto:

1. Tøm beholder for gammel bremsevæske. (Sug den ut med noe, gjør allt mye enklere, og det går raskere å skifte.) Fyll på ny og rett væske.

2. La en kompis sitte inni bilen.

3. Start på høyre bakhjul, skal alltid starte så langt unna bremsebeholder og hovedsylinder som mulig. (Det blir motsatt på feks. engelske biler).

4. Åpne nippel høyre bak, la kompisen pumpe feks. 10 ganger, for så å la pedalen være i bånn. Nå må du lukke, kompisen pumper så opp trykk, og holder pedalen inne, så må du åpne, kompisen din skal trø pedalen i bånn. Nå lukker du, og spør om det er normal bremsepedal.

5. Fortsett nå med venstre bakhjul, så høyre framhjul, og til sist venstre framhjul. Sjekk væskenivået ofte, går hovedsylinderen tom, får du endel mer arbeid, du må starte allt på nytt igjen!

6. Når du er ferdig med alle kalipperne, så kjenn etter at pedalen er normal. Prøv bilen også på veien.

 

Og før du begynner med dette fester du en strips til lasteventilen (også omtalt som bremsekraftregulator) slik at denne står maks spent, slik at den er helt åpen (for å simulere at bilen er lasta tungt). Hvis ikke dette gjøres kan man risikere at man får ei luftlomme i denne og da får du svampne bremser.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha litt info om det bremsertrykksegulatoren som sitter på bakstillinga! Den satt på vr6-bakstillinga, men ikke på cl'n? Er dette noe som trengs på skiver? Og hvilken funksjon har den? Ligger litt i navnet, men sier meg ikke så mye.

 

Lasteventilen er der for å regulere bremsekrafta på bakakselen, avhengig av høyden som bakakselen har (hvor mye last man har i bilen). Denne er i praksis en strupeventil som begrenser bremsekrafta på bakakselen og er helt nødvendig når du har skiver. Hvis ikke er bilen helt ukjørbar når det er vått/glatt. Ventilen er festa i bakakselen og koblet til en arm med ei fjær som er forankret i gulvet på bilen. Når du laster bilen strammes fjæra, armen på lasteventilen flytter på seg og lasteventilen åpner for mer trykk (hvilket fører til mer bremsekraft bak).

 

Når bilen senkes må lasteventilen justeres, ettersom systemet da vil reagere som om bilen er tungt lastet bak. Da flytter man på innfestinga til ventilen og/eller festepunktet i gulvet slik at fjæra ikke står noe mer i spenn enn den ville gjort før senking. Dersom du har gewinde som er rimelig bra nedskrudd er det i grunnen bare å slakke opp mest mulig.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting å sei kva hjul man begynner på.

 

Eg pleier å begynne foran da man får raskere opp trykk.

 

 

Etter boken så skal man begynne på det hjulet så er lengst vekke fra hovedsylinderen

:knock:

-se mulighetene, ikke begrensningene

-forhjulene styrer bare delvis. for presis retningsforandring må man stille opp og kjøre sideslengs.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig ingen vits i å skrive, men venstre bakhjul er lengre unna bremsekraftforsterkeren enn høyre :P Men utbetydelige lengder likevel;) det er ikke for å være firkantet eller noe sånn, altså ;)

 

Som regel er høyre bakhjul lengst vekke. Men der fins andre varianter og.. :cheers:

-se mulighetene, ikke begrensningene

-forhjulene styrer bare delvis. for presis retningsforandring må man stille opp og kjøre sideslengs.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår