Gå til innhold

Problemer med å feste nedre remhjulet

Ranger emnet

Richard F

Anbefalte innlegg

Her om dagen løsnet det nedre reimhjulet (som sitter på veiva), og når jeg tok det av, fant jeg ut at må mangle en kile eller tapp eller noe. Lurer på om det er en egen del, eller om det skal sitte på reimhjulet eller "tannhjulet" til registerreima. Har prøvd å få svar på problemet hos Volvo, men det er visst ingen som er sikker.. Bekymrer meg litt å kjøre når jeg vet at hjulet faktisk kan løsne.

Håper på oppklarende svar :D

Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et svakt punkt på disse motorene. Om du ikke drar til skruen i senter på veiva godt nok løsner registerreimhjulet og tappen som stikker ut går av. Dette skjedde meg også, du må enten finne nytt reimhjul eller kjøpe et nytt på Volvo. Koster ca 950kr i Norge, men ca 450kr i Sverige, hvertfall for 2-3 år siden. Sjekk over reimskiva og veivtappen for skader før du setter sammen, jeg måtte bytte reimskiva samtidig da den var litt oppspist inni. Bruk loctite og momentnøkkel når du setter sammen neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det er samme probleme som var på min så er det en indre kile i register-reim hjul som sitter på veiva, og en ytre kile som skal passe på reimhjule, og så en bolt ytterst som fester alt..med meg var det alltid den kilen som skal passe på hjule som knakk..da mistet jeg all kjøling og ladding osv..men med en kompis av meg knakk alltid den indre kilen..og da ble registeret feil og motoren stoppet..

Jeg hadde på litt svak locktite før jeg skrudde på skruen..og har holdt siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat hadde det problemt på sin 240 tic. Og da bare dreide jeg ny "hylse" som vi satte inn i reimhjulet, litt kon så vi måtte presse den inn og fresa nytt spor til kilen.

Satte det sammen med locktite og skrudde til. Det har ikke løsna ennå, og han bruker bilen en del mil daglig.

Får du ikke fiksa det, kan jeg se om jeg finner tegninga og lage en til deg for en meget billig penge:)

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider