Gå til innhold

Nm og Turtall

Ranger emnet


civic 1983

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nm & dreimomentet er det samme :)

 

Men lett fortalt, dreimomentet er det som drar i gang bilen, og det er hestene som holder bilen gående :)

F.eks, en bil med 1000 hester og si 100Nm (litt på kanten), den vil være treigere enn en bil med 150hk og 450Nm

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du helt på jordet mustang. Dreiemoment og effekt er bare to forskjellige måter å regne på. Ved ellers like forhold vil bilen med mest utviklet effekt være raskest og kunne bestige de bratteste bakkene.

 

Formelen for akselerasjon er

a = konstant * effekt / (fart * vekt)

 

Merk at det er effekten er på hjulene. Formelen tar ikke hensyn luftmotstand eller lignende.

 

Dreiemoment måles i Nm, volum måles i liter og effekt måles i kW/hk.

 

Jeg liker å sykle. Da lager jeg opp mot 400 Nm på pedalene. Det er mer enn en vanlig personbilmotor. Effekten blir lav pga det lave turtallet. Og det er effekten som teller.

 

Ulempen med høyeffektsmotorer (bensinmotorer) er at de utvikler liten effekt på lave turtall. På lave turtall kan dieselmotorer utvikle høyere effekt enn en bensinmotor med høyere maksimaleffekt.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en bil med 100Nm er raskere enn en med 450Nm, når man gir på?

Kan sikkert finne en formel på om at en bil med olje temp på 90 grader er raskere enn en bil på 32 grader, men hvem bryr seg.

 

Hvordan bilen er gira har også noe å si, men han lurte på dreimoment.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om likt turtall, så vil den med 450 Nm har 4,5 ganger mer effekt enn den med 100 Nm. Og fordi den har mer effekt vil den være raskere.

 

Du kan også regne ut det samme ved å ta utgangspunkt i motorens dreiemoment. Da må du også ta transmisjonens utvekslinger med i regnestykket. Svaret vil imidlertid bli det samme, den med mest effekt vil være raskest og best til å bestige bakker.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo veldig enkelt å greit:

 

2e621cd9bcc2e222244b065aff8ad56b.png

 

effekt (hestekrefter eller watt) er altså dreiemoment gange turtall delt på en viss konstant.

= hvis man øker enten dreiemomentet eller turtallet får man høyere effekt.

 

Og til slutt ja det er effekten som til slutt har noe å si for hvor fort du kan kjøre eller aksellerere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i å krangle, og gi en grei forklaring på forskjellen NM/HK.

 

Hentet fra Wikipedia:

Dreiemoment (kraftmoment,torsjonsmoment) beskriver i fysikken en krafts evne til å forandre et legemes rotasjon. Dreiemoment er definert som kraft ganger arm (hvor armen er avstanden mellom kraftens angrepspunkt og rotasjonssenteret).

 

ALTSÅ: Dreiemoment er motorens evne til å dreie veiv, svinghjul, drivakslinger, hjul osv. Den blir i praksis bestemt av en del ting som veivas utforming, vekta av svingjul, diameter på svinghjul o.l.

 

 

Så over til HESTEKREFTER (også hentet fra Wikipedia):

 

Hestekraft (eng. horsepower) er en enhet for måling av effekt, men er ikke en SI-enhet. En metrisk hestekraft er lik 735.49875 watt og har symbol hk. En britisk hestekraft er lik 745,69987158227022 watt.

 

Enheten hestekrefter ble først brukt av James Watt som eksperimentelt fastslo at en hest som da ble benyttet i de engelske gruvene gjennomsnittlig var i stand til å heise en last på 33 000 pund en fot opp i løpet av ett minutt. Dette tilsvarer ca 75 kg en meter opp på ett sekund. Denne enheten ble så benyttet ved beregning av hvor mange hester en dampmaskin kunne erstatte.

 

En 6 hestekrefters dampmaskin kunne således erstatte 6 hester. Det er i ettertid blitt bemerket at få hester er i stand til å levere så mye som en hestekraft over tid slik at James Watts dampmaskiner faktisk estattet flere hester enn det ble lovet.

 

Hestekrefter brukes i dag stort sett bare av historiske årsaker, og da til å angi effekten av motorer, spesielt bilmotorer, og er i ferd med å fases ut til fordel for kilowatt. En tommelfingerregel er at 1 hk er ¾ kW.

 

 

Altså, en HK er (litt unøyaktig) motorens evne til å vedlikeholde bevegelses-energien i bilens. (På godt norsk, motorens evne til å holde farten på bilen oppe) Ikke misforstå, en HK hjelper godt til med å få bilen til å spytte unna, men er mest en måte til å beskrive motorens/hestens evne til å dra vekta over en viss strekning på en viss tid. (33 000 pund, en fot(ca33cm) på 1 sekund)

 

Håper noen har synspunkt eller bedre forklaringer på dette, men det er den beste og enkleste forklaringen jeg kan komme med.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo veldig enkelt å greit:

 

2e621cd9bcc2e222244b065aff8ad56b.png

 

effekt (hestekrefter eller watt) er altså dreiemoment gange turtall delt på en viss konstant.

= hvis man øker enten dreiemomentet eller turtallet får man høyere effekt.

 

Og til slutt ja det er effekten som til slutt har noe å si for hvor fort du kan kjøre eller aksellerere.

 

formelne må vær feil,

 

tar utgangspunkt i min bil, som har 220hk og 309nm ved 1950 rpm.

 

309nm er 228ibft ganger 1950 /5252 blir 84hk??

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

formelne må vær feil,

 

tar utgangspunkt i min bil, som har 220hk og 309nm ved 1950 rpm.

 

309nm er 228ibft ganger 1950 /5252 blir 84hk??

 

Ved 1950RPM har du 84hk, hvis det er der du har 228lbf-ft (309Nm) stemmer nok det ja;) 220hk er nok målt ved et høyere turtall.

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår