Gå til innhold

Nm og Turtall

Ranger emnet


civic 1983

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

_________________________________________________________________

 

La meg si dette på en annen måte for deg; Når man har passert det turtallet der motoren har høyest effekt, så kan man ikke akse lengre. Derfor, mine damer og herrer, må dere slå opp i håndbøkene deres hvor motoren peaker og ALDRI kjøre over det turtallet når dere skal akse. Bilen BREMSER da!!! Husk dette alle sammen.

 

Håper det var en spøk.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visst faen kan du akse. om du har f.eks Registeret ditt på ca 5.800RPM og motoren din når turtalls sperra på 7 blank. så erre bare å fortsette. Saken er at bilen din ikke blir nødvendigvis sterkere om du fortsetter forbi 5.800 rpm, men du får et høyere turtall som er nærmere registeret/ effektkurven på topp i neste gir.

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det blir feil at en mann som lever for honda.. uttale seg om noe kaldt NM/Dreiemoment. god jul folkens :)

 

jeg siterer!!!!

 

 

:thumb :thumb :hailvw :disco :disco :hammer :biker :biker :mat :soldiersf :worshipnissan :repost: :omfg :chairshot :ssip: :hello: :rockets :win :win :win :win :win :win :win damndamn :win damndamn damndamn :win damndamn :rockets :( :???::hvaskjera :puke: :thanks :fatality: :fatality: :camper: :race :race :fingers: :iconsm :iconsm :respect :respect :spider :happyhappy: :happyhappy: :cab :jail :hide :roll: :roll: :hondakick :smilbmw: alacocaina :knock: :microsoft :phatyo :google :nono: :fuckme2: :google kiddie kiddie :spermie: :spermie: :anger: :anger: :pray :pray :pray :pray :pray :pray

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visst faen kan du akse. om du har f.eks Registeret ditt på ca 5.800RPM og motoren din når turtalls sperra på 7 blank. så erre bare å fortsette. Saken er at bilen din ikke blir nødvendigvis sterkere om du fortsetter forbi 5.800 rpm, men du får et høyere turtall som er nærmere registeret/ effektkurven på topp i neste gir.

 

yep og når det er topphastighet (fres=0) man snakker om, så er jo premisset siste gir og sådan vil jo effekttopp != topphastighet, såfremt:

turtalls-sperren ikke slår inn mens kurven er på vei opp (hissig turbo + vtec?)

man har nok kraft til å overvinne motkraft, fres != 0.

 

Jeg viser igjen til mr. Lee nuddelpakken, fjellet kommer ikke til deg, me..

Eller vent, det var Newtons Lover jeg tenkte på: http://no.wikipedia.org/wiki/Newtons_bevegelseslover

 

Elementær fysikk og den som bryter fysikkens lover vil jeg gjerne ha autografen til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sant. er det siste giret ditt så vil du helst ikke ha V-tekk alban systems nei.

 

Da går jeg får en hurtig stilt kaffekoker med snurrbass montert under:)

Motstand er no dritt. er som å ha sex med ei SKIKKELIG feit kjerring. du kan dytte så vil. men du kommer ikke lenger inn før du har G-kreftene med deg!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler egentlig alle er enige her

 

DaButcher er enig i at toppfarten kommer ved effekttopp hvis du har uendelig mange gir.

 

Hondaen er enig i at du ikke har uendelig mange gir på en vanlig bil, og at dermed topphastigheten av og til kommer før effekttoppen og av og til etter (på turtallssperra)

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akselerasjonen til en bil følger dreiemomentkurven. Siden akselerasjonen følger dreiemomentkurven vil akselerasjonen (når man tar kickdown) i m/s^2 bli størst hvor stigningen er brattest, dvs differansen mellom tilgjengelig motormoment og lastmoment er størst.

 

Jeg har alltid trodd at akselerasjonen fulgte effektkurven. Hvis jeg gir full gass i 2. gir, er det ved 6000 RPM (effekttopp) at hjulene mister grep og begynner spinne, ikke ved momenttopp på 3000 RPM.

 

Jeg pleier heller ikke skifte til høyere gir ved momenttopp for raskest akselerasjon. Det gjør jeg ved turtallsperra.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler egentlig alle er enige her

 

DaButcher er enig i at toppfarten kommer ved effekttopp hvis du har uendelig mange gir.

 

Hondaen er enig i at du ikke har uendelig mange gir på en vanlig bil, og at dermed topphastigheten av og til kommer før effekttoppen og av og til etter (på turtallssperra)

 

Du har nok blandet oss :-)

Hondaen mener at toppfart alltid er på topp effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at akselerasjonen fulgte effektkurven. Hvis jeg gir full gass i 2. gir, er det ved 6000 RPM (effekttopp) at hjulene mister grep og begynner spinne, ikke ved momenttopp på 3000 RPM.

 

Jeg pleier heller ikke skifte til høyere gir ved momenttopp for raskest akselerasjon. Det gjør jeg ved turtallsperra.

 

Tro meg, hjulene slipper lettest ved momenttopp. Vil garantert slippe lettere ved 3000rpm i første, enn ved 6000rpm i første. Men de vil muligens slippe lettere ved 6000rpm i første, enn ved 3000rpm i tredje.

 

Du skal heller ikke skifte gir på momenttopp. Det som er viktig er å maksimere dreiemomentet på hjulene. Maks dreiemoment for gitte hastighet vil du finne i det giret som kommer nærmest mulig effekttoppen. Så det du kan gjøre, er å enten regne ut dreiemomentet på hjulene for hvert gir for alle turtall og hastigheten du vil ha i hvert fir på gitte turtall. Så ser du i tabellen og finner turtallet for hvert gir som er slik at neste gir vil ha høyere dreiemoment for samme hastigheten, og girer på det turtallet.

 

Ellers så kan du bruke tommelfingerregelen og gire litt etter effekttoppen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ihvertfall enig med DaButcher, og jeg håper Hondaen skjønner hva han selv mener etterhvert, jeg fikk lite sammenheng i det han skrev før jeg selv leste teksten fra puma, og fikk med litt mer enn den halvparten som ble sitert...

 

Min mening er ihertfall at:

 

topphastighet (i praksis) oppstår når motorkraft (dreiemomentet på hjulene) er lik all motkraft, uavhengig av hvor man er i effektregisteret.

 

topphastighet (teoretisk) vil være, som DaButcher skriver, der kurvene for motkraft møter krafttopp.

(teoretisk topphastighet fullstendig uten å ha blandet inn girkasser og utvekslinger i det hele tatt, faktisk kan en jo da regne ut utvekslingene en trenger for å oppnå høyest mulig topphastighet i et bygge f.eks.)..

:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

topphastighet (i praksis) oppstår når motorkraft (dreiemomentet på hjulene) er lik all motkraft, uavhengig av hvor man er i effektregisteret.

Bingo, bare bytt ut "i praksis" med "bestandig".

 

Kort oppsumert dreier diskusjonen her seg om hvor i registeret dette inntreffer.

Hondaen har preket lenge om at dette bestandig inntreffer på effekt-maksimum, så at dette vil kun skje ved giring optimalisert for topphastighet, til å så si at giringen, i praksis, ikke har så stor innvirkning på topp hastigheten. De to siste utsagnene er korrekte.

 

Sett at du har 240hk ved 5000rpm og 250hk ved 5500rpm, og topphastigheten inntreffer ved 5000rpm, så vil du ikke tjene mye på å gire om slik at den inntreffer ved 5500rpm. Men litt vil du likevel tjene.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår