Gå til innhold

Hentet "ny" bil i går - er toppakningen gåen?

Ranger emnet

Lamelot

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe her...

Hentet "ny" bil i går, en 2000 Passat 115 hk TDI PD. Bilen kokte flere ganger på vei hjem over fjellet, selv om var veldig forsiktig.

SnapDrive sier at dette kan være toppakningen, siden varmeapparatet ogsp blåste kald luft innimellom, selv om det var stilt på varmt. Det er ikke vann i oljen, men de sa at det trengte det heller ikke være. Det trengte ikke gå begge veier..

Noen som har peil?

/thomas

----------

2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk

2000 Passat 115hk TDI PD

x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skulle man jo tru SnapDrive har utelukket vanlige ting før de forteller deg det kan være toppakningen.

Men det du beskriver kan ofte bare være luft i kjølesystemet.

Er du heldig holder det å lufte kjølesystemet. Er du uheldig er de eksos som slipper inn. Blir det veldig høyt trykk i vannslangene når bilen er varm? Lekker det noe sted?

Det bør vel nevnes at det kanskje ikke er lurt å kjøre den varm for å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket kjølevæskenivået samtidig som du får kun kaldluft ut av varmeapparatet? Jeg hadde samme problemet med min 95-passat 2.0l etter bytte av kjølevæske. Problemet hos meg var luft i systemet. Konstruksjonen på min bil var slik at det var vanskelig å få ut all luft fra annlegget siden varmeapparatet var det høyeste punktet i kjøleannlegget. Det hjalp lite at ekspansjinstanken låg høyest når den var koblet til systemet lenger nede. Løsningen var å løsne forsiktig på slangeklemmen til varmeregisteret (som er i motorrommet) og fylle på kjølevæske.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på din, men det er verdt et forsøk. Har du hørt med forige eieren om han nylig har tappet kjøleannlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant ut av det! Fyllte på mer vann - nivået hadde gått litt ned etter motoren ble kald - lot lokket være åpent på ekspansjonstanken - og startet bilen. Virker som jeg fikk ut luften - og har ikke klart å fremkalle feilen igjen ;-)

Likevel - slengte den inn på verksted i dag - og ba de om å bytte kjølevesken og lufte godt. Håper det ordner seg da.

(forøvrig er jeg kjempefornøyd med bilen - går som en kule)

/thomas

----------

2000 Passat 115hk TDI PD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det veldig høyt trykk i vannslangene når bilen er varm? Lekker det noe sted?

Tror ikke det blir uvanlig høyt trykk på slangene - mer enn det bør være når vann koker kiddie Har heller ikke klart å påvise lekkasjer enda...Får se hva verkstedet sier i dag (Det ble ikke SnapDrive - de priser seg helt ut...)

/thomas

----------

2000 Passat 115hk TDI PD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket kjølevæskenivået samtidig som du får kun kaldluft ut av varmeapparatet? ...

...

Løsningen var å løsne forsiktig på slangeklemmen til varmeregisteret (som er i motorrommet) og fylle på kjølevæske.

Nå vet jeg ikke hvordan det er på din, men det er verdt et forsøk. Har du hørt med forige eieren om han nylig har tappet kjøleannlegget?

Fikk ikke sjekket dette - vanskelig i mørke i 10 minus på fjellet ;-) Vet at det er byttet vannpumpe for en stund siden - kanskje dette kan være årsaken til luften.

BTW! Hvor er dette 'varmeregisteret'? I tilfelle jeg må lufte mer selv..

/thomas

----------

2000 Passat 115hk TDI PD

Lenke til kommentar
Del på andre sider