Gå til innhold

Xenon-guide

Ranger emnet


Magnalf

Anbefalte innlegg

Siden det er mange som lurer på ting ang. Xenon, ombygging osv (og siden jeg ikke har noe anna fornuftig å finne på akkurat nå) tenkte jeg å lage en liten infotråd om Xenon.

 

Folk som er usikker på hvem fargetemperatur (kelvin) de burde velge, hva som er forskjellen, hva som er lovlig, hvordan HID fungerer osv. vil kanskje finne denne tråden hjelpsom.

 

Xenon (som blir brukt og montert på riktig måte) bidrar til at man ser hindringer og farer i trafikken bedre, og øker trafikksikkerheten betraktelig.

 

Xenon.JPG

 

Først..litt fakta og begrep om Xenon/HID

 

Xenonpære, også kalt HID (High Intensity Discharge) er som navnet tilsier en gassutladningspære. Inne i gassutladningspæra finner vi xenon-gass og to elektroder. Når disse elektrodene får tilført strøm, skapes det en gnistrende lysbue på et par millimeter mellom elektrodene. Siden lyset skapes av gnister, kan temperaturen bli mye høyere enn det som er mulig i en halogenpære som har en glødetråd med et visst smeltepunkt å ta hensyn til.

 

At pæra ikke har glødetråd forbedrer holdbarheten, vibrasjoner og støt fra veidekket kan skade og forkorte levetiden til den tradisjonelle halogenpæra med glødetråd. Pærene avgir også et mer blåhvitt lys nærmest mulig dagslys som bedrer sikt og sikkerheten. Xenonlys har også en lumen (lysstyrke) som er opptil 300 % sterkere enn vanlig halogenpære.

 

Noen begreper:

 

Watt : Mål for elektrisk effekt (w) (varmen pæren produserer)

 

Volt : Mål for elektrisk spenning(v)

 

Kelvin : Mål for fargetemperatur (K)

 

Lumen : Mål for lysstyrke (lu)

 

Candela : Mål for lysintensitet (cd)

 

Ampere : Mål for elektrisk strøm (a)

 

Avskjæring : En nøyaktig avskjæring av lysbuen som kommer av designet på prosjektoren eller reflektoren, for å hindre blending av møtende.

 

Lysmønster : Mønstret av lys som projekteres på bakken og inkluderer spredningsvinklen, bredde og dybde på belysningen.

 

HID (High Intensity Discharge) = Gassutladning

Halogen = Glødelampe

 

Noen av fordelene med Xenon/HID fremfor halogen er:

 

Opptil 3 ganger mindre effektforbruk (HID = 35w, halogen = 55-100w)

Opptil 4 ganger så mye lysutbytte (HID = 2400-3200lu, halogen = 800-1700lu)

Opptil 10 ganger så mye høyintensivt lys produseres (HID = 202.500cd, halogen = 21.000cd)

Opptil 6 ganger så lang levetid for pæren (HID = 2500h, halogen = 400h)

HID lys inneholder mindre infrarødt lys som trøtter føreren og andre bilister

HID lys opplyser vegen med en skarpere kontrast og mer naturlige farger

Halogenpærer produserer lysfarger mellem 2300K-4000K (2000K er gulaktig, 4000K er hvitaktig)

HID produserer en naturlig farge fra 4100K og opp til 14000K (4000K er dagslys, 6000K er llitt blåaktig og 14000K er nærmest lilla).

HID sprer lyset over en jevn flate med skarpe og veldefinerede kanter.

 

Er det lov å ettermontere Xenon?

 

Det er lov å ettermontere Xenon, men det forutsetter at man installerer automatisk høydenivåregulering (ikke manuell knapp i bilen), har lykter som er godkjent for Xenon og er E/CE merket og at man har lyktespylere/viskere på bilen. Hella selger bl.a ettermonteringskit med alt nødvendig utstyr, men disse er somregel veldig dyre og begrenset til kun enkelte bilmerker.

 

Det er altså ikke lov å kun ettermontere Xenonkit du har kjøpt uten å ha det som er nevnt over, men om man bruker litt sunn fornuft, stiller inn lyktene riktig slik at de ikke blender motgående billister, er sjangsene for at noen bryr seg relativt små. Det er også anbefalt at du har lyktespylere/pussere på bilen, da Xenon kun produserer 35W varme i motsetning til halogen sine 55W, og derfor er sjangsene for at is og snø legger seg på lyktene større.

 

Hva med i fjernlys og grøftelys/spredere?

 

Det er fullt lovlig å ettermontere Xenon i både fjernlys og grøftelys/spredere uten noen annen form for ombygging. Ingen krav om aut. høyderegulering. Det som kan stoppe deg her, er antallet total lux som er lovlig på bilen.

 

Må jeg ha prosjektor/"linselykter" når jeg ettermonterer Xenon?

 

Grunnen til at de fleste biler med originalmontert Xenon har prosjektorlykter, er nettopp pga at prosjektoren er mye mer effektivt til å kutte lysbilde (les: avskjæring) og hindre blending av imøtekommende. Det er også noen produsenter, bl.a Volvo personbiler og Scania lastebiler som har utviklet reflektorer spesielt for Xenon, som gjør samme nytten.

 

rico3_1115315507_dscf0213.jpg

Volvo Xenon

 

Når du skal ettermontere på din bil er det derfor en fordel at du har såkalte "linselykter" for din egen og andres sikkerhet, for å hindre blending av imøtekommende trafikk. På de fleste biler med vanlige halogenreflektorer klarer ikke "rillene" som er i lykteglasset å fordele lyset dit det skal være pga Xenon har et for kraftig lysbilde, resultatet blir gjerne at de som møter deg føler at de møter et Xenon arbeidslys når du kjører forbi og irriteres over dette.

 

xenon2_navy.jpg

Linselykt (nærlyset til høyre)

I fjernlys fungerer alt godt, da man blender med fjernlys uansett.

 

Det er alikevel stor forskjell fra bil til bil, og mange fungerer veldig bra på lyskuttet selvom man ikke har "linselykter". Dette er bare å prøve seg fram på, evt. høre på erfaringene til andre som har prøvd.

 

Hvilken fargetemperatur (kelvin) burde jeg velge?

 

Hvilken fargetemperatur du burde velge kommer ann på hva du vil ha ut av lyktene dine. Vil du ha best mulig lys, som ser mest "originalt" ut velger du 4300kelvin. Vil du ha enda litt mer blåskjær i lyset men fortsatt godt nok lys, velger du 6000kelvin. Vil du ha skikkelig blått velger du 8000k osv. Du får Xenon helt opp i 12 -og 14000kelvin (som er henholdsvis lilla og grønn farge). Det begynner også å komme 2500k sett på markedet som gir et kraftig gult lys. Jo høyere eller lavere kelvin ut ifra 4300kelvin, jo dårligere lys. 4300k er "midtlinjen". Det menneskeøyet er "produsert" for å takle best.

 

display2.jpg

 

kelvin.jpg

 

35W ballast eller 50W ballast? Hva bør jeg velge?

 

Standard til Xenon er 35W ballast. Ved å bytte til 50W ballast i f.eks fjernlysene får du et utrolig kraftig og godt fjernlys. Det er ikke anbefalt å bruke dette i nærlys eller spredere da det skaper stor blending og stor irritasjon for andre i trafikken, og ikke minst er det farlig.

 

På noen kit må man bytte både pære og ballast når man går over til 50W, på andre holder det med ballasten. På mine var det forskjellige pærer, og 50W pæra var feitere enn 35W pæra, og ville ikke passe i H1 sokkelen. Jeg kunne enten voldta lykta eller gå for 35W i fjernlys også. Jeg valgte det siste. :)

 

Hva bør jeg passe på når jeg skal kjøpe meg/montere Xenon-kit?

 

Særlig når det gjelder H4-kit`ene, burde du styre unna de som har halogen langlys og Xenon nærlys. Når du da setter på fulltlyset merker du ikke forskjell engang. Kjøp såkalt "BiXenon", der begge moduser er Xenon, enten ved hjelp av flere pærer eller et motorisert spjeld.

 

Man burde passe på er om det er mulighet for å bytte pærene hvis de ryker. Hvis ikke kan det fort bli dyrt om man må kjøpe nytt sett hver gang pærene går.

 

Forsikre deg om at bilens ledningsnett tåler belastningen fra lysene når de tennes (25 000V). Hvis ikke må det utbredes. Å bruke et for dårlig ledningsnett kan få uheldige følger.

 

Noen biler (f.eks enkelte nyere Audi) er spesiellt følsomme i elektronikken for "sonar puls`en" (hehe fant ikke noe bedre ord, help me out! :D) som utstyret gir fra seg når lampene tennes. Pass derfor på å isolere kablene skikkelig. Har hørt om folk bilen har stoppet for da de tente sien Xenon fjernlys f.eks. Kjedelig hvis det kanskje skjer i en sving og du mister bremse/svingkraft (for å sette det litt på spissen)

 

Ikke gå i fella og kjøp "Plasma Blue Xenon Look" halogenpærer hvis du er ute etter ordentlig Xenon.

 

Og selvfølgelig, om det er garanti på produktet, er det alltid et pluss.

 

Hvor får jeg kjøpt Xenon-ombyggingskit?

 

http://www.dybvik-trading.no

http://www.dioder.no

http://www.xenonkits.dk

+ mange fler, Google er din venn!

 

---

 

Er det noe mer jeg burde ha tatt med her, eller om noe er feil, så si ifra så skal jeg sjekke det opp :)

 

Kilder:

http://www.dybvik-trading.no

http://www.xenonkits.dk

Statens Vegvesen

Forskjellige tråder på forumet

Selvlært fakta jeg ikke husker hvor jeg har lært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flott guide det her :) Men hvordan er lysstyrken på 8000k i forhold til 6000- og 4300k? Synes 8000k ser så jævlig porno ut :D

 

 

Lysstyrken blir ikke fullt så god, men fortsatt langt bedre enn vanlig halogen ;) Tøft med blått lys ja :) Møtte en på E18 her om dagen med lilla spredere (12000k) og grønne hovedlys (14000k). Så litt porno ut hehe, men han kan umulig se særlig bra i regnvær med den fargen :D Så høye verdier blir somregel bare brukt på showbiler som står inne på messer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det på noe offentlig sted, forskrifter e.l. at det er lov med ettermontert xenon i fjernlys? I tilfelle, hvor finnes det?

 

Jeg diskuterte dette med en bekjent i vegvesenet og vi kom fram til at det var lovlig, så lenge det er E/CE merket. Lyktespylere var ikke påbudt på fjernlys, og aut. høyderegulering har ikke noe hensikt uansett pga det er fjernlys. Siden Xenon utvikler mindre varme, skader det heller ikke reflektorene.

 

Bilprodusentene har valgt å fortsatt bruke halogen i fjernlyset istedet for Xenon pga Xenon fortsatt har litt treg oppvarmingstid (for at det skal kunne lyse optimalt) og så man får forminsket "blindhets"følelsen når man dimmer ned ved møte av bil. Hvorvidt det siste sikkert er forskjellig fra person til person. Xenon kommer nok til å komme i fjernlys originalt også, tror jeg da :)

 

Prøvde å søke på lovdata.no men fant desverre ikke noen forskrifter om akkurat dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig bra tråd! Kudos til deg min venn :)

 

Jeg har akkurat montert Xenon i mine tåkelys og det ble meget stilig :)

Rent logisk så burde det ikke være noen regler ang. Xenon i fjernlys og grøfte / tåkelys pga. liten blendingsfare. Men jeg finner ikke noen plass der hvor det står i ren klar tekst at det er lov. Men satser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det som gir xenonpærene de forskjellige fargetemperaturene? Er det fargen på glasset?

 

Ikke fargen på pæreglasset nei, fargegjengivningen skjer inne i selve utladningsprosessen hvis jeg har forstått det rett. Akkurat hvordan det gjøres er jeg ikke sikker på, men kan tippe det har noe med en sammenheng av mengde gass, spenning osv inne i selve pæra som styrer det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å ettermontere Xenon?

 

Det er lov å ettermontere Xenon, men det forutsetter at man installerer automatisk høydenivåregulering (ikke manuell knapp i bilen) og lyktespylere/viskere. Hella selger bl.a ettermonteringskit med alt nødvendig utstyr, men disse er somregel veldig dyre og begrenset til kun enkelte bilmerker.

 

Det er altså ikke lov å kun ettermontere Xenonkit du har kjøpt uten å ha det som er nevnt over

 

Er du så sikker på dette?

Tror du er på litt tynn is når det gjelder dette.

Du må i i tilegg har en E-merket lykt som er godkjent for xenon pærer.

 

Hvis du selv ettermonterer Xenon lyspærer i den fabrikkmonterte hovedlyskasteren på bilen din, risikerer du at bilen kan bli avskiltet og at forsikringsutbetalingen ved et uhell kan bli avkortet. Hvorfor? Fordi ulovlig ettermontering av bare Xenon lyspærer og tennsats kan gi opp til 100 ganger høyere lysverdier enn fra en vanlig halogenlampe. Det skaper stor fare for andre i trafikken.

 

 

Kjøper du et sett Xenon lyspæresett, inkludert kabler og tennsats, fjerner halogenpærene fra lyskasterne som sitter på bilen, monterer Xenon pære i reflektoren og kobler elektronikken til bilens strømforsyning, kan du få alvorlige problemer. Med det ekstremt sterke og skinnende lyset du får, setter du andre trafikanter i fare. Ved en kontroll kan bilen bli avskiltet fordi den ikke følger de bestemmelser som gjelder for sertifisering av bilen og du kan hvis uhellet inntreffer få avkortet forsikringsutbetalingen. Det er kun komplette sett av typegodkjente Xenon hovedlys, inkludert automatisk lyshøydejustering og lyktespylere, som er tillatt.

 

Snarveier aksepteres ikke når man skal bygge om til Xenon

I Europa er det slik at kun komplette Xenon hovedlys kan monteres på en bil. Hovedlysene på en bil er typegodkjent sammen med den lyskilden (halogen eller Xenon) de er beregnet for. Hvis original lyskilde blir erstattet med en annen lyskilde, som verken er typegodkjent eller beregnet for den eksisterende lyskilden, blir typegodkjenningen ugyldig. Som en følge av dette, kan bilen bli avskiltet, og forsikringsutbetalingen kan bli avkortet ved et eventuelt uhell. Den som selger lysutstyr som ikke er typegodkjent, kan risikere regress fra kjøpere.

 

En annen meget viktig grunn er den høye lysverdien Xenon lamper gir. Spesialister fra Hella har under laboratorieforsøk avdekket at en vanlig lyskaster for halogen lamper, når den utstyres med Xenon lyskilde, ikke tilfredsstiller de opprinnelige fastsatte verdier. Man får et skjærende skarpt lys som kan være 100 ganger sterkere enn fra den fabrikkmonterte lyskasteren. Slike ombygde lyskastere kan ikke justeres på forskriftsmessig måte og skaper stor fare for andre trafikanter.

 

Fordelene med Xenonlys

Ettermontering av Xenon lys er tillatt hvis man benytter komplette ettermonteringssett, lik de Hella selger. Slike sett kan i dag leveres til Audi A3, BMW 5-serien, Ford Focus, Mercedes-Benz E-klasse, Opel Astra, VW Golf IV og lastebilene Mercedes-Benz Actros, Scania BR4 og Fiat Ducato.

 

 

Kilde:

http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/default.aspx?a=598&z=8

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forklart "Lumen" her og jeg lurte bare på om det er det samme som lux?:)

 

Lux : http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci542011,00.html

The lux (symbolized lx) is the unit of illuminance in the International System of Units (SI). It is defined in terms of lumens per meter squared (lm/m2). Reduced to SI base units, one lux is equal to 0.00146 kilogram per second cubed (1.46 x 10-3 kg / s3).

 

Lumen: http://searchsmb.techtarget.com/sDefinition/0,,sid44_gci541730,00.html

 

The lumen (symbolized lm) is the International Unit of luminous flux. It is defined in terms of candela steradians (cd multiplied by sr). One lumen is the amount of light emitted in a solid angle of 1 sr, from a source that radiates to an equal extent in all directions, and whose intensity is 1 cd.

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så sikker på dette?

Tror du er på litt tynn is når det gjelder dette.

Du må i i tilegg har en E-merket lykt som er godkjent for xenon pærer.

 

Det er lovlig å ettermontere så lenge man oppfyller kravene, og et av disse kravene er som du nevner E-merket lykt, godkjent for Xenon. Lyktene til Hella er det f.eks.

 

Du må altså ha:

Lyktespylere/pussere

Aut. høydereg.

Godkjente lykter for Xenon som er E/CE merket

 

...for at det skal være 100% lovlig

 

Legger til dette ;)

 

La også til dette:

 

Forsikre deg om at bilens ledningsnett tåler belastningen fra lysene når de tennes (22-28 000V). Hvis ikke må det utbredes. Å bruke et for dårlig ledningsnett kan få uheldige følger.

 

Noen biler (f.eks enkelte nyere Audi) er spesiellt følsomme i elektronikken for "sonar puls`en" (hehe fant ikke noe bedre ord, help me out! :D) som utstyret gir fra seg når lampene tennes. Pass derfor på å isolere kablene skikkelig. Har hørt om folk bilen har stoppet for da de tente sien Xenon fjernlys f.eks. Kjedelig hvis det kanskje skjer i en sving og du mister bremse/svingkraft (for å sette det litt på spissen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG med andre ord så blir det dyrt, fryktelig dyrt om du skal gjøre dette 100% lovlig, men en annen ting er jo om man har en nyere bil med linselykter så er sjangsen for å bli tatt i en kontroll minimale, men faren er der seff.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det finnes mange biler idag som har xenon i nær/fjernlys. Dette er også orginalmontert. Det som da skjer er at en motor drar vekk den "plata" (shield'en) som skaper lysbrytninga (avskjæringa) i prosjektoren.

 

Det er kun ei xenonpære som lyser, men dette funker utrolig bra. Somregel har disse bilene også ei halogenpære som hjelper til på fjernlyset.

 

xenon3.jpg

 

Xenon i nær, fjern og tåkelys. Trixenon. Har nettopp montert det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår