Gå til innhold

THolandsli: Volvo S90 får litt lyd

Ranger emnet

tohola

Anbefalte innlegg

• Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...

Da skal dere få bilder. Ble ikke akkurat gjort så mye med bilen da jeg hadde alt for mye annet å gjøre.

For å feste ramma som anlegget står oppå byttet jeg ut de selvborrende skruene jeg satte inn først med popmutre og M6 skruer.

Bilde113.jpg

For å beskytte mot rust klinte jeg på hulromstectyl rundt.

Bilde115.jpg

Her har jeg laget ny frontplate til kassen. Hadde også fått skjært ut 8mm glass som skal forsenkes i plata.

DSC01899.jpg

Ferdig freset spor for å ha glasset i. Freste ned 2mm ekstra for å få plass til å forsenke ramma rundt litt og.

DSC01901.jpg

Å en pling og en plong å litt slurvete til å ta bilder så var begge glassene på plass.

DSC01903.jpg

Har også jobbet litt med dørpanelene. Ble ikke ferdig denne gangen eller da jeg ikke fikk tak i sparkel før på slutten av ferien. Bilder kommer av panelene.

Denne gangen ble det Lesonal sparkel, deilig....

DSC01904.jpg

Å nå over til noe av grunnen til at jeg ikke fikk gjort så mye som jeg skulle. 2 bursdager og 1 begravelse tok også endel tid.

Historien om den jævla kompressoren.

Mens jeg har vært borte har brodern glassblåst en hel del. Noen dager før jeg kom hjem ringte han å sa at kompressoren nektet å lade skikkelig. Fikk ikke til mer enn ca 4 bar så dro den tungt, i tillegg var det litt unormale lyder.

Første jeg gjorde var å rive toppen av kompressoren. Ikke så mye galt men antydning til riving på høytrykksiden og tegn til at den har dratt inn mye glassblåsestøv. Har vært litt slurvete med å rense luftfilteret.

DSC01875.jpg

Oljen så heller ikke helt bra ut, var antydnigner til vann og støv og skitt i den. Har ikke vært bytta siden 2004 så jeg har nok vært litt slurvete her.

DSC01876.jpg

Under demontering av veivhuset hadde jeg et lite uhell. Fikk en spiss gjenstand trykken inn i hodet rett ovenfor tinningen. Rant blod så jeg måtte lappes sammen litt.

DSC01885.jpg

Dette er synderen, en råde med pisk under sto stil opp på benken. Når jeg bøyde meg ned for å titte inn i veivhuset stakk den meg. Glad den ikke traff andre plasser.

DSC01887.jpg

Her er lagrene på veiva byttet og lagerbanene på veiva polert.

DSC01886.jpg

Kompressorblokk ferdig montert. Byttet lagre og honet sylindre. Samt rengjøring.

DSC01888.jpg

Kompressor ferdig montert, ble finere lyd nå og kompressoren lader mer luft enn før. Før gikk den så å si konstant under glassblåsing. Nå har den en pause av og til.

DSC01895.jpg

En annen strek i regninga i ferien var at batteriet i 960in hadde tatt kveld. Bilen har på en eller annen måte blitt tappet for strøm. Dette var ikke så gunstig når utetemperaturen ble målt til -40 effektive grader på flyplassen noen kilometer unna.

Batteriet var på god vei til å bli rundt så det ut som.

DSC01882.jpg

Totalt bunnfrosset.

DSC01883.jpg

Til og med is i toppene.

DSC01884.jpg

Min nye batteridrill, der var rett å slett voldsom.

DSC01898.jpg

Stikksaga jeg fikk til jul måtte under kniven etter at ledninga på den ble hengende foran byggtørka noen sekunder.

DSC01896.jpg

Sånn går det om man monterer felger med for lite senterhull på bilen.

DSC01891.jpg

Skikkelig hemmapulare løsning.

DSC01892.jpg

På verkstedet jeg lånte dekkomleggingsmaskina lå denne tuben i vinduskarmen. De brukte vistnok skinkeost til tetning mellom felg og dekk av og til. hehe

DSC01893.jpg

Første dagen jeg kom hjem var jeg også opptatt med å gjøre ferdig et par høytalergitter til hc_tk her inne.

DSC01873.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
  • 2 weeks later...